Gå til innhold

Ironaddict's Timed Carb Diet - Noen erfaringer?


SamGold

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg vet at det var flere på gamle fitnessprat som fulgte denne dietten. Jeg fulgte den også selv, MEN, var dum nok til å gjøre det i kombinasjon med en fysisk tung jobb. Vurderer å prøve denne dietten nå.

Kort sagt tror jeg dietten er som dette:

Mandag-fredag - Fett/karbo til alle måltid, men karbohydrater etter alle treningsmåltid.

Lørdag/Søndag (?) - Oppkarbing

Det er vel en slags keto-diett, men uten å være avhengig av å oppnå ketose om jeg husker riktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skummet bare raskt igjennom..

Den funker nok, men det betyr ikke at det er noe bedre enn en litt mer moderat approach. Det er i prinsippet snakk om høydager og lavdager, og at karb skal inntas rundt trening. Musklene faller ikke av deg om du ikke bøtter nedpå haugevis med karbpulver lite etter siste rep er ferdig.

Dietten høres hardcore ut og intuitivt ville man tro at massevis av protein og karb etter trening vil gjøre deg til en maskin, men kroppen fungerer ikke alltid slik vi skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din favorittdiett, @Gøran Hårtveit - PT ? :)

For hva det er verdt er jeg tilbake på dietten som historisk sett har gitt meg best resultater: Høydager (protein, masse fett, moderat karbo) og lavdager på fridager (PSMF). 

Vurderte TCD som noe å prøve for variasjon eller eventuelt spisse den siste formen. Altså ikke noe jeg ville gått på i månedsvis, men da heller et par uker eller sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, SamGold skrev:

Hva er din favorittdiett, @Gøran Hårtveit - PT ? :)

For hva det er verdt er jeg tilbake på dietten som historisk sett har gitt meg best resultater: Høydager (protein, masse fett, moderat karbo) og lavdager på fridager (PSMF). 

Vurderte TCD som noe å prøve for variasjon eller eventuelt spisse den siste formen. Altså ikke noe jeg ville gått på i månedsvis, men da heller et par uker eller sånn.

Biorytmediett, eller biorytmisk kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Biorytmediett, eller biorytmisk kosthold.

Både for bygging og deffing?

Er det Børges opprinnelige format du følger? Mener å huske at han har endret den flere ganger.

Men har spist slik selv og jeg liker det spisemønsteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygging og deffing. Er derfor det er Biorytmisk kosthold. Poenget er at kroppen skal fungerer best mulig ut i fra biorytme, så om du skal bygge eller deffe følger du samme spisemønster men bare regulerer på matmengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
15 timer siden, SamGold skrev:

Vurderer denne nå. :)

Har du spurt deg selv om hvorfor du hopper fra diett til diett ? 

Og har du spurt deg selv hva all denne troen på dietter skapt av andre (Som regel for å tjene penger) og at disse skal være overlegne andre vis å få i seg nøyaktig de samme kaloriene på ? 

Hverken denne dietten, biorytme, periodisk faste eller whatnot vil være istand til å gjøre noe magisk, noe bedre, eller annerledes. 4000 kalorier vil alltid være 4000 kalorier, får man dem i seg så vil hvilket vis man får dem i seg og hvilket fancy navn man gir dette være betydningsløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2016 den 22.48, SamGold skrev:

Snakker du av erfaring? 

Den får gode skussmål andre steder.

Selvsagt får den det, går utifra at den totalt sett inneholder en fornuftig total av kalorier og makroer.  Så hvorfor skulle den ikke få gode skussmål ? Man oppnår jo tross alt det samme som man ellers ville gjort om man stappa i seg denne maten på hvilket som helst annet vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.10.2016 den 9.44, Gøran Hårtveit - Online PT skrev:

Bygging og deffing. Er derfor det er Biorytmisk kosthold. Poenget er at kroppen skal fungerer best mulig ut i fra biorytme, så om du skal bygge eller deffe følger du samme spisemønster men bare regulerer på matmengden.

