Gå til innhold

PT som ikke gjør jobben sin?


Acting Crazy

Anbefalte innlegg

Hei,

Har flyttet og derfor begynt på nytt treningssenter. Stedet er fint og et kjent kjede som styrer senteret. Da jeg trente her om dagen, så jeg to eldre damer ( 50-60 årene) trene med en personlig trener. PT personen virket oppegående og hyggelig. Noe jeg stusse på, eller ble nærmest sjokkert over, er at da han skulle instruere og styre de eldre damene, så gjorde de øvelsene totalt feil. Helt feil belastning og teknikken var skremmende. Vil påstå at det dem gjorde har en mer negativ effekt enn positiv. 

De tok markløft og knebøy. PT fyren pushet på med mer og mer vekter og så ikke på hvordan dem tok øvelsene. Damene som trolig aldri har tatt markløft og knebøy før, gjorde det naturlig nok helt feil. Samt at vektene var veldig tungt. 
Dette har skjedd ved to tilfeller der. Kjent kjedet som sagt som styrer stedet. Det er så klart ikke sikkert at de vil få skade av å trene på den måten, men sjansen er der, og det var vondt å se på. 

Bør man konfrontere stedet, eller skal man bare la det være og håpe på det beste?  Moralsk dilemma. Dette angår jo egentlig ikke meg, men det er ganske skremmende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Acting Crazy skrev:

Hei,

Har flyttet og derfor begynt på nytt treningssenter. Stedet er fint og et kjent kjede som styrer senteret. Da jeg trente her om dagen, så jeg to eldre damer ( 50-60 årene) trene med en personlig trener. PT personen virket oppegående og hyggelig. Noe jeg stusse på, eller ble nærmest sjokkert over, er at da han skulle instruere og styre de eldre damene, så gjorde de øvelsene totalt feil. Helt feil belastning og teknikken var skremmende. Vil påstå at det dem gjorde har en mer negativ effekt enn positiv. 

De tok markløft og knebøy. PT fyren pushet på med mer og mer vekter og så ikke på hvordan dem tok øvelsene. Damene som trolig aldri har tatt markløft og knebøy før, gjorde det naturlig nok helt feil. Samt at vektene var veldig tungt. 
Dette har skjedd ved to tilfeller der. Kjent kjedet som sagt som styrer stedet. Det er så klart ikke sikkert at de vil få skade av å trene på den måten, men sjansen er der, og det var vondt å se på. 

Bør man konfrontere stedet, eller skal man bare la det være og håpe på det beste?  Moralsk dilemma. Dette angår jo egentlig ikke meg, men det er ganske skremmende.

 

Det vil ihvertfall ikke være feil å konfrontere stedet.

Denne PT'en veileder tydeligvis andre på en måte som gjør at folk risikerer å skade seg som en direkte konsekvens av hans vranglære, og derfor burde stedet vært varslet, slik at forhåpentligvis kompetent personell kan få muligheten til å selv observere vedkomnes metoder og ta det derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

Hvis det oppleves ubehagelig å ta det opp, så er det alltids mulig å levere en beskjed til daglig leder i resepsjonen hvor du beskriver hva du har sett og hvorfor det bekymrer deg. Det kan alltids gjøres uten at du signerer med navn om du ikke ønsker noe oppstuss rundt det, men mest sannsynlig vil nok navnet ditt holdes utenfor uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, metromeno skrev:

Det er fort gjort å bli PT ila en 3mnd fyllekule på Bali..<_<

Mulig du har den erfaringen og vèt at det er slik det foregår? :)

Tviler ikke på at det er litt for enkelt å bli PT via visse foretak.

Jeg tok det gjennom AFPT og har et veldig positivt bilde av dem. De "studentene" som ikke var egnet fikk tidlig klar beskjed om det og hoppet av. Mange av de som "lå og vippet" strøk på eksamensdagen. Det var ikke hvem som helst som slapp gjennom der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 19.4.2017 den 11.48, Speilblankt skrev:

Mulig du har den erfaringen og vèt at det er slik det foregår? :)

Tviler ikke på at det er litt for enkelt å bli PT via visse foretak.

Jeg tok det gjennom AFPT og har et veldig positivt bilde av dem. De "studentene" som ikke var egnet fikk tidlig klar beskjed om det og hoppet av. Mange av de som "lå og vippet" strøk på eksamensdagen. Det var ikke hvem som helst som slapp gjennom der.

Helt enig!!

Har også utdannelse gjennom AFPT, og synes de var veldig tyderlige på at du ikke kan si akkurat hva som helst, og bli PT gjennom AFPT.

 

SYnes kansje du skal re vurdere å være så bastant-Bare et tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Teknikken bør alltid komme først. Hvis teknikken på disse kundene var så dårllg som du sier, så ville jeg som PT satt pris på at du kom til meg først.

Jeg er PT og også daglig leder i sportsbransjen, og klaging etc synes jeg alltid bør gå via ledd. Gi PTen en sjans til å høre din versjon, før du evt går videre - vær konstruktiv her til den du går til. 

Vanskelig å si hva som er mest rett her uansett :) 

 

Edit: så nå at tråden var nesten ett år gammel, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Dette tenker jeg mye på, trener på en kjent kjede selv. Ser pt har timer der nesten hver gang jeg er der.

Kompetanse på utførelse er veldig dårlig i mange tilfeller, hører pt´n snakker om helt andre ting enn trening. Rett og slett prater bort timen, surfer seg gjennom timen. Men å fortelle hvor flinke de er, noe som såklart booster en ung usikker kvinne mye psykisk. Denne pt´n jeg tenker på har kun kvinner, i alle aldre.

Synes det er svindel, baseøvelser er jo et verste å se på. Her er det nok mange pt som har lav kompetanse.

Tenker bare på hvor mange som sløser bort penger på en gjennomsnitts pt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...