Gå til innhold

Kneskader og okklusjonstrening


hmh94

Anbefalte innlegg

Jeg har da slitt med knærne på begge bein en god stund, trolig indre menisk på venstre bein og ytre på høyre. Jeg er ikke 100% sikker på at det er meniskene, da legen har sjekket dem med tester av menisk, og de responderte ikke med smerte på noen av testene. Merkelig! Legen sjekket også korsbånd og leddbånd, alt virket fint. Likevel syntes både lege og fysioterapeut at det høres ut som om det kan være meniskene som har fått rift/brist. 

Den første skaden skjedde under knebøy for ca. et halvt år siden, da jeg mistet balansen litt/sviktet litt i det ene beinet og falt litt over på den ene siden, noe som ble for tungt for kneet og jeg kunne føle at noe "ga etter" (ingen smerter der og da, har aldri vært kjempevondt). Den andre oppsto etter ett-beins knebøy, helt ut av det blå Kjente ingenting der og da, ingen følelse av at noe ga etter o.l. Kan ikke huske å ha gjort noe galt, trente akkurat slik jeg har gjort hele tiden uten tidligere problemer. Jeg har vært på MR med begge knærne, men de kan ikke finne noe på bildene ... Regner med jeg må til ortoped, men vil helst unngå å operere.

Har klart å trene dem opp fra null til litt sterke igjen (ikke i nærheten av der jeg var, vel og merke), men føler likevel at jeg sitter i klisteret og ikke kommer noen vei. Kan ikke fatte at knærne skal tåle så lite (dette er vel nok så relativt) i så ung alder <_< Knærne føles som regel helt vanlig under mild trening av dem, men dersom jeg har løftet litt for tungt igjen, blir de litt til ganske ømme og fylles opp av væske. Forsøker så mye som mulig å lytte til kroppen, og vil si at jeg har vært veldig forsiktig siden skaden skjedde for mange måneder siden. Har også fulgt opptrening nøye i flere måneder.

Jeg kan kjenne smerte/ømhet på venstre bein når jeg klemmer på både sartorius tendon, gracilis tendon, pers anserine bursa og egentlig hele kneet på siden også. Virker som "hovedsmerten" befinner seg i nærheten av sartorius tendon, et sted innunder der. Nedenfor og litt ut fra patella. På det andre beinet, høyre bein, er det motsatt.

Kjenner lite til ingenting i knærne når jeg trener bakside lår, men øvelser som provoserer dem er spesielt legghev, beinpress (også bare med ett bein i gangen) og knebøy. Lunges går langt bedre enn vanlig knebøy (spesielt bakover, framover er ikke noe særlig), så det er det jeg stort sett har holdt meg til. Høyre bein, der jeg tenker at det kan være ytre menisk, er smerten skarp dersom jeg flexer låret sittende. Det rare er at dersom jeg flytter litt på det eller strekker det enda mer ut og flexer det, da kan det gå helt smertefritt. Ellers virker det som om noe kommer i klem når jeg gjør det. Ingen av knærne har låst seg eller "gitt etter" under meg i ettertid, noe jeg vet kan skje ved meniskskader. Stående går dette helt fint. 

Vil det være OK å kun trene okklusjonstrening av bein til jeg forhåpentligvis blir bra igjen? Hvordan bør jeg i så fall legge opp treningen? 

Vil helst pushe på hos legen for å bli henvist til ortoped, men virket som om legen kanskje mente at dersom man ikke ser noe på bildene og knærne ikke responderer på testene, så er det ikke "alvorlig" nok til å eventuelt trenge operasjon. Dette er det jeg tror h*n tenkte, men regner med h*n vil hjelpe meg om jeg kontakter legekontoret igjen. Kjip situasjon å havne i. Har hørt mye dritt om operasjoner av knær, men dette hemmer meg så mye i treningen. Eventuelt er løsningen å slutte å trene, da knærne ikke er noe problem dersom jeg ikke trener. Men det er liksom ikke noe alternativ. Råd og hjelp mottas med stor takk.^_^

Edit: Må legge til at jeg har merket at begge beina er langt mer ustabile nå enn de var før. Jeg kan vingle fram og tilbake i lunges, selv med lett belastning, noe jeg ikke gjorde før. Kan også skrive at jeg aldri har drevet med løping, dersom det er relevant. 

