Gå til innhold

Er skinnyfat, hva bør jeg gjøre? Styrke? Cardio?


kimtony

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

4 minutter siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Starte med styrketrening og redusere litt på kaloriinntaket :)

Hva vil skje om jeg bare trener hard styrke flere ganger i uka og fortsetter å spise som jeg gjør? Vil vel få en strammere kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er nybegynner så er det mye mulig du bygger muskler og brenner fett samtidig, gitt at kostholdet ditt er noenlunde fornuftig da.

Men begynn forsiktig og ikke hard styrke flere ganger i uken med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Siden du er nybegynner så er det mye mulig du bygger muskler og brenner fett samtidig, gitt at kostholdet ditt er noenlunde fornuftig da.

Men begynn forsiktig og ikke hard styrke flere ganger i uken med en gang :)

Her ser du kroppen min ca. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Les denne: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Når det gjelder kostholdet kan du ha fokus på fornuftig mat. Det kan du lese om i artikkelen. Du vil da mest sannsynlig brenne fett og bygge muskler en god stund fremover uten å tenke noe på kalorier.

Ok. Lest den artikkelen før så vet hva det går i. 

Men det bildet jeg la ut av kroppen min, hva tenker du? Trengs det styrke for å stramme den opp?

Har benkpress+stang og manualer på 200kg tilgjengelig hjemme i garasjen som jeg tenker å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, å stramme opp er egentlig det samme som å bygge muskler og brenne fett. Muskler former kroppen, men ikke alle muskler synes like godt dersom de er skjult av fett.

Så ja, styrketrening i kombinasjon med fornuftig matvalg. Du trenger nødvendigvis ikke så mye kardio, men du kan starte med å gå et par turer i uken i tillegg til 3-4 dager styrketrening.

Har du manualer kan du trene det meste hjemme, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Altså, å stramme opp er egentlig det samme som å bygge muskler og brenne fett. Muskler former kroppen, men ikke alle muskler synes like godt dersom de er skjult av fett.

Så ja, styrketrening i kombinasjon med fornuftig matvalg. Du trenger nødvendigvis ikke så mye kardio, men du kan starte med å gå et par turer i uken i tillegg til 3-4 dager styrketrening.

Har du manualer kan du trene det meste hjemme, ja.

Ser den.

Har egentlig ikke som mål å se så megaripped ut med synlige abs og slikt. Vil bare ha en vanlig mage og strammere bryst slik at det ikke ser så løst ut. Har tidligere gjort litt cardio men føler det er bortkasta tid. Kan løpe så mye jeg vil og gå ned i vekt, men kroppen vil enda bli like løs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forbrenner ikke mer fett på magen av å trene mage. Du kan bare trene opp magemusklene som ligger under fettet.

Du kan trene et balansert program for hele kroppen og fokusere på matvalg, så vil alt dette løse seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Du forbrenner ikke mer fett på magen av å trene mage. Du kan bare trene opp magemusklene som ligger under fettet.

Du kan trene et balansert program for hele kroppen og fokusere på matvalg, så vil alt dette løse seg selv :)

Ok. Så ved å trene de forskjellige øvelsene som benk og trene tricpesen osv, så vil dette ha effekt på magen og gjøre den strammere på en måte lissom? Fordi når jeg sitter nå så kommer det valker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, SterkARE skrev:

Hei!

 Utgangspunktet ditt minner litt om mitt. Jeg er 195 cm høy og veide 84,5 kg for 4 år siden. Da hadde jeg trent kardio og gått ned 10 kg (fra 95 kg) på ett år og så slik ut:

84,5.JPG

Med andre ord tynnfeit og dvask.

 

Etter det begynte jeg med styrketrening (trener hovedsakelig baseøvelser: knebøy, markløft og benkpress, men også støtteøvelser). Tok et annet bilde nå i våres og da veide jeg 94,5 kg:

94 kg.jpg

"Faren" for å bli rippet er svært liten med mindre man går veldig inn for det, men styrketrening gjør at en blir strammere og mer definert selv om kroppsvekta er +10 kg. Det er det som bygger muskulatur, former kroppen og gjør det enklere å redusere fettprosenten.

Utholdenhetstrening er for all del nyttig av mange helsemessige grunner, men det er det som strammer opp kroppen.

Imponrende! Så ditt tips til meg er å starte med hard styrketrening for å få muskulatur i kroppen som igjen fører til en mer formet kropp? Hva gjorde du med kosthold og slikt? Noen drastiske tiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kimtony skrev:

Ok. Så ved å trene de forskjellige øvelsene som benk og trene tricpesen osv, så vil dette ha effekt på magen og gjøre den strammere på en måte lissom? Fordi når jeg sitter nå så kommer det valker

Altså, styrketrening kan for å si det enkelt kun bygge muskler og gjør de musklene du trener større og sterkere. Fettforbrenning er en helt annen prosess og vi kan ikke styre hvor på kroppen fettet skal forbrennes først og sist. Normalt sett forsvinner det litt fett jevnt over hele kroppen.

