Gå til innhold

Dag to på PSMF


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 25 år, som i hele mitt liv har vært overvektig. Jeg har nå sett meg grundig lei på dette, og har siden jul lagt om livsstilen ganske kraftig. Begynt å trene, spiser sunnere, og har gått ned fra 98 kg til nå 89 kg. Noe jeg selvfølgelig er superfornøyd med!
Jeg har selvfølgelig ikke vært flink 100% av tiden, da ville jeg nok gått ned mye mer enn hva jeg har gjort. Har skeiet ut veldig kraftig i perioder, spesielt når skole krever sitt, og det er smågodt på tilbud osv. 
Har i periodene jeg har vært flink, spist 1300 kcal om dagen og gått ned litt under en kilo i uken. Er 170 høy, og enkel matte sier vel at jeg fortsatt er veldig overvektig.

Nå om dagen føler jeg meg ekstremt motivert til å få en boost på denne vektnedgangen, og har kjørt igang en runde med PSMF (jada, har lest artikkelen om PSMF sikkert ti ganger). Tenker i utgangspunktet å gå på det i 4 uker. Noe jeg tenker er ok siden jeg har mye å ta av. 
Så det jeg lurer veldig på er om andre overvektige her har erfaringer med denne dietten? Og om det ble suksess? Noen ideer om hvor mye jeg kan gå ned på disse fire ukene?

Føler meg helt surrete i hodet og føler jeg ser dobbelt. Men merker allerede nå at kroppen min slipper mye vann. Løper jo på toalettet i ett sett! 
Tenker selvfølgelig å fortsette en sunn og balansert livsstil etter endt diett. Skal aldri, ALDRI tilbake over nåværende vekt. Tror jeg kunne trives godt med å veie omkring 75 kg. 

Tips og triks mottas med stoooor takk!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du. 

Aller først må jeg si godt jobbet så langt. MEN; når du går på smeller, så er ikke det så rart. 1300 kcal per dag er mindre enn hva kroppen din trenger for å fungere/opprettholde livsviktige funksjoner. Skal du ha en permanent livsstilsendring som også fordrer en varig vektreduksjon bør du øke kcal mengden til rundt 1800. Da går du på færre smeller og klarer å stå i dette lengre. For lite mat gir for mange ugunstige bieffekter. Hormonelle, psykiske og fysiske. 

Lykke til ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så flink du har vært! Det er virkelig krevende å ta fatt på ned-i-vekt-prosjekter, sånt står det respekt av! Jeg har forsøkt PSMF et par ganger men er neppe den med mest erfaring her inne. Jeg kan allikevel si noe om hva jeg plukket opp underveis. Jeg spiste masse grønnsaker jeg er ikke glad i å være sulten, og det hjalp på motivasjonen min. Gjennomfør innenfor et avgrenset tidsrom, slik du har satt 4 uker. Det er lettere å stå i det når en har en målstrek å forholde seg til. Ha en god plan for hva du gjør etterpå. Hvis ikke så er kiloene du har tapt på disse ukene kjapt tilbake igjen. Og ikke undervurder betydningen av å etablere gode langsiktige vaner, legg et opplegg som gjør at du kan leve fint etterpå, samtidig som du når målene dine, uten at du i lengden må ty til ekstremdietter. Kjempa på, og hold oss oppdatert underveis 😃 Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psfm kan fungere fint gitt at du ikke går bananas de dagen dietten er over. Da gjelder det å trappe gradvis opp på mat og kanskje innføre mer trening. Problemet er at mange blir så letta av å være ferdig med dietten at de skeier skikkelig og dermed ødelegger mye av vekttapet. Unn deg ett måltid med noe du virkelig vil ha, men la det bli med det. Hva gjør du når Psfm er over? Planlegg  det,  så er mye gjort :)

Pass også på ikke å trene mye og hardt mens du er på Psfm fordi det fort vil kunne stresse kroppen mer enn nødvendig.  Lykke til :)

 

