Gå til innhold

Pilatus kjører vektkorreksjon med en aldri så liten PSMF/ILCD


pilatus

Anbefalte innlegg

Siden @SamGold er så treg med å få ut fingeren, så starter jeg en egen tråd ;-)

Jeg er på kalori-overskudd i høst for å øke styrke, men jeg har visst vært litt for glad i kalorier. Det har begynt å bli en liten antydning til "love handles", så jeg kjører en liten 5-dagers korreksjon med PSMF/ILCD. Kjører fra mandag til fredag. Short'n'sweet.

Mandag: 79,3 kg

Tirsdag: 78,8 kg.

So far so good. Trente i morges etter en proteinshake som frokost, og det gikk fint. Det blir vel tøffere å trene utover uka.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 hours ago, SamGold said:

"Spiser" du kun proteinshakes? :)

Jeg har vært litt småsyk siste uken. Frykter tilbakefall av kyssesyke, men forhåpentligvis kun en lett forkjølelse og litt for hard trening kombinert. Men etter planen starter jeg på flytende PSMF til helgen eller slik. :)

Nei, shake er bare til frokost (fordi jeg ikke orker fisk/kylling til frokost) og etter trening. Ellers går det i proteinrik og energifattig mat som kylling og torsk.

Igår ble jeg sinnsykt sulten utpå kvelden, men jeg stod han av. Godt at det bare er 5 dager ;)

Onsdag: 77,8 kg.

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du god erfaring med slike korte korreksjoner? Har tenkt tanken å kjøre slike selv av og til. En fordel må vel være at forbrenningen ikke påvirkes i særlig grad når en bare holder på en uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det med trening? 

Jeg er egentlig overmoden for en deload neste uke. 

Har bestilt kaseinproteinpulver og BCAA. Må vel også ha noe fiber samt omega 3.

Tenker å prøve meg på kun pulver og se hvordan det går. Får heller avbryte etter noen dager om det viser seg vanskelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutes ago, SterkARE said:

Har du god erfaring med slike korte korreksjoner? Har tenkt tanken å kjøre slike selv av og til. En fordel må vel være at forbrenningen ikke påvirkes i særlig grad når en bare holder på en uke?

Absolutt! Jeg begynte å kjøre 5-dagers "økter" med jevne mellomrom i fjor høst. Jeg synes det funker veldig mye bedre enn å gå på en demotiverende diett i månedsvis. Vi er jo forskjellige, men jeg foretrekker å ha korte intensive dietter enn langvarig seigpining.

Det ble postet en artikkel her for en stund siden med et studium som sammenlignet korte og intensive dietter med lengre og mere moderate dietter. Konklusjonen var at førstnevnte gav mere reduksjon i fettmasse og mindre reduksjon i muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, SamGold said:

Hvordan gjør du det med trening? 

Jeg er egentlig overmoden for en deload neste uke. 

Har bestilt kaseinproteinpulver og BCAA. Må vel også ha noe fiber samt omega 3.

Tenker å prøve meg på kun pulver og se hvordan det går. Får heller avbryte etter noen dager om det viser seg vanskelig. :)

De første gangene kjørte jeg roligere styrketrening, men da syntes jeg at det var tungt å gå tilbake til det vanlige programmet etterpå. Nå fortsetter jeg bare vekttreningen som normalt, og det har fungert bra. Jeg kutter ut kondisjonstrening i den perioden da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, pilatus skrev:

Absolutt! Jeg begynte å kjøre 5-dagers "økter" med jevne mellomrom i fjor høst. Jeg synes det funker veldig mye bedre enn å gå på en demotiverende diett i månedsvis. Vi er jo forskjellige, men jeg foretrekker å ha korte intensive dietter enn langvarig seigpining.

Det ble postet en artikkel her for en stund siden med et studium som sammenlignet korte og intensive dietter med lengre og mere moderate dietter. Konklusjonen var at førstnevnte gav mere reduksjon i fettmasse og mindre reduksjon i muskelmasse.