Sånn er det med alle "Dietter" 

Ingen er overlegen andre. Totalt antall kalorier (Med en fornuftig makrofordeling) er hva som fungerer, så kan man pakke det inn i en fancy diett med et kult navn og si at det er dette som gjør susen, og i tillegg tjene litt dollars på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, NoBro skrev:

Har du spurt deg selv om hvorfor du hopper fra diett til diett ? 

Og har du spurt deg selv hva all denne troen på dietter skapt av andre (Som regel for å tjene penger) og at disse skal være overlegne andre vis å få i seg nøyaktig de samme kaloriene på ? 

 

Jeg hopper ikke fra diett til diett. Har stort sett spist på samme måte de siste årene og mine to siste 'dietter' har begge fulgt samme oppsett. Har forøvrig fått resultater jeg er fornøyd med i form av betydelig fettap uten tap av styrke og sannsynligvis også muskelmasse. Dette er ulikt hva jeg har fått ved andre dietter hvor jeg hadde tap av styrke alt første uken.

Det jeg sliter med er å bli kvitt de siste gjenstridige reservene og her ser det ut til å være en bred konsensus om at disse er vanskeligere å bli kvitt enn de første kiloene. Dette vet jeg av egen erfaring og det er også understøttet av forskning.

Hverken denne dietten, biorytme, periodisk faste eller whatnot vil være istand til å gjøre noe magisk, noe bedre, eller annerledes. 4000 kalorier vil alltid være 4000 kalorier, får man dem i seg så vil hvilket vis man får dem i seg og hvilket fancy navn man gir dette være betydningsløst.

Min egen erfaring tilsier at enkelte dietter og spisemønster er bedre enn andre. Du må gjerne være uenig, men det plager ikke meg.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129158/

Timing av kalorier:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9040548

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21475137

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SamGold skrev:

Jeg hopper ikke fra diett til diett. Har stort sett spist på samme måte de siste årene og mine to siste 'dietter' har begge fulgt samme oppsett. Har forøvrig fått resultater jeg er fornøyd med i form av betydelig fettap uten tap av styrke og sannsynligvis også muskelmasse. Dette er ulikt hva jeg har fått ved andre dietter hvor jeg hadde tap av styrke alt første uken.

Det jeg sliter med er å bli kvitt de siste gjenstridige reservene og her ser det ut til å være en bred konsensus om at disse er vanskeligere å bli kvitt enn de første kiloene. Dette vet jeg av egen erfaring og det er også understøttet av forskning.

Hverken denne dietten, biorytme, periodisk faste eller whatnot vil være istand til å gjøre noe magisk, noe bedre, eller annerledes. 4000 kalorier vil alltid være 4000 kalorier, får man dem i seg så vil hvilket vis man får dem i seg og hvilket fancy navn man gir dette være betydningsløst.

Min egen erfaring tilsier at enkelte dietter og spisemønster er bedre enn andre. Du må gjerne være uenig, men det plager ikke meg.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129158/

Timing av kalorier:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9040548

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21475137

 

Det er flott at du har troen på det du driver med, men dersom det fantes noen få dietter som beviselig fungerte bedre enn andre så ville disse i første omgang revolusjonert treningsverdenen og i andre omgang regjert den til evig tid, eventuelt frem til det kom en enda mer dokumenterbart superior diett. 

De som "Produserer" en diett og selger den til andre vil alltid backe opp sitt eget syn iform av argumentasjon som høres fornuftig ut og som er lett å fortelle videre til andre bro`s.  "Spis fett da, karbohydrater da, time karbohydratene slik og slik, protein da og da, sånn og sånn" - Vi som har holdt på siden det sene nittitallet er omtrent flaska opp på slike sitater. 

Det er forståelig at folk følger opplegg hvor de slipper å tenke selv. Men man lærer særdeles lite av dette. Det kan virke hensiktsfullt å slavisk følge et opplegg andre sier du bør følge, men det er nettop der det begrenser seg. 

Nyere forskning har for lengst tatt mesteparten av slike myter av dage, eksempelvis det berømte "Anabole vinduet", at du må spise kylling og brokkoli for å kunne stå på en scene +++

Av nysgjerrighet spør jeg deg: Spiser du også de matvarene forskjellige coacher og dietter sier at du skal spise ? At du velger en matvare fordi XXX sier at du må velge denne matvaren (Når det finnes en annen matvare du liker mye bedre) ?

