Gå til innhold

Bevis for at høyt proteininntak medfører raskere bygging av muskler


Sagstein

Anbefalte innlegg

Det vanlige rådet ang proteinmengde er at man bør få i seg minst 2 gram per kg kroppsvekt for å bygge muskler optimalt (evt bevare mest mulig under deffing). Dette rådet gis vanligvis til de fleste enten man er nybegynner eller viderekommen.

Men, finnes det uavhengig forskning som viser at man faktisk vil få en merkbar effekt om man ligger på 2 gram per kg kroppsvekt, versus om man ligger litt lavere, som f.eks 1 gram per kg kroppsvekt? (Forutsatt at treningsmengden er lik)

Selv veier jeg ca 90 kg. Og grunnen til at jeg spør er at 180 gram protein daglig er ganske vanskelig å oppnå for min del uten å drikke proteinshake. Men hvis jeg kan greie meg med 90 gram så kan jeg bare spise normalt og sparer både tid og penger på å ikke kjøpe kosttilskudd. Spørsmålet er hvor mye jeg taper på det i økninger i muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge nyere forskning stemmer ikke helt faktaene du kommer med her.

Skal man bygge bør man fokusere på kalorioverskudd. (Underskudd kan ha et fokus på vedlikehold av muskelmasse og kan være et annet tema.)

Ved kalorioverskudd behøver man ikke ha minst 2g protein pr. kg. kroppsvekt som du nevner i TS.

Forskningen sier 1.1-1.8g.

Altså 1.8g maksimalt, gjerne da for en som trener mye tungt.

Og, skal man være nøye på`t er dette gjeldende for kg fettfri kropp for å kunne skille mellom en veltrent og en overvektig utøver med lik kroppsvekt. Dette innebærer et enda lavere behov om man ser på inntaket gram proteiner. Jeg antar at mange benytter seg av X kroppsvekt fordi det er enklere for folket å regne seg frem til.

Det er riktignok ikke farlig å spise over dette - jeg bare presiserer at faktaene dine er litt på jordet.

1g pr kg kroppsvekt er derfor ikke langt unna hva du har behov for. Prioritet ved kalorioverskudd/bygging bør derfor være karbs/fett siden man så enkelt når proteinmålet og samtidig ønsker rask/hurtig tilgang til energi på trening slik disse gir.

Hvis du faktisk er i overskudd hver dag er det derfor ikke nødvendig å telle proteiner. Du får lett mer enn nok.

Det store spørsmålet er , som jeg ikke helt får taket på bortsett fra at du nevner "bygging/økning i muskelmasse": Er du i overskudd eller underskudd? Er du i underskudd/på deff bør 2g være minimum ja.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig var det ikke meningen å fokusere på meg, men heller generelt om det finnes forskning som beviser/motbeviser dette, f.eks artikkelen boltzmann viser til.

Jeg forsøker å se på dette med et helt åpent sinn uten noen forestilling om hva som er riktig. Men min erfaring er at 2 g/kg kroppsvekt anbefales mange steder, f.eks i den veldig gode Nybegynnerguiden her på Fitnessbloggen.

Oppsummering
Jeg har saumfart fitnessbloggen og diverse nettsteder som har gitt anbefalinger basert på troverdige forskningskilder. Det er tydelig at det ikke finnes et svar med to streker under, men stort sett er de enige om dette:

Mengde: Proteinbehovet er avhengig av aktivitetsnivå, alder, om man er gravid, på diett osv.
For en normal voksen bør man ligge på 0,8 g/kg kroppsvekt, men behovet øker f.eks hvis man trener styrke. Det er unødvendig å innta mer enn 2,0 g/kg kroppsvekt, og flere studier viser liten forskjell om man inntar 1,3 eller 2,0 g/kg. Men mange velger allikevel å innta 2,0 g/kg eller mer for å være på den sikre siden.
(De fleste artiklene sier gram per kg kroppsvekt, men i noen av de poengteres det at man må ta hensyn til hvor mye av dette som er muskelmasse. Så poenget til Speilblankt om at man bør regne gram per kg fettfri kroppsvekt er nok fornuftig).

