Gå til innhold
BroScience00

Trenger tips til skuldertrening!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med å virkelig kjenne at jeg får trent skuldrene mine og får ikke noe skikkelig "pump" i dem. Blir heller ikke støl dagen etterpå. Trener bakre skuldre sammen med rygg, og synes de framre skuldrene mine er litt store i forhold til resten av skulderen så jeg har ikke så mange øvelser og prøver å få fram den skuldermuskelen i midten:

Sidehev med en arm: 3x12
Skulderpress: 4x6,8,10,12 + rest pause (pyramide)
Skulderroing: 3x8,10,12 + drop set (pyramide)
Stående sidehev: 3x12

Kan noen komme med noen tips for å sjokke muskelen og virkelig kjenne at den blir trent??
takk på forhånd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pump og stølhet er ingen indikator på fremgang, så dette er ikke noe du trenger å tenke noe særlig på.

Du kan begrense volumet i skulderpress da dette også trener mye fremsiden av skuldra. Ha fokus på sidehevsvarianter. Men du må heller ikke overdrive skuldertreningen. Dette er en veldig liten muskel, og hvis du ikke restituerer nok vil du heller ikke få fremgang.

Prøv å trene skuldre 3-4 ganger per uke med 2 sett per økt en periode.

Hva er skulderroing forresten?

Kjetil Larsen, boltzmann og rudboy liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan prøve cuban press og  klokov press  hvis du har skuldermobiliteten til det, hvis du er ute etter pump.

Ellers mye sant i det over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pump, feel og stølhet er noe  tøv. Det som avgjør om du blir sterkere og større er progressiv overbelastning. Du trener alt for mye skuldre og burde unngå å kjøre droppset etter droppset. Unngå failure på trening og for Guds skyld aldri prøv å "Sjokk" muskler igjen. 

GoobyDoo liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at skuldrene jobber bra i øvelser som dips og benkpress også, greit å huske på mtp totalbelastningen du utsetter dem for. Å overtrene dem vil ikke hjelpe på det heller :-)

ellers handler det om mer enn øvelsesvalg. Hvordan du utfører øvelsen mtp tempo og ROM har også mye å si. I tillegg kan du se over antall sett, reps, pauser, o.l da det kan gi stor effekt å endre litt på det heller enn å bytte ut øvelser. Altså om du har kjørt tungt lenge, kan du vurdere å legge inn en dag med høyere antall reps osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, MariusRøsten123 skrev:

Takk :)

(Skulder roing mener jeg stående rong. At du står rett og trekker stanka rett opp)

 

Har du prøvd arnold-press ? Min favorittøvelse på skuldre. Ikke hør på tullprat om å skifte program/øvelser annenhver uke for å "Sjokke" musklene. Den beste måten å såkalt "Sjokke" musklene (Få dem til å GRO) er å kontinuerlig øke belastningen. 

boltzmann liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har ingen nevnt militærpress? Vanskelig å jobbe progressivt med de lave vektene man bruker i øvelser som sidehev. Suppler gjerne med litt sidehev for høyrep men fokuser på å bli sterk i militærpress så får du nok skuldrene du er ute etter. Og ligg unna tulleøvelser som fronthev!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, NoBro skrev:

 

Har du prøvd arnold-press ? Min favorittøvelse på skuldre. Ikke hør på tullprat om å skifte program/øvelser annenhver uke for å "Sjokke" musklene. Den beste måten å såkalt "Sjokke" musklene (Få dem til å GRO) er å kontinuerlig øke belastningen. 

 

6 timer siden, getsome skrev:

Hvorfor har ingen nevnt militærpress? Vanskelig å jobbe progressivt med de lave vektene man bruker i øvelser som sidehev. Suppler gjerne med litt sidehev for høyrep men fokuser på å bli sterk i militærpress så får du nok skuldrene du er ute etter. Og ligg unna tulleøvelser som fronthev!

Han ville ikke ha mer masse på fremsiden, da kan det være en idé å begrense pressøvelser en periode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tren lette vekter på alle øvelser untatt baseøvelser. lær deg riktig teknikk, se på youtube f.eks. jeg anbefaler James Grage.  han er rå!!

test ut det han snakker om.  og det gir resultater

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å trene seg til "kanonkule" skuldre er vel den største myten som er der ute, og jeg blir kvalm der journalister skriver artikler om å hvordan få det (ved hjelp av trening). 

Nøkkel her er androgenreseptor tetthet(androgen receptor density). Og den er størst i øvre del av kroppen. Og det finnes ingen naturlig måte å fylle opp de på. 

Men hvis man er fornøyd med en midlertidig pump, så er det vel bare å finne seg en ok PWO og trene 5x15 på sidehev.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Superspurv skrev:

Å trene seg til "kanonkule" skuldre er vel den største myten som er der ute, og jeg blir kvalm der journalister skriver artikler om å hvordan få det (ved hjelp av trening). 

Nøkkel her er androgenreseptor tetthet(androgen receptor density). Og den er størst i øvre del av kroppen. Og det finnes ingen naturlig måte å fylle opp de på. 

Men hvis man er fornøyd med en midlertidig pump, så er det vel bare å finne seg en ok PWO og trene 5x15 på sidehev.

Du mener at man ikke kan få runde skuldre ved hjelp av trening?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×