Gå til innhold

Erfaringer med lyskestrekk ?


NoBro

Anbefalte innlegg

På trening igpår kveld klarte jeg å pådra meg det som etter alt og bedømme er en lyskestrekk. 

Da jeg faktisk aldri har hatt dette før vet jeg heller lite om omfanget av skaden min, og lurer på andre sine erfaringer, og gjerne synspunktet til noen med over gjennomsnittlig kompetanse på dette emnet. 

Jeg kjørte rutinemessig tung underkropp/mage som jeg stort sett alltid gjør på tirsdager, og var inne i mitt fjerde og siste sett med knebøy, jeg kjørte 6 reps pr sett på 210 kg, en vekt jeg har økt gradvis og veeeeldig sakte siden jeg begynte på kalorioverskudd igjen i august (Startet da på 197,5x6) og det føltes igrunn veldig bra, den femte repitisjonen på det siste settet føltes i overkant tung, men jeg skulle selvsagt gjennomføre den siste rep`en også, gikk helt ned som vanlig, men ca halveis på vei opp small det på innsiden av låret, jeg kjente rett og slett at noe revna, jeg hadde headset med musikk på og det hadde de to andre som var i rommet, men det er nesten slik at jeg tør vedde på at man kunne ha hørt "smellen", det føltes ihvertfall slik. 

Det var ikke sånn utrolig smertefult, mer ubehagelig, jeg fullførte repetisjonen uten særlig problemer. Knebøy er det første jeg gjør på denne dagen, og dum som jeg var regnet jeg med at det var noe forbigående knirking, ikke var det særlig vondt heller, gjennomførte hacksquats uten problem etterpå, tung beinpress ble ekstremt smertefult og måtte kuttes ut - Fullførte forøvrig økta med strakmark, leg extensions, lårcurl, tåhev samt mage. Uten noe særlig smerter. 

Derimot på kvelden igjen var det et helvete å legge seg, rettere sagt, alt som medførte å reise seg / sette seg, og snu seg om på siden i sengen var et smertehelvete. Det samme har dagen i dag vært, inn/ut av bil, opp/ned av stoler, rett og slett sinnsykt vondt ! Jeg ser ut som en krøpling når jeg går ut av bilen, og jeg klarer heller ikke å gå 100% normalt, innimellom når jeg går på gata stikker det skikkelig og jeg får sinnsyke smerter i noen nanosekunder. 

Leser at lyskestrekk kommer i forskjellige grader, veldig usikker på hvor jeg skal definere min, det er på ingen måte hovent/blått eller noe form for synlige symptomer, det gjør stort sett heller ikke vondt annet enn når jeg strammer muskelen rundt området,.

Nå sitter jeg jo selvsagt og tenker på i hvor stor grad dette vil ramme underkroppstreningen min, håper på det beste og frykter det verste. 

skipped-leg-day.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trist å høre. Din opplevelse høres mye verre ut enn min, men jeg fikk konstatert lyskestrekk av kiropraktoren min etter en knebøy-seanse. Hadde et langt opphold fra trening grunnet sydenferie og kjørte på med knebøy uten skikkelig dynamisk oppvarming/strekking, og da tirret jeg en underliggende lyskestrekk (kjente nemlig at noe ikke stemte da jeg spilte fotball noen uker før - så det var ikke noen automatikk i at det var knebøy alene som resulterte i strekken). Sta og dum som jeg var gikk jeg nesten ett år uten å gå til kiropraktor, tok fri fra beinøkter og hoppet over knebøy. Beinpress o.l gikk forholdsvis bra, men ikke helt smertefritt. Var ved knebøy jeg kjente det rive skikkelig, spesielt under parallell. Hos kiropraktoren fikk jeg trykkbølgebehandling på lysken fire ganger. Dette hjalp! Og han ba meg strekke/tøye og gjøre alternative øvelser til tradisjonell knebøy for så å prøve det gradvis for å kjenne om smerten vedvarte. Han tipset meg også om å gjøre Hipthrusts for å styrke sete-muskulaturen (jeg aktiverer rumpa og bakside lår mye bedre den dag i dag). 

Et annet tips jeg fikk av en Kjetil Larsen på forumet her var å kjenne om pectineus er svak eller sterk, og det gjøres ved adduksjonsøvelser med utrotert lår. Er den svak, styrk den. Er den sterk, strekk den.

Du nevnte at det smalt da smerten din inntraff. Dette kan jo være noe annet enn strekk, f.eks en avrivning o.l. Med mindre noen andre på forumet kan gi deg råd, ville jeg gått til fysioterapeut/kiropraktor før ett år er gått :p Siden jeg ventet så lenge kalte han strekken min for kronisk. Jeg er heller ikke 100% smertefri, spesielt ikke når minusgradene er her. Før knebøy må jeg tøye/strekke godt, men kommer meg forbi parallell og er lykkelig for å kunne gjøre en av favorittøvelsene igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, frodo123 skrev:

Et annet tips jeg fikk av en Kjetil Larsen på forumet her var å kjenne om pectineus er svak eller sterk, og det gjøres ved adduksjonsøvelser med utrotert lår. Er den svak, styrk den. Er den sterk, strekk den.

