Gå til innhold

Hvor mye mat trenger jeg for å bygge? Jente 24 år


SofieS

Anbefalte innlegg

Jeg er 24 år og trener 3-5 ganger i uken, styrketrening. 176 cm høy, og veier 70 kg. Nå skal jeg begynne på crossfit, og ser for meg 2-3 crossfitøkter i uken, og 2-3 rene styrkeøkter. Ellers er jeg ikke kjempeaktiv; går på skole, så det blir endel sitting, og kjører lite cardio utenom sporadiske gåturer. 

Hvor mye mat trenger jeg? Jeg har spist opp mot 2400 kcals, men det kan godt hende det er for lite til å få de resultatene jeg vil ha. Jeg er ikke redd for å legge på meg, og trenger heller å bygge muskler fremfor å tenke på fett %. 

Noen som har noen meninger her? Andre jenter som har erfaringer å dele? Setter pris på alle tips :-) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å finne vedlikeholdet ditt kan det være en grei regel å kjøre 14-16 x kroppsvekt i pund. Hvorav 14 er lavt aktivitetsnivå og 16 er meget høyt, for jenter å være. I og med at du skal trene minimum 5-6 økter i uka vil jeg anbefale deg å legge deg på 15

så da blir det 70x2.2 x 15 = 2310. Dette er jo relativt nære det du selv har oppgitt. For å øke i muskelmasse ville jeg lagt meg på et sted mellom 200-400 over, så enten 2500 eller 2700. Dette må du nesten bare teste litt.

Løkke teLL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, SofieS skrev:

Jeg er 24 år og trener 3-5 ganger i uken, styrketrening. 176 cm høy, og veier 70 kg. Nå skal jeg begynne på crossfit, og ser for meg 2-3 crossfitøkter i uken, og 2-3 rene styrkeøkter. Ellers er jeg ikke kjempeaktiv; går på skole, så det blir endel sitting, og kjører lite cardio utenom sporadiske gåturer. 

Hvor mye mat trenger jeg? Jeg har spist opp mot 2400 kcals, men det kan godt hende det er for lite til å få de resultatene jeg vil ha. Jeg er ikke redd for å legge på meg, og trenger heller å bygge muskler fremfor å tenke på fett %. 

Noen som har noen meninger her? Andre jenter som har erfaringer å dele? Setter pris på alle tips :-) 

 

 

Flott å lese at en jente ikke er redd for å legge på seg, men heller tenker på prestasjon! :)

Kaloriinntaket justeres ut i fra fremgangen. Kjenn etter på energinivå og styrkeøkninger. Se om du vekta eller fettmålinger endrer seg.

Dersom energien er lav, du stagnerer i treningen og vekta går nedover: Øk 150-200 kcal

Dersom energien er god, du øker på trening men vekt er uendret eller reduseres, og fettmålinger reduseres: Ikke endre noe

Dersom du øker på trening, vekten øker men fettmålingene er uendret: Ikke endre noe

Dersom du øker i vekt og fettmålinger, vurder å kutte 100-150 kcal (avhengig av hvor fort fettmålinger økes.

 

Som Broseidon sier, du må nesten bare teste litt og justere ut i fra behov. 2400 kcal er en grei plass å starte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :-) Jeg har alltid hatt god forbrenning, så jeg lurer på om jeg er en av de som trenger å ligge ganske høyt på kaloriene for å få igjen for de timene jeg legger på gymmet. Begynner og loggføre fra imorgen og starter på 2400, så ser jeg. Det er jammen meg endel mat som skal klemmes inn, tar litt tid å bli vant til det ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...