 

knee-anatomy-pesanserine-patellar-bursa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

Du har nok en liten skade på medial meniscus. Men dette er bare et symptom, husk det. Det er noe som fører til økt kompresjon over medial meniscus, antakeligvis teknisk eller holdningsrettet, og dette er ÅRSAKEN til problemet. 

Du sier at forstrekk av hamstring gjør sakene bedre, slik som lunge bakover. Hvorfor? Først og fremst vil hamstrings trekke leggen bakover, noe som setter mer press på fremsiden av meniscus (avhengig av utgangsposisjon). Hamstrings vil også optimalisere hengslevinkel i kneet, som potensielt fjernet varuskreftene som står bak kompresjon på medial meniscus.

Den aller, aller vanligste årsaken til medial meniscusslitasje, er altså varusstilte (funksjonell hjulbeinthet) knær. Typisk fordi man presser knærne for langt ut i knebøy og markløft. Knærne skal IKKE så langt ut som "alle" påstår. Dessverre har "noe en fyr sa" ført til at nesten alle følger det samme feilaktige rådet.

  1. Unngå varusstilling i holdning
  2. Unngå varusstilling i øvelsene

Da vil ikke medial meniscus lenger utsettes for ujevne kompresjonskrefter, og området kan endelig gro.

Husk, igjen, at meniscusskader ofte gror helt fint av seg selv. Dersom motoriske problemer er årsaken til en skade, vil skaden være SYMPTOMET. Om man så opererer symptomer, vil årsaken fortsatt være der. Behandle heller årsaken. Testene som brukes for disse tingene fanger ofte bare opp de verste skadene, ikke småtteri som du har.

Les mer i linken nedenfor

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3991

Mer om varus i holdning her, nederst

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=4176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.10.2016 at 19.48, Kjetil Larsen skrev:

Heisann

Du har nok en liten skade på medial meniscus. Men dette er bare et symptom, husk det. Det er noe som fører til økt kompresjon over medial meniscus, antakeligvis teknisk eller holdningsrettet, og dette er ÅRSAKEN til problemet. 

Du sier at forstrekk av hamstring gjør sakene bedre, slik som lunge bakover. Hvorfor? Først og fremst vil hamstrings trekke leggen bakover, noe som setter mer press på fremsiden av meniscus (avhengig av utgangsposisjon). Hamstrings vil også optimalisere hengslevinkel i kneet, som potensielt fjernet varuskreftene som står bak kompresjon på medial meniscus.

Den aller, aller vanligste årsaken til medial meniscusslitasje, er altså varusstilte (funksjonell hjulbeinthet) knær. Typisk fordi man presser knærne for langt ut i knebøy og markløft. Knærne skal IKKE så langt ut som "alle" påstår. Dessverre har "noe en fyr sa" ført til at nesten alle følger det samme feilaktige rådet.

  1. Unngå varusstilling i holdning
  2. Unngå varusstilling i øvelsene

Da vil ikke medial meniscus lenger utsettes for ujevne kompresjonskrefter, og området kan endelig gro.

Husk, igjen, at meniscusskader ofte gror helt fint av seg selv. Dersom motoriske problemer er årsaken til en skade, vil skaden være SYMPTOMET. Om man så opererer symptomer, vil årsaken fortsatt være der. Behandle heller årsaken. Testene som brukes for disse tingene fanger ofte bare opp de verste skadene, ikke småtteri som du har.

Les mer i linken nedenfor

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3991

Mer om varus i holdning her, nederst

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=4176

Hei og takk for svar!

Jeg tok bilder av beina mine og så kjapt at jeg er kalvbeint med overpronerte ankler. Har godt med mellomrom mellom leggene, men knærne peker innover og møtes veldig når jeg står med beina samlet. Det samme gjør anklene.

Jeg er derimot ikke plattfot, men har normal til litt høy fotbue. Når jeg så dette begynte jeg å tenke... Når jeg f.eks kjører lunges, tror jeg beina blir ustabile fordi jeg tipper innover (dette gjør jeg også når jeg går). Kan det være slik jeg har pådratt meg meniskskadene? Av å belaste foten feil? Føles som om jeg belaster innsiden av foten og hele låret oppover, mer enn utsiden. I tillegg har jeg hele tiden hatt mye lettere for å bygge vastus medialis, enn vastus lateralis... Vet ikke hva det kan være et tegn på? 

