Gå til innhold

Sukkeravvenning


Mt3

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenker å kutte alt mulig sukkerinntak ( så langt det går ) i ca 8 uker. Er det noen her som har gjort dette og kan komme med erfaringer? Jeg ser det er mye sukker i mat jeg har trodd har vært sunne og jeg vil også prøve å få minst mulig sukker fra frukt o.l .. Hvor få gram bør jeg holde meg til ? Hva slags matvarer bør jeg fokusere på? Jeg tenker hovedsakelig rent kjøtt, grønnsaker og å bake rundstykker og knekkebrød. Jeg tenker også på naturell yoghurt, men hva kan jeg putte oppi for å gi det litt smak?Jeg skal lage all mat fra bunnen, så kom gjerne med noen tips til gode oppskrifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg har selv god erfaring med å kutte ut sukker, og har prøvd ulike måter å spise på for å føle meg tilfreds (noe som er viktig dersom man ikke ønsker cravings). Nå er det jo slik at alle er forskjellige, men det som har fungert utrolig bra for meg er et lavkarbo-basert kosthold. Anbefaler deg å lese deg opp på LCHF (lowcarb, highfat) prinsippene. Ettersom hovedfokuset er å ligge lavt på karbohydratene så må man kutte ut sukker (karbohydrater), og heller få i seg nok sunt fett. Dessverre er det mange som har en fiks ide om at lavkarbo er entydig med å drikke fløte, stappe i seg brie, fete pølser, bacon osv., men slik er det altså ikke!

Mitt mål ved lavkarbo er å fokusere på sunn og naturlig mat, og jeg lager alt fra bunnen av. Jeg er heller ikke opptatt av å pøse på med fett, men noe er man nødt til å erstatte karbohydratene sine med. Blir jeg raskt sulten etter måltidet eller går rundt med søtsug er det en indikator for meg at jeg må få i meg mer fett. Matvarer det går mye av er: egg, laks, kokosfett, ekte smør (steker mat i kokosfett eller ekte smør), rene kjøttprodukter, karbonadedeig, kylling, grønnsaker over bakken (spiser mye grønnsaker), original kesam og cottage cheese, gresk yoghurt, bær, avokado, makrell i tomat, noe ost (mozarella/feta), en neve nøtter om dagen. Har jeg lyst på noe godt spiser jeg ofte caseinpudding (sørg for at det er lavt karboinnhold) med fryste bringebær, blander kesam og cottagecheese med funsaft eller lager meg lavkarbo vafler/pannekaker med naturell yoghurt/bær, mørk sjokolade, questbars osv.

Personlig har jeg aldri hatt mindre søtsug enn nå, og stortrives med denne måten å spise på. Har hele livet slitt med mageproblemer og det er forsvunnet helt - fantastisk. Har masse energi, føler meg lett og fin. Men anbefaler deg å lese om det og teste ut. Noen folk trives ikke uten karbohydrater, mens for andre fungerer det suverent. Selv følte jeg meg uggen et par uker før kroppen min hadde innstilt seg på å bruke fett som energikilde i stedet for karbohydrater. For mange er det slik at mye karbohhydrater i kostholdet (selv om det er grovt og sunne karbohydrater) fører til søtug og en følelse av å aldri være tilfreds. Starter alltid dagen med egg i en eller annen form, litt avokado,tomater, spinat/grønnkål, sopp og lavkarbobrød (baker brød og knekkebrød selv uten mel og sukker), til mellommåltid blir det ofte noe lite og enkelt som kokte egg, skinke, cottage cheese, en boks makrell i tomat osv., og middagen består så og si alltid av kjøtt eller fisk med masse grønnsaker. Har sjelden lyst på noe etter middag, men tyr til alternativene nevnt over hvis jeg ønsker. 

En siste ting jeg ønsker å si - det er utallige versjoner av lavkarbo som med alt annet. Det må testes ut og man er nødt til å finne sin egen variant som man trives med. Selv er jeg ikke så strikt som de som lever ketogent (ofte under 20 g karbo om dagen). Nettopp fordi jeg ønsker å kunne spise fritt av grønnsaker (uten å telle karbo), samtidig som jeg er veldig glad i bær. Har jeg lyst på noe mat med karbohydrater koser jeg meg med det en dag i helgen. Som regel blir det da havegrøt, masse frukt, en valgfri middag og godis på kvelden hvis ønskelig eller litt vin. Dette fungerer ypperlig for meg! Hovedgrunnen til at jeg følger en lavkarbolivsstil er grunnet magen, men skal innrømme at søtsuget og lysten på noe godt aldri har vært mindre og det er deilig.

Dette ble et veldig langt svar, men jeg håper du fikk noen gode tips. Du er jo absolutt inne på det - ren og naturlig mat lagd fra bunnen. Les innholdfortegnelsen på produkter du ønsker å bruke, ettersom sukker et tilsatt i mange produkter man ikke skulle tro. Det er forresten supergodt med proteinpulver eller bakekakao i yoghurt :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...