Kvalitet: Kvaliteten på proteinet er viktig, og spiser/drikke man høykvalitetsprotein trenger man mindre mengde enn om det er lavkvalitet. Animalske (kjøtt, fisk, melk, egg, soya) har høyere kvalitet enn vegetabilske (korn, hvete, nøtter, bønner). Høy kvalitet vil si et høyere innhold av essensielle aminosyrer.

(Fra greteroede.no: Proteiner er bygd opp av aminosyrer. Ved å kombinere aminosyrene på forskjellige måter kan kroppen selv lage alle proteinene den har behov for. Men av totalt 20 ulike aminosyrer, kan kroppen selv bare danne elleve. De andre ni matvarer fra planteriket slik at man får dekket behovet for alle de essensielle aminosyrene. Animalske matvarer inneholder alle de essensielle aminosyrene. De betegnes som fullverdige proteiner. I vegetabilske matvarer mangler en eller flere av disse aminosyrene.)
 

Kilder inkl oppsummering av anbefaling:

http://fitnessbloggen.no/dette-er-siste-nytt-om-forskning-pa-protein/
Anbefaling: 1,2 - 2,0 g/kg for folk som trener styrke. 2,0 - 3,0 for de på diett.

http://fitnessbloggen.no/proteinbehov-fysisk-form/
Anbefaling: 1,8 - 3,1 g/kg for folk som trener

http://fitnessbloggen.no/proteinmengde-optimalt/
Anbefaling: Maks 1,8 g/kg, også på diett.

http://fitnessbloggen.no/optimalt-proteininntak/
Anbefaling: 1,4 - 2,0 g/kg avhengig av treningsmengde, overskudd/underskudd, proteinkvalitet (melkeprotein er best).

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/proteinogidrett/media3917.media
Anbefaling: 0,8 - 1,8 g/kg avhengig av treningsmengde, alder.

http://nhi.no/trening/kostrad/kostrad-ved-trening/proteinbehov-og-tilskudd-til-idrettsutovere-20678.html
Anbefaling: Maks 1,0 g/kg for folk med normalt aktivitetsnivå. 1,2 - 1,8 g/kg for idrettsutøvere.

http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost--Kosttilskudd/Protein--aminosyrer/Proteiner---inntak-og-behov/
Anbefaling: 0,8 g/kg for normal voksen. Ved lett til moderat trening økes det til 0,9 - 1,0 g/kg. Ved hard trening økes det til 1,4 - 1,8 g/kg. Også avhengig av proteinkvalitet, hvor animalske har høyere kvalitet enn vegetabilske (dvs høyere innhold av essensielle aminosyrer).

http://forskning.no/mat-trening/2011/01/10-myter-om-proteiner-del-1
Anbefaling: 1,5 - 2,0 g/kg for de som trener seriøst, alt over det blir bare helgardering.

http://www.who.int/nutrition/publications/nutrientrequirements/WHO_TRS_935/en/
Anbefaling: 0,66 g/kg for voksne. Økes blant annet for de som trener.

https://www.greteroede.no/128886804.o2.html
Anbefaling: 0,75 g/kg for normalt aktive. 1,2 - 1,8 g/kg for de med store treningsmengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sagstein skrev:

Oppsummering

Mulig jeg forklarte meg utydelig, men det du skriver her, inkludert artiklene du linker til sier det samme som jeg forsøkte å presisere. Spørmålene man kan stille er "hvilke proteinmengder opererte man med i undersøkelsen, og opererer man med pr. kg kroppsvekt eller pr kg fettfrie masse"? Forskjellene vil da bli ganske så store.

Mange sier 2g pr kg kroppsvekt grunnet i at man da er "helgardert" ved å sikre seg litt mer enn det man har behov for, siden det likevel (i de fleste tilfeller) ikke er "farlig" å få i seg for mye. Det er også enkelt å forholde seg til.

Det er bevist ja, at man ikke får noen ytterligere økning i muskelvekst ved å øke dette inntaket til 3-4g. Dette er bare dyre karbohydrater å regne, i tillegg vil det være tyngre å komme i energioverskudd grunnet høy TEF på proteiner. (dette du spør om i TS?)

Det er også bevist at man ved tung styrketrening har behov for et høyere proteininntak om man er i et energiunderskudd for å ivareta muskelmassen. Kroppen ønsker å kvitte seg med musklene først og man sender da signaler om at musklene er verdt å ta vare på gjennom økt inntak + styrketrening.

