Gå til innhold

Hviletid mellom sett


method

Anbefalte innlegg

Hei!

Har trent 5x5 Stronglifts i 5 uker nå og begynner litt å lure på hvor lange pauser jeg skal ta mellom settene mine.

Kjører dette om ukene: A,B,A - B,A,B

Workout A: Knebøy5x5, Benkpress5x5,Roing5x5
Workout B: Knebøy5x5, Skulderpress5x5,Markløft5x1

For øyeblikket kjører jeg 1,5 minutt mellom settene hvis det går grei - og 2 min hvis det blir litt tungt - hvis jeg failer på en rep tar jeg 3 min pause. Nå har jeg søkt litt rundt og ser flere folk sier at man burde ta seg 3-5 min pause når man kjører "tunge øvelser".

Hva sier folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erfaring vil gi deg svaret - og hva som fungerer best for deg vil kunne forandre seg over tid.

Det du gjør nå er helt fint. Ville fortsatt i dette sporet.

Du kan bevisstgjøre deg litt ekstra ved å tenke på pausene som et "verktøy" fremfor noe som kun er "et must":

Du starter på 0 (null) på første sett. Den perfekte pausen vil ta deg opp til +1, noe som gjør at vektene plutselig føles lettere. Er pausen for lang eller kort vil du havne på -1 hvilket gjør at vektene føles tyngre. Kjenner du deg litt frem på dette vil du over tid få en god følelse med hva som er optiamalt for deg.

Vær også litt obs på at dårlig oppvarming vil kunne føre til at det kun er de store fiskebollene som jobber. Dette vil også kunne føre til at vektene føles tunge til å begynne med i settene. Etterhvert vil også de små musklene "rundt" aktiveres/slås på som gir deg en følelse av å bli sterkere utover i treningsøkten. Det du vil er å ha et godt dynamisk oppvarmingsopplegg som aktiviserer både de store og de små fiskebollene slik at du er 100% klar allerede i første sett. Dette ikke minst for skadeforebygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...