PS.  ER i utgangspunktet ikke for slike ekstremdietter men ser at mange har nytte av dem da det gir en kickstart på vekttapet og kan virke motiverende.  I tillegg får en lære å kjenne litt mer på sult/metthetsfølelse,  som vil hjelpe videre når en erfarer at det faktisk ikke er så farlig å være sulten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere! Og for skryt, hehe ;)

De to første dagene har jeg hatt skikkelig hodepine, og vært veldig slapp. Så har ikke trenet noe. Men i dag kjenner jeg at formen begynner å komme seg, så kanskje jeg tar enten en liten rusletur ut for litt frisk luft, eller en styrkeøkt. 

Etter jeg er ferdig med dietten tenker jeg å spise vedlikehold. Men vet noen hvor lenge jeg burde gjøre det? Hvor raskt trapper jeg opp etter dietten er ferdig? Vil jo helt sikkert fortsette på kaloriunderskudd en stund til, for kan aldri se for meg at de 15 kiloene jeg vil bli kvitt forsvinner på 4 uker.  

Kan jeg kanskje håpe på å veie 80 når jeg er ferdig? Vekten viste 88,5 i dag morges. Så har allerede mistet en del vann da. :)
Hmm. To kilo i uken, det er kanskje i meste laget. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:-)

Du er f... meg rå - fantastisk bra jobbet!

Jeg er bare veldig bekymret for at du gjør deg selv en gedigen bjørnetjeneste med denne PSMF-stressingen (hodepine og slapphet...kroppen din prater til deg!)

Anbefaler deg, som Stilken nevner over her, å jekke opp kaloriinntaket til ca 1800.

Du får det bedre både mentalt og fysisk, og du får energi til å trene styrke - hvilket sammen med et høyt proteininntak konserverer muskler.

Å gå ned 8,5 kg fett på 4 uker fordrer et daglig underskudd på omtrent 2300 kcal - klarer du den er du god:-)

Ta tiden til hjelp - gjør det til en livsstil - lykke til:-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør nok ikke gå rett fra psfm til vedlikehold. Ville heller økt gradvis, f,eks med 200 kcal av gangen og sjekket vekten en til to ganger i uken. Om vekta holder seg stabil øker du litt til lg litt til . Slik får du gradvis økt matinntaket og fulgt med på vekten underveis. Forhåpentligvis vil kroppen henge med og skru opp forbrenningen tilsvarende slik at du ikke legger på deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, Gainz! 
Jeg tror det er veldig vanlig å være slapp og ha hodepine de aller første dagene på denne dietten! Virker iallefall sånn på andre tråder. :) Og er veldig enig i at det nok er en bedre tilnærming å heller legge om livsstilen! Men synes det virker spennende å se hvor mye man kan gå ned på så kort tid, og det er jo en fristende tanke å få litt fortgang på dette her! Så vil nok holde meg til de fire ukene jeg har planlagt, og se hvordan det går!

Det hørtes veldig fornuftig ut, 02-snapper! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra jobbet med vektnedgangen! :)

Jeg begynte på PSMF i dag, og har tenkt til å holde på i 4 uker, og så eventuelt fortsette hvis jeg føler for det. Trenger en kick-start for å komme skikkelig i gang, og blir motivert av å se raske resultater. :)

Gikk på PSMF for 4 år siden, og da gikk jeg ned litt over 8 kg på 4 uker, men jeg hadde ikke noen konkret plan etter at jeg var ferdig på dietten, så jeg gikk dessverre amok på karbs og diverse etter diettslutt, så det jeg hadde gått ned, kom veeeldig raskt tilbake igjen. Denne gangen så har jeg en plan for hvordan jeg skal gjøre det, og er helt sikker på at denne gangen blir det gå mye bedre.