Jeg kan også finne hundre lenker på nett som forsvarer mitt syn, slik alle kan ,så jeg gidder ikke. 

At din erfaring er at "Noen dietter fungerer bedre enn andre" er isåfall med bakgrunn at det er snakk om spisemønster som passer deg og dine rutiner bedre enn andre. 

Har fått med meg at du har trent i mer eller mindre ti år. Da er det selvsagt ingen som kan bestride det du sier når du sier at den og den måten å spise på har fungert best for deg. Det skulle bare mangle, og jeg har ikke tenkt å våge meg ut på å motsi deg på akkurat det. På samme måte som jeg vet hva slags spisemønster som fungerer best for meg. Tilpasset mine rutiner, daglige gjøremål, døgnrytme, jobb ++ ender jeg opp med et spisemønster som jeg vet fungerer perfekt for meg selv, bestående av matvarer jeg vet jeg liker og som metter min mage. Et opplegg jeg bruker veldig lite tid og energi på fordi det gjennom veldig lang tid er meget godt innøvd, et opplegg ingen andre har lagd for meg og et opplegg som ikke har noe kult navn. 

Det eneste som er dokumenterbart er at det er tusen+ veier til rom, og det i seg selv er et bevis på at det ikke finnes noen diett som er superior. Jeg forutsetter da selvsagt at kalorier og makroer forblir de samme. At folkene bak ekempelvis leangains eller biorytmediett eller ditt og datt påstår noe annet er selvsagt naturlig, da dette er levebrødet deres, de er ikke tjent med at myter tas av dage. De er avhengig av en viss kundemasse, nå og i fremtiden, hvis det de gjør skal være økonomisk bærekraftig. Sånn vil det alltid forbli. 

Begynn å se matopptak og prosessering av mat over litt lenger tid enn fra time til time, faktum er at om man ila. en uke spiser 25000 kalorier så vil hvorvidt du spiste disse den og den timen være av særdeles underordnet betydning. 

Ta femti forskjellige utøvere innen kroppsbygging/fitness, du vil blant disse finne et tosifret antall meninger, spisemønstre, dietter, og treningsoppsett.

Du har folk som går til topps med ett, fem og ti måltid i døgnet. 

Selv er jeg på underskudd for tiden,  jeg spiser som regel fire ganger om dagen, 3400 kalorier i døgnet, 850 kalorier pr måltid, niks og nada kardio, kroppsvekta er 106, fettprosenten er i skrivende stund i overkant av 10. 

Er du eller noen andre i posisjon til å fortelle meg at jeg ville sittet med en bedre kroppskomposisjon om jeg fulgte den og den fancy dietten ? 

Svaret er selvsagt NEI. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, NoBro skrev:

Av nysgjerrighet spør jeg deg: Spiser du også de matvarene forskjellige coacher og dietter sier at du skal spise? At du velger en matvare fordi XXX sier at du må velge denne matvaren (Når det finnes en annen matvare du liker mye bedre)?

Nei, jeg gjør egne valg. Mitt siste opplegg fikk jeg av Menno. Endte med å avslutte treningsopplegget fordi jeg merket at det ble for mye for meg, men fortsatte med dietten fordi jeg likte prinsippene der. Menno er faktisk negativ til havregryn, men jeg har aldri hatt negative erfaringer med det, så spiser det. Men nei, jeg spiser ikke 'søppel' på diett.

At din erfaring er at "Noen dietter fungerer bedre enn andre" er isåfall med bakgrunn at det er snakk om spisemønster som passer deg og dine rutiner bedre enn andre. 

Det er ikke min erfaring. Jeg sammenlignet et opplegg jeg fulgte av Martin Berkhan for noen år siden og oppdaget at ukentlig inntak var mer eller mindre identisk med opplegget fra Menno. Men, opplegget til Menno har betydelig mer kalorier på treningsdager og da primært etter trening. Martin hadde et mer jevnt underskudd hver eneste dag. Og LANGT mindre fett. 

