Gå til innhold

Bryst og triceps


Lord00

Anbefalte innlegg

Hei! har nettopp sluttet med doggcrapp trening og har gått tilbake til "vanlig" trening igjen. Det jeg lurer på er om noen kan se på programmet mitt for bryst og triceps og evt gi meg noen tips til forbedringer ^_^ Kjørte programmet idag og da brukte jeg over 1 1/2 time med 1-2 min pauser mellom settene. Det syns jeg blir litt for mye tid.

Programmet:

Benkpress 4x5
Dips 4x8-12
skråbenk i smith 4x8-12
peckdeck flies 3x8-12
dropset skråbenk i smith

smalbenk i smith 4x6-10
franskpress 3x8-12
tricepspress med stang myo-set x2

Har tenkt på om det kanksje blir unødvendig med 4 brystøvelser utenom dropset, så om jeg evt fjerner dips fra programmet. Er egt veldig usikker<_<

Håper på svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

21 minutter siden, Speilblankt skrev:

Kjører du alt dette i løpet av en treningsøkt? 2 ganger i uken og? :wacko: Har du et eget program for biceps og? :ph34r:

Dette er nok totalt overkill :)

Du vil få mye bedre resultater om du utsatte musklene dine for mindre arbeid.

Nei, kjører dette en gang i uken. Biceps kjører jeg sammen med skuldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :)

Da ville jeg personlig ha delt dette i 2 eller 3 deler da det beviselig gir bedre resultat å kunne utsette en muskel for arbeid flere ganger i uken med moderat arbeidsmengde (les: kanskje 20-45 arbeidsreps pr. økt pr. muskel avhengig av treningsalder) kontra å knuse på en gang i uken på denne måten.

Du vil mest sannsynlig bli bøtte støl hver gang som en liten "bonus" med et slikt opplegg.

Det mener nå jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Speilblankt skrev:

Kjører du alt dette i løpet av en treningsøkt? 2 ganger i uken og? :wacko: Har du et eget program for biceps og? :ph34r:

Dette er nok totalt overkill :)

Du vil få mye bedre resultater om du utsatte musklene dine for mindre arbeid.

Hvorvidt det er totalt overkill eller ikke avhenger faktisk først og fremst hvordan et individ responderer på treningen. Det som er overkill for deg behøver ikke være overkill for meg osv.

Det dummeste jeg hører er de som sier at "Man bør ikke trene mer enn 1 time og 7 minutter, all trening som foregår etter denne tiden er utløpt vil være unyttig og kontraproduktiv for det har jeg lest på nettet og hørt på gymmet"

Eller "Man må aldri trene flere sett enn XX på bryst og aldri mer enn XX på triceps og X på skuldre iløpet av en økt "

Til TS og på generelt grunnlag: Loggfør treningen din, skaff deg en oversikt, følg med over tid. Bruk denne oversikten og loggføringen til å fastslå om du trener bra og riktig. Evner du å øke belastningen er du faktisk på riktig vei, uavhengig av hva andre mener.

Progresjon er den mekanismen som vitner om muskelvekst, ikke klokken på veggen eller grensa for antall sett/reps satt av han eller henne. Hvis du ser at du har konstante økninger i vektbelastning/repetisjoner med en gitt vektbelastning på ukentlig basis, så er dette den beste indikatoren du kan få på at treningens volum og frekvens er passende for nettop DEG, uavhengig av om du tar to eller fem sett på triceps og uavhengig av om økta varer 20 minutt eller 3 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, NoBro skrev:

Det dummeste jeg hører er de som sier at "Man bør ikke trene mer enn 1 time og 7 minutter, all trening som foregår etter denne tiden er utløpt vil være unyttig og kontraproduktiv for det har jeg lest på nettet og hørt på gymmet"

Eller "Man må aldri trene flere sett enn XX på bryst og aldri mer enn XX på triceps og X på skuldre iløpet av en økt "

 

Jeg forstår poenget ditt :)

Men, å legge opp treningen på denne måten, å kjøre på med henholdsvis 24 arbeidssett og 156-208 arbeidsrep + et droppsett midt inni der for såå å avslutte mesterverket med 2 sett myo = 70 reps til(??) på bryst og triceps.?