Minimum 2g pr kg kroppsvekt som du nevner i TS er fint ved energiunderskudd. Omregnet til pr kg fettfri masse blir da 2-3g. Som sagt vil disse 2 betegnelsene for proteininntak skille relativt mye på totalen.

Når alt kommer til alt - spis og kos deg ved overskudd uten å tenke for mye over dette. Det er fryktelig enkelt å få i seg nok. Ved energiunderskudd kan man godt følge litt mer med om man ønsker å være nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe vits å overdrive med å spise 2g protein/kroppsvekt. All proteinet som man spiser som ikke kroppen trenger vil bli fjernet fra kroppen via nyrene, vi mennesker har nemlig ingen mekanisme for å lagre overskudd av protein. Det eneste som skjer når man spiser så mye protein er at metabolismen din øker fordi kroppen din må bearbeide proteinet som kommer inn (increase protein turnover rate).

Den viktigste faktoren for å bygge muskler er å ha nok overskudd av energi fordi muskelbygging er en veldig energikrevende prosess!

Tror det var sånn at et vanlig menneske bare trenger 0.68g/kg kroppsvekt protein, mens hvis du trener så er 1.0-1.2g/kg kroppsvekt mer enn nok :).

Enig i at det er lurt å holde proteininntaket høyt når man deffer, du øker metabolismen samtidig som du ikke gir kroppen en grunn til å kvitte seg med musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, oncology skrev:

Det er ikke noe vits å overdrive med å spise 2g protein/kroppsvekt. All proteinet som man spiser som ikke kroppen trenger vil bli fjernet fra kroppen via nyrene, vi mennesker har nemlig ingen mekanisme for å lagre overskudd av protein. Det eneste som skjer når man spiser så mye protein er at metabolismen din øker fordi kroppen din må bearbeide proteinet som kommer inn (increase protein turnover rate).

 

Omdannet.

Bare så ikke folk tror at overskuddet av proteinene blir skyllet ned i dass. Det blir ikke det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2016 den 21.49, Speilblankt skrev:

Omdannet.

Bare så ikke folk tror at overskuddet av proteinene blir skyllet ned i dass. Det blir ikke det. ;)

Tenkte du på at proteinet blir brutt ned til individuelle aminosyrer og dermed filtrert gjennom nyrene? Det er jo slik at når du spiser alt for mye proteiner at det er det proteinet du fikk gjennom dietten som blir fjernet, men heller at du øker protein turnover rate (protein nedbrytning vs protein syntese). Så samtidig som det nye proteinet blir inkorporert i muskler og slikt, blir det brutt ned like mye proteiner fra musklene og skilt ut via nyrene. Det er derfor man øker metabolismen med en diett høy i protein, da protein syntese er en veldig energikrevende prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, oncology said:

Tenkte du på at proteinet blir brutt ned til individuelle aminosyrer og dermed filtrert gjennom nyrene? Det er jo slik at når du spiser alt for mye proteiner at det er det proteinet du fikk gjennom dietten som blir fjernet, men heller at du øker protein turnover rate (protein nedbrytning vs protein syntese). Så samtidig som det nye proteinet blir inkorporert i muskler og slikt, blir det brutt ned like mye proteiner fra musklene og skilt ut via nyrene. Det er derfor man øker metabolismen med en diett høy i protein, da protein syntese er en veldig energikrevende prosess.

Interessant. Jeg trodde overskuddet av protein ble brutt ned og tatt opp i kroppen på samme måte som energi fra fett og karbohydrater.

Har du en link til dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2016 den 23.46, oncology skrev:

Det er ikke noe vits å overdrive med å spise 2g protein/kroppsvekt. All proteinet som man spiser som ikke kroppen trenger vil bli fjernet fra kroppen via nyrene, vi mennesker har nemlig ingen mekanisme for å lagre overskudd av protein. Det eneste som skjer når man spiser så mye protein er at metabolismen din øker fordi kroppen din må bearbeide proteinet som kommer inn (increase protein turnover rate).

Den viktigste faktoren for å bygge muskler er å ha nok overskudd av energi fordi muskelbygging er en veldig energikrevende prosess!

Tror det var sånn at et vanlig menneske bare trenger 0.68g/kg kroppsvekt protein, mens hvis du trener så er 1.0-1.2g/kg kroppsvekt mer enn nok :).

