Gå til innhold

Kamsport, styrke og utholdenhet før førstegangstjeneste


Larg

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 17 år gammel gutt som prøver å finne det mest optimale treningsprogrammet. Jeg trener 1,5 t jujutsu på mandag og onsdag, i tillegg trener jeg 1,5 t kickboxing på tirsdag og onsdag.

Da har jeg igjen mandag(har fritimer tidlig på dagen), onsdag(slutter tidlig på skolen), fredag, lørdag og søndag til å drive egentrening. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal trene de dagene jeg ikke trener kamsport, med tanke på hvilke muskelgrupper som skal trenes når, hvor ofte de skal trenes og hvor mye utholdenhet. Trener på helsestudio, så har tilgang på det meste av utstyr.

Trener ikke først og fremst for å ha en kropp som er tilpasset kamsport, men for å være klar til førstegangstjeneste om ca. 2 år.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du hovedsakelig trener til førstegangstjenesten så burde du komme deg ut i skogen med sekk på ryggen og gå masse. Utover det så ville jeg trent baseløft og kondisjon. Nå vet jeg ikke hvordan en typisk kampsport økt ser ut men pass på så du ikke overtrener hvis det er mye styrke på de øktene.

Hilsen en som er på sitt 4. år i grønt nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. Det er ikke noe særlig til ren styrketrening på kamsporten, så må bygge opp den meste av styrken på egenhånd.

Lagde dette programmet med med utgangspunkt i knebøy, benkpress og markløft, hva tenker du om det, blir det å for mye av det gode? Har gått en del med sekk før og skal begynne igjen når det roer seg litt ned på skolen, siden det er en ganske tidkrevende aktivitet.

IMG_1704.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en liste over øvelser, og ikke et program. Et program angir også antall sett og reps, samt tilrettelegger for planlagt progresjon :-) så legg en plan for antall sett og reps, samt tenk etter hvordan du vil trene fremover (noen uker med 3x10,deretter 5x5, eller holde samme antall reps og øke vekten jevnlig?) 

Ellers syntes jeg øvelsesvalget ser fornuftig ut. Men savner en horisontal draøvelse (pullups=vertikal, roing=horisontal), så kanskje legge til en rovariant for ryggen en av dagene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Trenger visst å jobbe litt med terminologien :) 

Når det gjelder sett og rep, så foretrekker jeg og trene med tunge vekter og 3 sett+oppvarmingssett. Men pleier å ta noen uker med mange rep for å få variasjon. 

Roing skal jeg få lagt inn på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...