Gå til innhold

Spondylose og nerve i klem - øvelser?


SisterSyringe

Anbefalte innlegg

Heihå :-)

Jeg har de siste månedene virkelig fått testa ut kiropraktikktilbudet her i byen, og etter en røntgenundersøkelse er det spondylose/forkalkninger på t8-t10 (nedre brystvirvler). Det er også noe smerte i høyre side i det område, som mistenkes å være en nerve i klem, som skal videre utredesmed MR om noen uker.

I mellomtiden ønsker jeg trene opp ryggmuskulaturen, men er usikker på øvelser. Jeg skjønner selvsagt at dersom smertene melder seg under en øvelse er det no-go, men f.eks knebøy mener kiropraktor muligens bør unngås, men han tørr ikke være bastant. Legen derimot mener det er bare å kjøre på, fordi "Ryggen er lagd for belastning"... 

Det overordnede målet er å holde meg yrkesaktiv, med en rygg som ikke skaper for mye trøbbel, så dersom det er noe jeg burde gjøre - og ikke minst om det er noe jeg virkelig IKKE burde gjøre hadde det vært fint å få noen råd.

Planen videre etter MR er å igangsette fysioterapi, hvor jeg har en i kikkerten som har litt peiling på styrketrening, men frem til da vil je gjerne trene litt på egen hånd.

Så - what to do? What not to do?

For ordens skyld; 28 år og har tråla på frivektsavdelingen i 6-7 år fra før :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk snakka litt mer med radiologen som avleste bildene. Skal nevnes at bildene ble tatt i 2011, så spondylosene er gamle, men de akutte smertene oppsto først nå i august. I perioden 2010-2013 hadde jeg ikke så mye tung styrketrening, men en del tunge løft på jobb. Hadde en periode med tyngre styrketrening fra 2006-2011 og igjen fra 2013 til nå, så det kan være at forkalkningene har vært der en stund før 2011, men først fått problemer nå med økt bruk og potensiell feilbelastning.

Uansett, dårlig svai i korsrygg og ofte noe lutet holdning, men er nøye på teknikk - både på trening og ved løft på jobb, i samråd med fysioterapeuter og ergoterapeut. Smertene er verst ved vridning mot høyre, sentrert rundt T9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...