Enig i at det er lurt å holde proteininntaket høyt når man deffer, du øker metabolismen samtidig som du ikke gir kroppen en grunn til å kvitte seg med musklene.

Og hvor mye ekstra protein tror du man må stappe i trynet for at metabolismen skal gå merkbart opp ?

Sannsynligvis så mye at det neppe er noen problemstilling for den jevne gymrotte som skal prøve å legge på seg litt ekstra masse. Tviler sterkt på at ens metabolisme går drastisk opp, eller opp noe som helst av betydning om man får i seg noen hundre gram protein for mye utifra det man trenger for å bygge muskelmasse.

Det er velkjent at mange overdriver proteininntaket sitt, spesielt i kalorioverskudd, men at det skal få så dramatiske konsekvenser er tvilsomt. Når jeg selv var 18-19 spiste jeg sikkert 3-400 gram protein, fordi jeg leste i kroppsbyggermagasiner at det måtte man gjøre, kunnskapsløs bro som jeg var den gang, men at dette økte metabolismen min i betydelig grad ? Merka jeg ingenting av, muskelmasse og styrke kom som bare det den gangen også, uten å gjøre forskning og overanalyser ut av absolutt alt relatert til trening. 

Kroppsbygging/Styrketrening var morsommere før, for bare 15-16 år siden så var ikke gud og hverman professorer i biologi, ernæring, personlige trenere og treningsbloggere. Man spiste godt og løftet tungt uten å overanalysere ting, og tro det eller ei: Det funket det også. 

Idag er det å komme seg iform fremstilt som rakettforskning av enkelte, men det er det faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, oncology skrev:

Tenkte du på at proteinet blir brutt ned til individuelle aminosyrer og dermed filtrert gjennom nyrene?

Ja og nei, delvis. Jeg ville bare presisere at et for høyt proteininntak ikke medfører at næring går til spille - annet enn at proteiner har en høyere TEF som du sikter til ved økt metabolisme - dvs "kcal går tapt" hvilket ikke er ønskelig.

"Fjernes fra kroppen" kan høres ut som at vi skiller ut proteinene via urin. Ja vi går da oftere på toalett, men dette skyldes økt nitrogenutskillelse. Proteiner som kroppen ikke har brukt for i proteinsyntesen blir omdannet til annen næring som kroppen kan lagre - derav uttrykket "dyre karbohydrater".

Er forøvrig enig med innlegget over. Vi gymrotter behøver ikke behandle proteininntak som om det var rakettforskning. Så lenge man får i seg nok, hvilket er null problem via et sunt og normalt kosthold behøver man ikke frykte for mindre gode resultater fra treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Speilblankt skrev:

Er forøvrig enig med innlegget over. Vi gymrotter behøver ikke behandle proteininntak som om det var rakettforskning. Så lenge man får i seg nok, hvilket er null problem via et sunt og normalt kosthold behøver man ikke frykte for mindre gode resultater fra treningen.

Agreed, og jeg kjenner folk som har gjort det ganske greit på scenen i forskjellige grener/klasser som heller ikke overanalyserer slike ting som dette på uten at det har hemmet dem. Byggerne på 70-tallet så svinbra ut, bedre enn de største idag, en tid med få professorer og lite overanalysering, og i tillegg veldig mye mindre tilgang på dop, og på langt nær så potent og skadelig dop som man bruker idag.

Problemet med tiden vi lever i kontra tidligere tider er at det er blitt litt for mange Ian McCarthy`er og litt for få Frank Colombuer, og det dummeste jeg observerer er professorer i det ene og det andre som belærer mennesker med lysår bedre fysikk og styrke enn dem selv. Hvis man er sånn en rakettforsker innen trening, hvorfor ikke bruke kunnskapen til å bli bedre enn oss alle ? 

"Du er mye større og sterkere enn meg, du har mye lavere fettprosent enn meg i tillegg, det du gjør fungerer åpenbart, men det du gjør er feil, det jeg sier er rett, og jeg kan mye mer enn deg"

 

B5zR-vKIQAEES5C.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.11.2016 den 15.42, NoBro skrev:

Og hvor mye ekstra protein tror du man må stappe i trynet for at metabolismen skal gå merkbart opp ?

