Gå til innhold

Knebøy nakke


Falk

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen 😊

Eller kanskje jeg skal startemed en 😯 litt surere/oppgitt smiley hehe. Saken er nemlig den at jeg nylig startet på Dietmar Wolf sitt styrkeløft program for nybegynnere. Gikk greit første uka, men siste dagen (fredag ) i uke 2,  så dro jeg på meg en liten skade gitt.  Kjente et lite stikk/smerte bak skulderbladene under markløft fra kasse (jeg på gulv, vektstang på kasse ). Jeg har trent store øvelser som knebøy, markløft og benkpress noen år, så disse er ikke nye for meg. Når en skader seg, så ønsker en selvsagt å finne ut hva som forårsaket det for å forebygge fremtidige skader. Jeg tror kanskje knebøy nakke var med på å forårsake denne skaden min. I tillegg så fikk jeg en brist i ryggen mellom skulderbladene da jeg kolliderte med motorsykkel for 22 år siden. Har i de siste 20 årene ikke kjent noesomhelst til denne skaden før nå altså.

Så da er mitt spørsmål: Er det strengt tatt nødvendig å ta knebøy nakke?

Jeg håper at jeg enten kan ta styrkeløfter knebøy (knebøy med stangen lavere plassert en knebøy nakke), men da med andre vekter vil jeg tro. I programmet er det mye mindre vekter på knebøy nakke en styrkeløfter knebøy. Eller om det er mulig å utføre andre øvelser i stedet for knebøy nakke.

På forhånd tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med frontbøy? Jeg ville dog sett an hvor lenge smerten sitter i, å tatt en ny vurdering etterhvert. Det er en grunn til at øvelsen er inkludert i programmet. Du sier jo at du har trent knebøy og markløft allerede i noen år, så det er rart om den 20 år gamle skaden først skulle dukke opp igjen nå. Med det sagt er jeg ingen ekspert på skader og jeg ville kanskje oppsøkt noen med kompetanse om det blir veldig plagsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis knebøy-nakke er noe som fremmer smerter eller i verste fall skader deg er det naturligvis ikke bra å kjøre denne varianten. Et treningsprogram bør alltid være veiledende og man må nødvendigvis gjøre individuelle tilpasninger slik at man ikke skades eller generelt mistrives med det man gjør.

Mest sannsynlig treffer stanga en nerve i nakken din, som enten "henter frem igjen gammel skade" eller trigger en lignende følelse som den du hadde i gamle dager. Man har slike nerver overalt, se nerven inne i hånden som enkelte sliter med i benkpress om man bommer litt i avløftet.

Frontbøy som nevnt over er et kjempealternativ. Mega øvelse for ren benstyrke samt god for å få kontroll og stramming av fremre core/mage ved å ha vekten foran kroppen.

Hvis frontbøy ikke fungerer for deg, kjør da istedet lowbar som virker å fungere bedre for deg, og sleng heller på noen % ekstra belastning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert gutter (regner med ut i fra navnene på profilene at det var kjønn av den maskuline sort som var ivrigst i besvarelsene) :)

Takker og bukker for alle svar. Synes frontbøy var et godt tips her. Den har jeg kjørt før uten problemer. Satser på at ikke hele programmet blir fucket selvom jeg kjører det istedenfor knebøy nakke.

Igjen så vil jeg få takke for svar. Veldig viktig og superflott at det er noen der ute som gidder å svare sånne amatører som meg. Ikke alltid den kompetansen finnes ute på treningssentrene i landet. Også gratis atpåtil hehe ;)

Stå på folkens :):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, getsome skrev:

Hva med frontbøy? Jeg ville dog sett an hvor lenge smerten sitter i, å tatt en ny vurdering etterhvert. Det er en grunn til at øvelsen er inkludert i programmet. Du sier jo at du har trent knebøy og markløft allerede i noen år, så det er rart om den 20 år gamle skaden først skulle dukke opp igjen nå. Med det sagt er jeg ingen ekspert på skader og jeg ville kanskje oppsøkt noen med kompetanse om det blir veldig plagsomt!

Frontbøy høres fint ut :) (se også mitt andre svar her inne )

Har trent øvelser som knebøy, mark og benk noen år ja. Men aldri knebøy nakke. Har egentlig slitt med å få teknikken til å sitte i "vanlig" knebøy noen år. Så nå endelig føler jeg at den begynner å sitte sånn noenlunde riktig. PS! Med vanlig knebøy, så mener jeg styrkeløfterknebøy. Så jeg er ikke fan av å ekperimentere for mye med stangplassering oppe i nakkeområdet kan du si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 14.10.2016 at 21.00, Falk skrev:

Frontbøy høres fint ut :) (se også mitt andre svar her inne )

Har trent øvelser som knebøy, mark og benk noen år ja. Men aldri knebøy nakke. Har egentlig slitt med å få teknikken til å sitte i "vanlig" knebøy noen år. Så nå endelig føler jeg at den begynner å sitte sånn noenlunde riktig. PS! Med vanlig knebøy, så mener jeg styrkeløfterknebøy. Så jeg er ikke fan av å ekperimentere for mye med stangplassering oppe i nakkeområdet kan du si ;)

Kjører du frontbøy uten problemer så er det ingen poeng i kjøre knebøy. Den ene er ikke bedre enn den andre :) Du kan også trene Zercher-bøy som en variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...