Med Martins opplegg mistet jeg styrke fra uke 1 og gikk meg på en liten smell. 

Ta femti forskjellige utøvere innen kroppsbygging/fitness, du vil blant disse finne et tosifret antall meninger, spisemønstre, dietter, og treningsoppsett.

Du har folk som går til topps med ett, fem og ti måltid i døgnet. 

Selv er jeg på underskudd for tiden,  jeg spiser som regel fire ganger om dagen, 3400 kalorier i døgnet, 850 kalorier pr måltid, niks og nada kardio, kroppsvekta er 106, fettprosenten er i skrivende stund i overkant av 10. 

Er du eller noen andre i posisjon til å fortelle meg at jeg ville sittet med en bedre kroppskomposisjon om jeg fulgte den og den fancy dietten ? 

Svaret er selvsagt NEI. 

Selvsagt. Det finnes mange veier til Rom. Grunnprinsippene er de samme. Løft tyngre vekter, spis mer, bli sterkere og større. Spis mindre enn du trenger og gå ned i vekt.

Det betyr ikke at det ikke finnes smartere måter å gjøre ting på.

Og selvsagt finnes det forskning som kan understøtte ditt syn. Kanskje kan vi si noe objektivt om noen år frem i tid. For eksempel Børge Fagerli mener sist jeg sjekket at det basert på våre gener kan være individuelle forskjeller på hva som er optimalt for oss. Og det høres ikke helt usannsynlig ut.

Men siden det er så mye forskning som spriker, så tar jeg alltid bastante meninger med en klype salt. Til syvende og sist er jeg opptatt av hva som fungerer best for meg. Og jeg er ikke i tvil om at det finnes ting som fungerer bedre enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, SamGold skrev:

Selvsagt. Det finnes mange veier til Rom. Grunnprinsippene er de samme. Løft tyngre vekter, spis mer, bli sterkere og større. Spis mindre enn du trenger og gå ned i vekt.

Det betyr ikke at det ikke finnes smartere måter å gjøre ting på.

Og selvsagt finnes det forskning som kan understøtte ditt syn. Kanskje kan vi si noe objektivt om noen år frem i tid. For eksempel Børge Fagerli mener sist jeg sjekket at det basert på våre gener kan være individuelle forskjeller på hva som er optimalt for oss. Og det høres ikke helt usannsynlig ut.

Men siden det er så mye forskning som spriker, så tar jeg alltid bastante meninger med en klype salt. Til syvende og sist er jeg opptatt av hva som fungerer best for meg. Og jeg er ikke i tvil om at det finnes ting som fungerer bedre enn andre. 

Så når alt kommer til alt er vi ikke så veldig uenige. 

Flott, for jeg møter stadig vekk mennesker som forteller meg at jeg bør gjøre sånn og sånn for da blir jeg enda bedre sånn og sånn, for det fungerte for dem i fjor. 

De fleste som har holdt på noen år har prøvd og feilet, frem og tilbake, jeg har en sterk tro på at den beste dietten i verden er den dietten du i størst grad kan trives med kontinuerlig over tid, når en diett blir en kilde til mistrivsel fordi man har et sterkt behov for å slavisk følge opplegget man betalte 2-3000 kroner for så er det den sterkeste indikasjonen man kan få på at man er på et opplegg som er fullstendig feil for en selv. 

En gang i tiden trodde jeg at jeg maks kunne ta opp 30-40 gram protein pr måltid, og på underskudd såvel som overskudd endte jeg opp med å spise hver 2-3 time, 30-40 gram protein pr. måltid. Jeg preppa kylling og ris, hatet dietten min, og var konstant sulten. 

Etter jeg kastet slike prinsipper i dass trives jeg langt bedre, og bedre fremgang skyldes nok i all hovedsak at når spisemønsteret går av seg selv, så har jeg tid og energi jeg kan bruke på andre og mer konstruktive ting.

Det samme gjelder deg og alle andre, det er ingen som kan fortelle deg hva som har funket best for deg eller hva som vil funke best for deg når det kommer til akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...