Du nevnte at det smalt da smerten din inntraff. Dette kan jo være noe annet enn strekk, f.eks en avrivning o.l. Med mindre noen andre på forumet kan gi deg råd, ville jeg gått til fysioterapeut/kiropraktor før ett år er gått :p Siden jeg ventet så lenge kalte han strekken min for kronisk. Jeg er heller ikke 100% smertefri, spesielt ikke når minusgradene er her. Før knebøy må jeg tøye/strekke godt, men kommer meg forbi parallell og er lykkelig for å kunne gjøre en av favorittøvelsene igjen. 

Spørs om jeg ikke bør håpe på at nevnte Larsen ser tråden min. 

Jeg har generelt jævlig lite peiling på skader, jeg har så og si aldri vært skadet i treningssammenheng. Jeg hadde en heftig prolaps som 17-åring (Fotballrelatert)  og denne var faktisk litt av grunnen til atj eg begynte med styrketrening da denne prolapsen satte stopperen for det jeg liker å tro var en ung og lovende fotballspiller ;) Utover det ingenting bortsett fra en liten krasj på motorsykkel, men den var ikke treningsrelatert.

Men ville ikke en heftig avrivning eller en veldig alvorlig lyskestrekk vistes visuelt ? Leser på nettet at man gjerne blir hoven om det er av alvorlig art. Jeg er blank på feltet. Men kan nevne at jeg alltid varmer opp godt, jeg har alltid vært flink til å tøye ut også, og det var heller ikke slik at jeg tok meg vann over hodet og slengte på 20-30-40 kg for mye da jeg har trent på disse vektene over lang tid, og alltid fokusert på god teknikk og utførelse, og heller aldri hatt noe problemer med skader relatert til dette. 

Jeg er ikke sikker på at det SMALT, sånn lydmessig, men følelsen idet det skjedde var følelsen av noe som smelte som et pistolskudd, om det hørtes noe smell idet hele tatt vites ei, og det får jeg aldri vite ;) Men det kjentes som noe som strakk / revnet. Hvem vet.

Jeg var muligens mer sliten igår enn antatt, jeg hadde muligens mindre å gi enn jeg trodde når jeg holdt på med det siste settet, og tvangstankene om at jeg måtte gjennomføre 4x6 vant frem. Noen ganger er man sin egen verste fiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling selv, annet enn det jeg har opplevd/fått tips om. Vil tro, som du nevner, at det ville vært synlig om det var en avrivning av en eller annen art, ja. Og ikke minst hatt jævlig vondt.

Vi får håpe at det er en alminnelig strekk. De er som regel helbredelige uten for mye hodebry :) En fagmann vil kunne fange opp skadeomfanget rimelig fort, så et par hundre kroner ville jeg påkostet en sjekk hvis smerten din fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, frodo123 skrev:

Jeg har ikke peiling selv, annet enn det jeg har opplevd/fått tips om. Vil tro, som du nevner, at det ville vært synlig om det var en avrivning av en eller annen art, ja. Og ikke minst hatt jævlig vondt.

Vi får håpe at det er en alminnelig strekk. De er som regel helbredelige uten for mye hodebry :) En fagmann vil kunne fange opp skadeomfanget rimelig fort, så et par hundre kroner ville jeg påkostet en sjekk hvis smerten din fortsetter.

Smertefri når jeg står / ligger / sitter, kun ved bevegelser hvor jeg bøyer osv. 

Ikke noe synlig nei, satser på det, så får vi se om jeg ender opp med å se ut som han som har skippet legday. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysken er ofte svak. Det er MEGET ugunstig å strekke en lysk som har revnet eller fått seg en saftig strekk - ikke gjør det. I de tilfellene som pectineus bør strekkes, er det ofte snakk om slimposebetennelse (bursa iliopectinea) og ikke muskelsmerter. 

Vonde muskler er nesten alltid svake muskler.

Hvis du driver med fotball etc, må du lese her, ettersom svaret blir mer komplisert.

http://treningogrehab.no/losningen-idrettsrelaterte-lyskesmerter/

Er det kun snakk om styrketrening og smerter i dette øyemed, handler det oftest om at man 1: mangler fleksibilitet 2: presser knærne for langt ut 3: har svake adduktorer (ofte pga holdning, knær ut etc) - les nedenfor

http://treningogrehab.no/nokkelen-smertefri-kneboy/

Hver gang du setter deg, så strekker du lysken. Det er selvsagt ikke til å unngås, men du kan unngå å sette deg ned i maksimal hoftefleksjon, slik at de strekkes mindre. Kombiner dette med tipsene i ovennevnte artikkel og rolig opptrening av lyskekomplekset med fokus på eksentrisk kontroll.

Høres ikke dramatisk ut. Ordner seg fort med riktig opptrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...