 

Ja jeg husker den artikkelen :). Jeg har prøvd langvarig diett og synes det funker dårlig. Kanskje fordi jeg går for hardt ut for tidlig.. er ikke uvanlig at jeg dropper 2-3 kg i vekt første uka. Sånn sett passer nok en kortere mer aggressiv diett meg bedre. Så kan en heller kjøre en 5-dagers hver 6-8 uke eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, SamGold said:

Hvor mye fett taper du typisk på 5 dager? 

Innbiller at jeg må ha to runder a 5-6 dager før jeg er fornøyd. Begynner nå lørdag etter planen. :)

Typisk 1-1,5 kg, når jeg veier meg etter noen dager med refeed og vedlikehold slik at vekta har stabilisert seg igjen. 5 dager tilsvarer med andre ord 2-3 uker med "vanlig" diett der man teoretisk går ned 0,5 kg per uke.

I praksis må jeg holde på lengre enn 2-3 uker for å miste tilsvarende vekt når jeg kjører et moderat underskudd og når utgangspunktet er at jeg er relativt slank.

Jeg er usikker på hvor mye av dette som er muskelmasse, men jeg innbiller meg at jeg mister minimalt med muskelmasse siden jeg ikke går ned i styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutes ago, SamGold said:

Gleder meg på dine vegne! :)

For min del starter helvetesuken i morgen.

Kjører du noe trening i morgen eller er det rett på karbs? 

Jeg skal heie på deg ;-)

Kjører trening rett etter frokost i morgen. Første trening etter oppkarbing er som regel en stor opptur.

Jeg ser over bukselinningen at de fremvoksende love handles-ene har takket for seg. Eller de er iallefall sterkt redusert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SamGold said:

Vel? Hvordan går det og hva skjer videre? :)

Jeg er på dag 2. Kun proteinshaker.

Pussig nok er jeg IKKE spesielt sulten, men jeg tenker konstant på mat og det føles mentalt tungt. 

Endte på 76,5 lørdag morgen. Frokosten var det beste måltidet jeg har hatt på lange tider. BRØD, NAM!!! :-D

Er tilbake på clean bulk nå. Så får vi se hva fasiten sier om et par dager når mat- og vanninnhold i kroppen er tilbake på det normale.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å lage min egen logg, men kan dele erfaringer her. :) 

Dag 1: 4 shaker a 50 g kasein. 2 doser med BCAA. 3 spiseskjeer tran.

Noe letargisk ut på kvelden, men overraskende lite sult. Jobbet effektivt med skole nesten hele dagen og klokken var godt over 10 før jeg tok kveld.

Dag 2 søndag: 1 shake til frokost. So far, so good.

Så fikk jeg plutselig invitasjon av en kamerat som var i byen og som inviterte på øl. Maks dårlig timing! Han ville egentlig spise også, men jeg fikk til å snakke meg ut av det. Sant og si var jeg litt opptatt. Men vi møttes for en øl. Tok shake 2 før dette. Egentlig hadde jeg bestemt meg for et fast måltid, men fikk dårlig tid.

Drakk 1 1/2 øl. Ut på kvelden begynte jeg å føle meg litt dårlig, så bestemte meg for å lage fast føde (300 g karbonadedeig og grønnsaker). Fikk nesten et lite "anfall" rett før jeg skulle spise. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men kvalm og uggen. Litt skjelven. Gikk over etter at jeg spiste. 

Bestemte meg for å bryte opplegget etter dette.

Dag 3 mandag: Følte meg mye bedre når jeg våknet, men sov litt lenger enn normalt. Sen frokost av 400 g cottage cheese, 1 eple, litt nøtter og 1 skje tran.

Skal prøve å minimere inntaket i dag også, så det blir kalorunderskudd, men ikke 100% PSMF og definitivt ikke KUN shake.

Erfaringen min er som sist at PSMF gjør meg veldig "rar". Kan ikke beskrive det på noen annen måte. Er på en måte ikke SÅ sulten og er forholdsvis konsentrert og fungerer mentalt. Føler bare at noe ikke er som det skal.

Jeg kommer til å fortsette med en vektkorreksjon, men kommer nok til å gjøre det på min sist brukte måte med rundt 3 dager i kalorioverskudd/vedlikehold og så PSMF-dager inn i mellom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...