Som du ser på bildene av SterkARE over her så har han mistet mye fett uten styrketrening og redusert magefettet uten å trene styrke, men som du ser på nederste bilde ser han mye bedre ut fordi han har bygget muskler og ser mer atletisk ut. Han har litt mindre fett på det nederste bildet i tillegg til mer muskler, men om han hadde hatt like mye fett på begge bildene ville han uansett sett tynnere (les:mindre fett) ut på nederste bilde, fordi mer muskler gir illusjon av mindre fett.

@SterkARE tror siste setning du skrev over her kan misforstås litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Altså, styrketrening kan for å si det enkelt kun bygge muskler og gjør de musklene du trener større og sterkere. Fettforbrenning er en helt annen prosess og vi kan ikke styre hvor på kroppen fettet skal forbrennes først og sist. Normalt sett forsvinner det litt fett jevnt over hele kroppen.

Som du ser på bildene av SterkARE over her så har han mistet mye fett uten styrketrening og redusert magefettet uten å trene styrke, men som du ser på nederste bilde ser han mye bedre ut fordi han har bygget muskler og ser mer atletisk ut. Han har litt mindre fett på det nederste bildet i tillegg til mer muskler, men om han hadde hatt like mye fett på begge bildene ville han uansett sett tynnere (les:mindre fett) ut på nederste bilde, fordi mer muskler gir illusjon av mindre fett.

@SterkARE tror siste setning du skrev over her kan misforstås litt ;)

Takker :)

Men har benkpressbenk + stang og endel manualer liggende, kan dette holde? Er vel rundt 200kg tilsammen. Kan vel lage et meget bra program av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kimtony skrev:

Imponrende! Så ditt tips til meg er å starte med hard styrketrening for å få muskulatur i kroppen som igjen fører til en mer formet kropp? Hva gjorde du med kosthold og slikt? Noen drastiske tiltak?

Ja mitt tips er styrketrening for å bygge muskelmasse som former kroppen. Du kan godt gjøre som @Gøran Hårtveit - PT anbefaler å redusere matinntaket litt, da nybegynnere har vist seg å kunne bygge muskelmasse og redusere fettprosent samtidig. Denne effekten vil etter hvert forsvinne og da må du øke matinntaket igjen for å bygge muskelmasse. Deretter må du i perioder spise mindre mat hvis du ønsker å stramme opp ytterligere.

Enkelt sagt så fortoner det seg slik:

  1. Styrketrening og øke i vekt = bygge muskelmasse og legge på seg litt fett.
  2. Styrketrening og gå ned i vekt = beholde muskelmasse og forbrenne en del fett

Summen av disse to gjør at en går fra tynnfeit til en mer atletisk kropp.

Utholdenhetstrening og gå ned i vekt derimot = miste muskelmasse og forbrenne fett = tynnfeit kropp. Dessuten er det ekstremt vanskelig å gå ned i vekt når en allerede veier lite.. da er det lettere å gå ned i vekt når en har bygd en del muskelmasse og veier mer.

Når det gjelder kosthold har jeg ikke gjort noe særlig tiltak. Spis variert og pass på å ikke gjør for store hopp i vekt. For mye opp eller ned resulterer ofte i mindre muskelmasse og mer fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kimtony skrev:

Takker :)

Men har benkpressbenk + stang og endel manualer liggende, kan dette holde? Er vel rundt 200kg tilsammen. Kan vel lage et meget bra program av dette?

Ja du kommer langt med det. Bare søk litt etter treningsprogram med manualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SterkARE skrev:

Ja mitt tips er styrketrening for å bygge muskelmasse som former kroppen (under fettet). Du kan godt gjøre som @Gøran Hårtveit - PT anbefaler å redusere matinntaket litt, da nybegynnere har vist seg å kunne bygge muskelmasse og redusere fettprosent samtidig. Denne effekten vil etter hvert forsvinne og da må du øke matinntaket igjen for å bygge muskelmasse. Deretter må du i perioder spise mindre mat hvis du ønsker å stramme opp ytterligere.

Enkelt sagt så fortoner det seg slik:

  1. Styrketrening og øke i vekt = bygge muskelmasse og legge på seg litt fett.
  2. Styrketrening og gå ned i vekt = beholde muskelmasse og forbrenne en del fett

Summen av disse to gjør at en går fra tynnfeit til en mer atletisk kropp.

Utholdenhetstrening og gå ned i vekt derimot = miste muskelmasse og forbrenne fett = tynnfeit kropp. Dessuten er det ekstremt vanskelig å gå ned i vekt når en allerede veier lite.. da er det lettere å gå ned i vekt når en har bygd en del muskelmasse og veier mer.

Når det gjelder kosthold har jeg ikke gjort noe særlig tiltak. Spis variert og pass på å ikke gjør for store hopp i vekt. For mye opp eller ned resulterer ofte i mindre muskelmasse og mer fett.

Takker. Så du unner deg ennå litt snop/pizza i hverdagen? :)

Men på de to bildene dine øverst der, er det 4 års forskjell? Hvordan så du 1 året ditt etter at du starta med styrketrening? Var du mer definert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...