Gå til innhold

Karbohydrater til kveldsmat


Lord00

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er mange som har kuttet ut karbohydrater om kvelden fordi de tenker at man ikke trenger den energien når man skal sove. Dette er en gammel myte. Mange sover bedre når de spiser karbohydrater på kvelden, og det er totalinntaket i løpet av dagen som er viktigest. Det kan potensielt hjelpe å spise litt ekstra karbohydrater rundt treningen, forutsatt at det passer inn i totalinntaket for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover det Zmurph alt har nevnt, kan jeg si at Børge Fagerli angivelig utviklet Biorytmedietten ved et uhell.

Han søkte etter studier som underbygget at det var en fordel å IKKE spise karbohydrater på kveldstid, men fant et studie som konkluderte med det motsatte.

Mange old school myter har blitt avlivet de siste årene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 10/18/2016 at 20.36, Lord00 skrev:

om man vil bygge mest mulig muskler med minst mulig fett, er det da best å ikke spise karbohydrater til kveldsmat, eller er det bare bra? Ser på mange diettplaner om at det siste måltidet kun består av proteiner.:ph34r:

Karbohydrater før kveldstid gjør ingenting. Ønsker du å trene hardt, som igjen vil forbrenne mer kalorier, bli sterkere OG øke forbrenningen ytterligere, så trenger du masse karbohydrater. Jeg vil anbefaler at du spiser mindre fett, uansett type, men spesielt animalt fett ettersom kroppen ikke har noe behov for det. Mye karbohydrater, proteiner vil alltid være 1g-1,8g per kg kroppsvekt, 5-15% av kaloriene dine fra fett. Helsedirektoratet anbefaler 25-40% fett, for en gjennomsnittlig person, men om man skal ha energi til å trene tilstrekkelig og gå ned i vekt/ikke legge på seg særlig fett, så syns jeg det er for mye/for lite karbohydrater siden fettet da tar opp en høyere brøkdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, SamGold skrev:

Kjenner ingen av de, så den må du utdype! :D 

Representantar for staten. Framstår ganske unyanserte og arrogante i media. Kan hende dei er flinke i fagfeltet sitt, men det er ikkje helsefremjande kosthold og trening.

http://fitnessbloggen.no/rotete-lavkarbodebatt-pa-nrk/

(Disclaimer: Eg er på ingen måte forkjempar for lavkarbo, new age, e.l. Det eg derimot reagerer på, er at kvar gong representantar frå staten er i media, har dei store manglar i å forstå kva som skal debatterast. Dei uttaler seg også innafor ting dei ikkje kan nokonting om, som f.eks. trening.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.10.2016 at 20.36, Lord00 skrev:

om man vil bygge mest mulig muskler med minst mulig fett, er det da best å ikke spise karbohydrater til kveldsmat, eller er det bare bra? Ser på mange diettplaner om at det siste måltidet kun består av proteiner.:ph34r:

Hvis jeg skulle begynt å kutte ut karbohydrater etter faste tidspunkt i døgnet, eller fulgt den og den dietten som sier at jeg skal spise sånn og sånn tidlig og sånn og sånn sent så hadde jeg ikke hatt nubbesjans å få i meg det jeg skal få i meg for å faktisk bygge muskler og øke styrken og belastningen på ukentlig basis.

I kalorioverskudd spiser jeg karbohydrater til alle døgnets måltider. Ikke hør på alt pisspreiket som serveres på internett. Disse broscience-mytene er skutt og drept for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...