Gå til innhold

Treffe macros


stener123

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 16, har nå trent hel-seriøs hypertrofi i et halvt år. 184cm og veier 77,5kg 

Det å legge på muskler er ikke noe jeg har slitt med og er fornøyd med fremgangen min der. Når det kommer til fettprosent har jeg holdt meg omtrentlig det samme. For litt siden regnet jeg ut TDEE'n min(hvor mange kalorier du forbrenner på en dag), der ligger jeg på 2894 KCal. Jeg har planlagt å starte seriøs "cutting"  i November. Da begynner jeg med "intermittent fasting", treffe macromålet(2460, 15% under TDEE) og full fokus på å gå ned i fettprosent.(Har i tillegg drevet med meal prep i drøye 2 måneder)

Nå i oppstartsfasen mot november hvor jeg jobber med å legge alt tilrette, så spiser jeg som vanlig og teller kaloriene mine. Når jeg ikke treffer målet prøver jeg å justere kosten slik at jeg treffer men det er vanskelig.

Så, er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg kan treffe macro-målene mine? Takk på forhånd for svar :-)

Protein Grams: 134
Fat Grams: 67
Carbs Grams: 331
Fiber Grams: 25-33

=  2460 calories

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, stener123 skrev:

Hei! Jeg er en gutt på 16, har nå trent hel-seriøs hypertrofi i et halvt år. 184cm og veier 77,5kg 

Det å legge på muskler er ikke noe jeg har slitt med og er fornøyd med fremgangen min der. Når det kommer til fettprosent har jeg holdt meg omtrentlig det samme. For litt siden regnet jeg ut TDEE'n min(hvor mange kalorier du forbrenner på en dag), der ligger jeg på 2894 KCal. Jeg har planlagt å starte seriøs "cutting"  i November. Da begynner jeg med "intermittent fasting", treffe macromålet(2460, 15% under TDEE) og full fokus på å gå ned i fettprosent.(Har i tillegg drevet med meal prep i drøye 2 måneder)

Nå i oppstartsfasen mot november hvor jeg jobber med å legge alt tilrette, så spiser jeg som vanlig og teller kaloriene mine. Når jeg ikke treffer målet prøver jeg å justere kosten slik at jeg treffer men det er vanskelig.

Så, er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg kan treffe macro-målene mine? Takk på forhånd for svar :-)

Protein Grams: 134
Fat Grams: 67
Carbs Grams: 331
Fiber Grams: 25-33

=  2460 calories

16 år, 184/77, og du skal begynne å cutte i november ? Hvorfor ?

Det er nå og i de kommende årene at du er ved din peak hormonmessig, hadde jeg vært i den alderen på denne tiden av året ville jeg personlig valgt å spise masse bra mat, løftet tyngre og tyngre, og høstet fruktene av nettop den kombinasjonen.

Hvordan du skal treffe macromålene dine - Noen velger å spise det samme hver dag for å forenkle dette, man øver seg inn en rutine osv. Meal-prepper, veier og måler i hytt og pine.

Andre veier og måler alt som er, har med seg matvekt både i bilen og på jobb, veier og noterer.

Andre har såpass rutine og erfaring at de tar det meste på øyemål og basert på sin fremgang vet at de får i seg passelige mengder.

Så det er ingen fasitsvar, annet enn at du etterhvert lærer deg å estimere mat mer og mer lettvint. En måte å gjøre det på er jo å velge seg ut matvarer en selv liker og kalkulere og regne litt og sette opp eksempler på måltider som har en noenlunde fornuftig makrofordeling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...