Synes ikke det er rart å kalle dette overkill i et treningsforum. At det er overkill er vel ikke akkurat rakettforskning å regne.

Og, at dette med fordel kunne deles opp over 2-3 treningsøkter i uken fremfor 1 enkelt treningsøkt - mest sannsynlig med bedre resultat - burde heller ikke være så veldig vrient å forstå. Det må være greit å kunne komme med noe håndfast i et treningsforum synes jeg, logiske ting som så mange ganger er blitt forsket på og beviselig har gitt "bedre" resultater, fremfor "kjør på" med hva som helst :)

Se på "gutta" som forsket på og oppfant myo-metoden f.eks.  Det ble nok ikke "tatt rett ut av luften" at 25 arbeidsreps (25 fullaktiverte repetisjoner) var optimalt innenfor en 48 timers periode pr. muskel før den ble utsatt for lignende arbeid igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil egt ikke regne programmet mitt som overkill. Prøvde et program en bekjent av meg ga med for noen måneder siden og det fungerte veldig bra, og sammenlignet med mitt program så inneholdt det andre programmet flere sett. Om det har så mye å si vet jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Speilblankt skrev:

Jeg forstår poenget ditt :)

Men, å legge opp treningen på denne måten, å kjøre på med henholdsvis 24 arbeidssett og 156-208 arbeidsrep + et droppsett midt inni der for såå å avslutte mesterverket med 2 sett myo = 70 reps til(??) på bryst og triceps.?

Synes ikke det er rart å kalle dette overkill i et treningsforum. At det er overkill er vel ikke akkurat rakettforskning å regne.

Og, at dette med fordel kunne deles opp over 2-3 treningsøkter i uken fremfor 1 enkelt treningsøkt - mest sannsynlig med bedre resultat - burde heller ikke være så veldig vrient å forstå. Det må være greit å kunne komme med noe håndfast i et treningsforum synes jeg, logiske ting som så mange ganger er blitt forsket på og beviselig har gitt "bedre" resultater, fremfor "kjør på" med hva som helst :)

Se på "gutta" som forsket på og oppfant myo-metoden f.eks.  Det ble nok ikke "tatt rett ut av luften" at 25 arbeidsreps (25 fullaktiverte repetisjoner) var optimalt innenfor en 48 timers periode pr. muskel før den ble utsatt for lignende arbeid igjen.

 

Ikke dersom vedkomne har fremgang med en slik treningsmengde. Noe som TS forsåvidt ikke har svart på enda, så det er selvsagt med det som forbehold.

Å konkludere med overkill uten å vite om hvorvidt vedkomne har fremgang, tilbakegang eller står på stedet hvil med sin måte å trene på synes jeg blir litt feil.

Spør du ti forskjellige forskere på emnet vil du få ti forskjellige svar, man kan som regel alltid finne forskning og statistikk som taler ens syn i en diskusjon, det en derimot aldri kan si noe på er at et individ som har markant fremgang responderer bra på sitt volum og frekvens av trening, når man evner å øke belastningen skikkelig etterhvert som tiden går kommer man ikke unna at man gjør noe (Det meste) riktig.

Du har mange kvalifiserte treningsprogram og måter å trene på utviklet av mange forskjellige høyt kompetente personer, derfor har du like mange meninger om hva som er rett og galt.

Layne Norton sitt PHAT-program er et eksempel på et program med ganske høyt volum og frekvens, på hypertrofi-dagen med bryst/armer har man på henholdsvis bryst og triceps 22 sett og oppunder 270 arbeidsrepetisjoner på disse to muskelgruppene på èn og samme dag og økt (Biceps kommer i tillegg)

Er dette overkill ? Jeg har selv trent en noe selvmodifisert versjon av dette programmet siden januar, fremgangen har vært upåklagelig, og etter jeg avsluttet deffen og etterhvert begynte å spise i kalorioverskudd igjen har jeg økt volumet - Vil du fortelle meg at dette er overkill uten at jeg har fortalt deg hvorvidt jeg lykkes i å nå mine mål ? (Noe jeg gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...