 

Du må ha masse lykke til på dietten. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 kg på 4 uker er jo helt fantastisk, Belki! Håper på å få til det samme  jeg også, altså. Det hadde vært så deilig!
Masse lykke til du også, Belki. Kjekt hvis du holder meg oppdatert på hvordan det går! Vi er jo omtrent på samme sted i dietten nå. :)



I dag, altså dag 4, merker jeg egentlig ingenting til at kroppen er redusert av dietten. Føler meg som meg selv igjen, og det tar jeg som et godt tegn. Koser meg med god mat, og trives med dietten så langt! Håper det holder seg sånn. :)
Hadde overskudd til å trene en styrkeøkt i dag, og måtte nesten holde meg selv tilbake for å ikke dra ut på en joggetur. Deilig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må undersøke det nærmere før jeg kommer så langt! Har boken, så får lese meg opp der! Men er jo digg om man kan gå rett på vedlikehold.


Har et spørsmål om trening:
Er grunnen til at man ikke skal trene særlig kardio på denne dietten at man får altfor høyt kaloriunderskudd? 
Utenom det, som selvfølgelig ikke er bra, er det noen andre grunner til at man unngår kardio? Er det ødeleggende for dietten på andre måter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig opplever jeg at 1) jeg blir mer sulten etter kardio og derfor blir det vanskelig å holde dietten og 2) med lite mat og blodsukker er det ikke trygt å gi alt på mølla. MEN det fungerer helt fint med litt lett kardio. Da har man mulighet til å "kjenne" på formen før det smeller:) 

Men det er vel ikke så smart å drive rovdrift på kroppen heller:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

18 minutter siden, IneRavn skrev:

Jeg har forresten gått fra samme vekt som deg til 88 kilo, stort sett med psmf, og er veldig fornøyd med dietten og resultatene.  Jeg er i gang med ei ny runde nå :) 

Herlig, IneRavn! Bra jobbet :D
Kan jeg spørre hvor lang tid du brukte på å gå ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag seks på PSMF, og jeg føler meg ganske topp! Har akkurat hatt et gratismåltid, der jeg spiste pasta med familien. Og litt sjokolade til dessert. Leste i boken til Lyle at det var lov å unne seg dessert etter gratismåltidet, så da falt valget på sjokolade.

Føle meg sykt oppblåst og uggen etter pastamåltidet, angrer nesten litt på at jeg spiste det..

Jeg har lett for å bli dårlig av mat, klarer ikke helt å finne ut hva det er jeg skal holde meg unna. Så å ikke ha noe magetrøbbel på 6 dager med PSMF gjør jo bare at jeg liker denne dietten enda bedre. 

Føler meg motivert til å gripe fatt på en ny uke på diett 💪🏻

 

Har også bestemt meg for å ikke veie meg/bruke målebånd før mandag 22. august. Og heller bruke øynene for å se etter forandringer. Merker godt at magen minker, men synes ikke så store endringer på tallet på badevekta. Men det kan jo være mange grunner til det.

 

Håper jeg ser enda flere resultater om litt over en uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba! Hold ut :)

Etter å ha kjørt 3 korte PSMF-runder, så har jeg funnet ut at

  • Planlegging er utrolig viktig! Det er for sent å stå og lure på hva man skal ha til lunch når man faktisk skal spise lunchen. Stek opp masse kylling e.l. på forhånd.
  • Frokostene er utrolig kjipe. Jeg elsker brød, og da er det veldig vanskelig å få ned nok proteiner i form av kylling eller fisk. Jeg synes det kan være enklere å ta en shake og heller være litt mere sulten frem til lunch
  • Man blir faktisk ganske mett når man spiser så mye proteiner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort meg samme erfaringer som deg, pilatus! 

Jeg er ganske sta, så når jeg har bestemt meg for å kjøre dietten, så klarer jeg og å ignorere sultfølelsen som jeg får innimellom. Går faktisk veldig bra. Kroppen har vel så mye fett å ta av, at den lever fett (pun intended) på det :p

Leste i boken til Lyle at kvinner kanskje burde trene kardio på denne dietten, for å holde forbrenningen oppe?
Står jo i artikkelen her at man ikke bør det. Noen synspunkter der, anyone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...