Jeg har også en tendens til å gå på tærne, har jeg lagt merke til. 

Tusen takk for at du gidder å hjelpe meg 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk ved kalvbenthet at man underbevisst reverserer dette ved å presse knærne ut. Dette medfører ofte (funksjonell) varusstilling i kneet, og hever fotbuen.

Det er altså funksjonell varus vi snakker om, hvor man presser knærne lateralt for sitt normale belastningsområde.

Det kan virke kontraintuitivt, men adduktorene dine er ikke aktive nok, og fører dermed til økt medial kompresjon av meniscus

VMO stimuleres ved økt utrotasjon av femur, noe som også ofte sees ved funksjonell varus.

Alt i alt, kan jeg ikke garantere noe uten å ha undersøkt deg, men det høres ut som at det er slik som jeg har skrevet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjetil Larsen skrev:

Typisk ved kalvbenthet at man underbevisst reverserer dette ved å presse knærne ut. Dette medfører ofte (funksjonell) varusstilling i kneet, og hever fotbuen.

Det er altså funksjonell varus vi snakker om, hvor man presser knærne lateralt for sitt normale belastningsområde.

Det kan virke kontraintuitivt, men adduktorene dine er ikke aktive nok, og fører dermed til økt medial kompresjon av meniscus

VMO stimuleres ved økt utrotasjon av femur, noe som også ofte sees ved funksjonell varus.

Alt i alt, kan jeg ikke garantere noe uten å ha undersøkt deg, men det høres ut som at det er slik som jeg har skrevet ovenfor.

Ja, det høres veldig logisk ut! Tror virkelig du er inne på noe for min del der. Det som blir problemet nå er å vite hva jeg skal gjøre for å rette det opp... Er lei av å "kaste bort" penger på fagfolk som dessverre ikke greier å finne ÅRSAKEN, men som bare kan behandle symptomene der og da. Hadde det ikke vært for at jeg bor på andre siden av landet nesten, hadde jeg uten tvil kommet til deg! Men det blir vanskelig, i alle fall for øyeblikket.

Har blitt henvist av lege for å få tatt bilde av bena mine (fotstillingen), men skulle hatt hjelp før den tid. Legen syntes ikke jeg så veldig kalvbeint ut, men bittelitt. Dette kan også være fordi jeg presser bena ubevisst utover, slik du beskriver.

Dersom det er slik du har beskrevet, er det noe annet enn aktivering av adduktorene du kan anbefale at jeg gjør? :) 

Takk igjen for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei igjen. Nå har jeg lest artiklene dine utallige ganger og blitt mer og mer interessert i å få fikset dette. Til tross for at jeg ikke er noen superhjerne i anatomi og ikke besitter så mye viten om temaet foreløpig, så begynner jeg i alle fall å forstå litt hvordan det henger sammen. Har analysert min egen fysikk grundig nå, og forsøker å bli sikker på hva jeg gjør galt i holdning og teknisk i øvelsene. Jeg har kommet fram til følgende avvik foreløpig:

- Jeg presser definitivt knærne ut (funksjonell varus) i holdning dersom jeg ikke er bevisst. Er jeg bevisst å unngår dette, blir jeg ganske kalvbeint både når jeg går og når jeg står. 

- Dersom jeg lar knærne styre sitt eget "show" under utfall, vil de enten peke innover eller utover - ikke i rett linje med leggen. Forsøkte så godt som mulig å holde låret i en rett linje med leggen i går, men det virker som om spesielt venstre bein vil vingle seg innover eller utover, som om noe ikke stemmer like godt som i høyre bein. Hvis jeg gående utfall er det vanskelig å styre låret, på en måte. Høres ganske dumt ut, men sånn føles det. Ustødig.