Sannsynligvis så mye at det neppe er noen problemstilling for den jevne gymrotte som skal prøve å legge på seg litt ekstra masse. Tviler sterkt på at ens metabolisme går drastisk opp, eller opp noe som helst av betydning om man får i seg noen hundre gram protein for mye utifra det man trenger for å bygge muskelmasse.

Det er velkjent at mange overdriver proteininntaket sitt, spesielt i kalorioverskudd, men at det skal få så dramatiske konsekvenser er tvilsomt. Når jeg selv var 18-19 spiste jeg sikkert 3-400 gram protein, fordi jeg leste i kroppsbyggermagasiner at det måtte man gjøre, kunnskapsløs bro som jeg var den gang, men at dette økte metabolismen min i betydelig grad ? Merka jeg ingenting av, muskelmasse og styrke kom som bare det den gangen også, uten å gjøre forskning og overanalyser ut av absolutt alt relatert til trening. 

Kroppsbygging/Styrketrening var morsommere før, for bare 15-16 år siden så var ikke gud og hverman professorer i biologi, ernæring, personlige trenere og treningsbloggere. Man spiste godt og løftet tungt uten å overanalysere ting, og tro det eller ei: Det funket det også. 

Idag er det å komme seg iform fremstilt som rakettforskning av enkelte, men det er det faktisk ikke.

Altså, nå har jeg aldri påstått at jeg er gud. Jeg studerer medisin og tenkte kanskje det var greit å nevne hvordan prosessen faktisk fungerer, man leser mye rart på nettet, så litt informasjon hadde da ikke skadet noen. Det at dere tar dere nær av en simpel post med hensikt i å forklare prosessen er helt fantastisk, man får gjøre og lese som man vil, men å angripe et innlegg som bare refererer det som blir forklart i biokjemien er jo sykt.

Men jeg er enig i at det ikke er vits å komplisere ting, det å løfte vekter er en enkel affære. Eat clean, train hard and sleep well :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2016 den 16.17, Speilblankt skrev:

Ja og nei, delvis. Jeg ville bare presisere at et for høyt proteininntak ikke medfører at næring går til spille - annet enn at proteiner har en høyere TEF som du sikter til ved økt metabolisme - dvs "kcal går tapt" hvilket ikke er ønskelig.

"Fjernes fra kroppen" kan høres ut som at vi skiller ut proteinene via urin. Ja vi går da oftere på toalett, men dette skyldes økt nitrogenutskillelse. Proteiner som kroppen ikke har brukt for i proteinsyntesen blir omdannet til annen næring som kroppen kan lagre - derav uttrykket "dyre karbohydrater".

Er forøvrig enig med innlegget over. Vi gymrotter behøver ikke behandle proteininntak som om det var rakettforskning. Så lenge man får i seg nok, hvilket er null problem via et sunt og normalt kosthold behøver man ikke frykte for mindre gode resultater fra treningen.

Nettopp, det var det jeg mente med at proteiner blir utskilt via nyrene. Opphopning av nitrogen i kroppen er farlig, så derfor blir nitrogene "bundla" sammen til urea og utskilt gjennom urinen mens resten av protein(karbon)strukturen blir omdannet til andre ting via krebs syklusen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, oncology skrev:

Altså, nå har jeg aldri påstått at jeg er gud. Jeg studerer medisin og tenkte kanskje det var greit å nevne hvordan prosessen faktisk fungerer, man leser mye rart på nettet, så litt informasjon hadde da ikke skadet noen. Det at dere tar dere nær av en simpel post med hensikt i å forklare prosessen er helt fantastisk, man får gjøre og lese som man vil, men å angripe et innlegg som bare refererer det som blir forklart i biokjemien er jo sykt.

Men jeg er enig i at det ikke er vits å komplisere ting, det å løfte vekter er en enkel affære. Eat clean, train hard and sleep well :).

Nå må du ikke ta alt som angrep da..Alt vi egentlig sier er vel at folk har kommet i knallform mange mange generasjoner tilbake uten å overanalysere eller dobbeltsjekke hvert steg en tar opp imot seneste forskning.

Jeg skulle likt å se gutta på 70-tallet si "Oh shit !  i can`t eat that slice of chicken cause it`ll take me 30 g over my daily limit of protein" 

I 2016 er det å komme i form fremstilt som rakettforskning, og i det hele tatt en svært komplisert prosess, noe det ikke er.

