Gå til innhold

Råd angående kosthold ved styrketrening


Krøll

Anbefalte innlegg

Hei :)

Vet ikke helt om dette er riktig underforum, men prøver her. 

Jeg har akkurat startet opp med styrketrening etter flere års pause på grunn av langvarig sykdom. Er nesten frisk nå, men blir fort sliten.
Trener to dager i uka med personlig trener. Kondisjon trener jeg på egen hånd. Bmi er innenfor normalen, men jeg har høy fettprosent. Jeg er noen kilo over trivselsvekt og ønsker på sikt å gå ned litt. Men førstepri nå er å få opp muskelmassen i kroppen.
Og her kommer vi over på det jeg lurer på. Er det best å spise normalt nå i startfasen og trene opp muskler uten å fokusere så mye på vektnedgang? Jeg har et bevisst forhold til mat og spiser sunt. Men jeg teller ikke kalorier. Eller er det like greit å fokusere på kaloriinntaket med det samme og prøve å få en jevn nedgang mens jeg trener? Har jo lest mye om muskeltap når man har kalorirestriksjon, og at det er umulig å bygge muskler når man er i underskudd. Noen som har synspunkter/råd de vil dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Eg tenker så her. Når man kommer tilbake fra langvarig periode uten trening så er prioritet 1 å komme i gang. Mange er veldig motivert den første perioden men har fort for å eventuelt falle av dersom man går alt for hardt til verks. Man begynner med eit program for å legge på seg muskler og hopper rett i eit diettprogram der formålet er å skrelle vekk fett gjerne på kortast mulig tid. Problemet oppstår når man møter ei hindring etterkvart, når forbedringane avtar. Har man gått ut alt for hardt til å begynne med, så har man muligens ikkje fått på plass dei nødvendige rutinene og vanane som trengs for å komme over problemene som kommer til å oppstå.

Det eg prøver å seie er; få inn treningsvaner og deretter fiks kosthold litt etter litt. Kos deg med styrkeøkninger og økt muskelmasse i starten, og endre kostholdet gradvis etterkvart som du ser forbedringer og vipps så er du der du vil vere, eller i alle fall lengre på veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye riktig og bra i det @steintrollet sier her. 

Med tanke på at du har vært lenge uten trening og sykdommen sikkert har satt sitt preg på kroppen din kan det være lurt å være litt passiv i starten mtp. kroppen din. Tren så godt du kan ut i fra hvordan kroppen din føles, når du er sliten/ har underskudd, pass på å få nok hvile. Lytt til kroppen er kanskje det viktigste når man trener mye. Hva gjelder spm. ditt om kosthold så er dette noe som er veldig individuelt fra person til person. Utover det så høres det ut som om du bør fortsette med ditt "vanlige" kosthold, kanskje til og med spise mer enn hva du pleier. Sier ikke det at du skal være slavisk på kaloriinntaket, men pass på at du er godt innenfor hva kroppen din trenger. Dette er vesentlig i en "byggeperiode". Det er jo tross alt med noen kilo ekstra man bygger raskest/ best. Deretter når du begynner å føle at du er fornøyd med muskelmassen kan du begynne å tenke på div. dietter. Prioritet nr. 1 bør uansett være å få tilbake muskelmassen du hadde + litt til, heheh ;) 

 

MEN, snakk med PT´n din om dette. Han eller hun er med stor sannsynlighet kyndig på dette området!

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel liten du kan prøve, er å starte dagen ,med noe proteinrikt. Da vil reseptorer i kroppen din være ekstra "på" de proteinene du får i deg ut dagen.  Sjekk ut juma uraki på Facebook. Han har podcaster verdens ledende innenfor ernæring og kosthold. Om fu lurer på noe mer. Ta gjerne kontakt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...