- Knebøy styrer jeg unna for tiden, men dersom jeg forsøker virker beina ustødige, og jeg får vondt i innside menisk uansett om jeg bevisst unngår funksjonell varus. Jeg kan også kjenne at høyre bein blir mer belastet enn venstre, enda jeg ikke ser noen lengdeforskjeller (f.eks. at kroppen tipper mer til høyre i holdning) når jeg studerer bilder av meg. Kjenner ikke dette når jeg går i det hele tatt. 

- Jeg har ikke underutviklede gluteus maximus (i alle fall ikke tilsynelatende, og de føles relativt sterke/har god kontakt med dem). Gluteus medius er relativt stor i og med at jeg har trent den mye. Kanskje er den overaktiv (?). Kan ikke forstå at jeg kan være svak i den etter så mye trening av den og gluteus maximus. 

- Jeg føler ikke at musklene i hamstrings er svake eller underutviklede iforhold til quads. Nå har jo forside lår blitt svakere siden jeg ikke har fått trent dem ordentlig på aldri så lenge, men har forsøkt så godt jeg kan innenfor smertegrensene. 

- Klarer ikke helt å finne ut om bekkenet tilter for mye anteriort, men er rimelig sikker på at det ikke tilter posteriort i holdning i alle fall. 

- Har en gammel skade i rectus abdominis etter å ha tøyd hoftebøyer som en gærning. Dette henger som jeg forstår sammen, og skaden fyrer seg opp igjen dersom jeg trener planke, leg raises med strake bein og det meste som tar magemuskulaturen nedenfra og opp. Ellers tåler muskelen at jeg trener alt annet, så lenge det ikke er direkte. Det jeg tenkte når jeg leste lyskeartikkelen er at dersom bekkenet hadde tiltet posteriort, så er det naturlig at hoftebøyerne står i spenn? Men kanskje roter jeg nå og at det heller er om bekkenet tilter anteriort de står i strekk? Det hadde vært mest logisk for min fysikk. Hmm! 

- Tror at hoftene kan være svake. Det tar i alle fall ikke lang tid før det rister i beinet om jeg bøyer det og holder det opp en stund.

- Vet at jeg har stram leggmuskulatur og tror jeg er ganske stram i anklene også.

- Jeg er en god del større i overkroppen enn underkroppen. Mye bredere rygg og skuldre enn hofter. Slik var jeg også opprinnelig, men nå vises det 10 ganger bedre.

 

Feil jeg tror jeg kan ha gjort som har ført til skadene over tid:

- Tiltet bekkenet for mye posteriort under knebøy, utfall o.l. Jeg har også hørt den "skvis rumpa" og "ut med knærne". Det er stor fare for at jeg har hatt et "funksjonelt" posteriort bekkentilt under de fleste øvelser.

- Vinglet i utfall, både innover og utover (tenker dette fordi jeg har hatt skade i både utside og innside menisk)

- Ikke hatt optimal holdning generelt, men jeg er rimelig sikker på at den var 100 ganger verre når jeg begynte å trene (hadde antydning til pukkelrygg etter mye data), og da hadde jeg ingen problemer. 

 

Legger ved noen bilder så du kan se. Står helt avslappet på holdningsbildene.

Legger også ved et bilde av hvordan beinstillingen var før jeg begynte å trene, i tilfelle du klarer å se noe av hva jeg har gjort galt siden da. Mener å ha blitt mer kalvbeint siden den gang.

 

Evig takknemlig for hjelp!! Klarer du å hjelpe meg ut av denne smørja er jeg en kunde for livet ^_^

 

IMG_2655.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkenstilling er OK. Helt fin. Posterior tilt i øvelsene vil også øke varusstilling under belastning (ikke bra).

Funksjonell varus er antakeligvis årsaken til problemet ditt. Få bedre kontakt med innside lår når du trener.

Du ser ikke spesielt kalvbeint ut på bildene, men du skriver heller ikke om du kompenserer der eller ikke.

Utfallene er ikke OK, hofta tracket alt for langt mot siden. Antakeligvis et problem med gluteus medius, adduktor, piriformis. Antakeligvis varusstilles kneet for å gjøre opp for svake abduktorer i hoften, spesielt under unilaterale øvelser. I knebøy er det lettere å stabilisere låret, men der ser det ut som at du presser knærne litt langt ut (dårlig perspektiv, vanskelig å få reellt inntrykk av kneposisjon)

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...