Det er godt mulig at det du sier er riktig i seg selv - Men sarte sjeler vil fort tro at dersom de "Skal" få i seg la oss si 160-170 gram protein på kalorioverskudd, så vil metabolismen drastisk øke og forhindre betydelig muskelvekst dersom de får i seg la oss si 200 gram eller 250 gram istedet. Dette er garantert bare tøv. 

Når jeg var 16-17 år og begynte å trene var jeg overbevist om at "Jo mer proteiner jo mere muskler" - Jeg spiste sikkert 4-500 gram protein i døgnet i perioder, og jeg la på meg muskelmasse i et tempo som fikk flere til å påstå at det var mer enn bare havregryn og tunfisk i systemet. 

Så: Hvor mange gram ekstra protein pr kg kroppsvekt mener du utifra din kompetanse og det du har lest at er skadelig å innta mtp. muskelvekst ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, NoBro skrev:

Når jeg var 16-17 år og begynte å trene var jeg overbevist om at "Jo mer proteiner jo mere muskler" - Jeg spiste sikkert 4-500 gram protein i døgnet i perioder, og jeg la på meg muskelmasse i et tempo som fikk flere til å påstå at det var mer enn bare havregryn og tunfisk i systemet. 

Så: Hvor mange gram ekstra protein pr kg kroppsvekt mener du utifra din kompetanse og det du har lest at er skadelig å innta mtp. muskelvekst ? 
 

 

Alt blir farlig i for store mengder. Det er ikke noe grense som sier at "Spiser du mer enn 500g proteiner om dagen blir du syk".
Drikker man for mye vann kan man dø av det. Spiser man for mye tunfisk får man i seg for mye kvikksølv.

Han tror han mener at man bare skal være litt konsekvent på hvor mye man spiser. Trenger man 150-200g proteiner, bør man ikke spise 500g proteiner. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Superspurv skrev:

 

Alt blir farlig i for store mengder. Det er ikke noe grense som sier at "Spiser du mer enn 500g proteiner om dagen blir du syk".
Drikker man for mye vann kan man dø av det. Spiser man for mye tunfisk får man i seg for mye kvikksølv.

Han tror han mener at man bare skal være litt konsekvent på hvor mye man spiser. Trenger man 150-200g proteiner, bør man ikke spise 500g proteiner. 

 

 

 

Det er selvsagt riktig, og jeg har heller ikke tatt til orde for at det er noe poeng i å spise for mye proteiner - Men det han sier er at for mye proteiner vil øke ens metabolisme og at det dermed er hemmende mtp. muskelvekst å spise for mye proteiner når man skal bygge muskler. 

Min påstand er følgende: Jeg tviler sterkt på at doser begrenset til det et individ evner å trykke i trynet gjennom en uke øker metabolismen i så stor grad at muskelvekst hemmes av betydning, jeg er ikke medisinstudent eller lege som TS - Men jeg baserer mine betrakninger på personlig erfaring gjennom et tosifret antall år med løfting. 

Skulle det imidlertid være slik, så vil jeg gjerne være den første til å selge proteinpulver og kyllingfilet til femdobbelt pris som "Fatburner of the millennium, forget ephedra, clen and dnp"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troooor han snakker om TEF - termisk effekt. :) ?

For å sette det på spissen: Man øker kroppsvekt på 3000kcal og 200g protein. (2999kcal vil sørge for vedlikehold av kroppsvekt.)

Hvis man så opprettholder inntaket på 3000kcal men øker inntaket protein til 400g pr. dag vil man havne i energiunderskudd grunnet TEF er høyere for protein enn for fett/karbs = ingen muskelmasse som en indirekte årsak av høyt proteininntak ^_^

Er det dette du mener med "økt metabolisme" @oncology ? :)

I så tilfelle er den en fordel at vi som bulker ligger i et trygt overskudd slik at vi ikke behøver å bry oss nevneverdig om proteininntaket B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som konsensus i forskningen er at høyt proteininntak (2g/per kg) ikke er nødvendig. Blant guruer, så er Menno Henselmanns en av de som har fremhevet dette.

Mulig det er tilfeldigheter og tankens kraft, men jeg har alltid innbilt meg å ha økt bedre i perioder hvor jeg skrur opp proteininntaket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...