Gå til innhold

Vekk med fettvekt - koste hva det koste vil?


StiligeCecilie

Anbefalte innlegg

Ok, så jeg bega meg ut på /r/Fitness for å få litt tilbakemeldinger og alle sier bare kutt, kutt, kutt kalorier. Det er litt motsatt av hva jeg har lært her (ikke kutt for mye, moderat underskudd, lytt til kroppen, ikke gå på en smell). Når jeg prøver å forklare at jeg mener det er usunt å kutte enda mer fordi det har jeg lært her, så får jeg beskjed om at jeg har fått "dårlige råd".

Det jeg har erfart hittil er at vedlikehold på treningsdager og underskudd på hviledager = ekstremt sliten kropp (ikke gangsperr, men rett og slett utslitt). Og det er gitt at 2200/1800 faktisk er vedlikehold/underskudd for meg. Mulig jeg fremdeles kan kutte mer, men jeg føler jeg ikke bør gjøre det når jeg blir så sliten - det går jo utover prestasjon på jobb og hjemme.

Så hvor mye kan jeg egentlig kutte før det blir usunt? Og kan det være at det er søvnen som fucker med meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva må til for at kroppen skal opprettholde sine vitale funksjoner? 

Basalbehovet ditt vil jo bare være en antakelse av din kroppssammensetning uten å faktisk ha satt deg inn i et kammer for å finne det ut nøyaktig. Ta det som et estimat. Hvordan reagerer kroppen din på 2200/1800?

Hvorfor skal man ikke kutte mer enn 500-1000kcal i uken?

500kcal er satt som en fin grense for hva som er helt greit å ligge i underskudd over lenger tid. Ved 500kcal i underskudd vil sjansen for at man sprekker være liten, du vil også bevare muskelmasse osv. Ved større underskudd vil kroppen hente energi fra andre tilgjengelige ressurser (muskler).

Søvn?

Et dårlig søvnmønster kan være litt høna eller egget, kom dette etter man startet å kutte kalorier? For lite søvn vil skape ubalanse hormonelt som vil skape en god del reaksjoner i kroppen for å ta vare på lagret energi.

 

Fasit?

Heldigvis er vi alle forskjellige, din kropp er nettopp det, din kropp. Den vil reagere noe annerledes og det er mange faktorer som spiller inn for en god vektnedgang. Slutter du å spise vil du ende opp med å miste fett, men også muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Thomaseh skrev:

Hvordan reagerer kroppen din på 2200/1800?

Føler meg mett med tanke på at jeg velger lavkarbo/høyprotein som regel. Da klarer jeg meg lengre mellom hvert måltid og jeg kan legge inn litt ekstra "kos" på kvelden (selvfølgelig i form av proteiner og fett). Likevel er jeg ekstremt sliten dagen etter trening, og det er nesten som alle musklene "verker", men ikke i form av gangsperr.

31 minutter siden, Thomaseh skrev:

500kcal er satt som en fin grense for hva som er helt greit å ligge i underskudd over lenger tid. Ved 500kcal i underskudd vil sjansen for at man sprekker være liten, du vil også bevare muskelmasse osv. Ved større underskudd vil kroppen hente energi fra andre tilgjengelige ressurser (muskler).

Dette er jo forsåvidt greit, og jeg er enig i det. Jeg vet dog ikke om grensene mine stemmer med disse tallene (kanskje underskuddet mitt er mindre enn 500?) - men jo mer jeg kutter, jo kjipere/vanskeligere blir det for meg å holde ut.

32 minutter siden, Thomaseh skrev:

Et dårlig søvnmønster kan være litt høna eller egget, kom dette etter man startet å kutte kalorier? For lite søvn vil skape ubalanse hormonelt som vil skape en god del reaksjoner i kroppen for å ta vare på lagret energi.

For å utdype dette med søvn; jeg sover minst 6-7 timer hver natt. Jeg sliter med oppvåkning og dårligere søvnkvalitet, men det er ikke så veldig alvorlig. Jeg har fått medisiner mot dette, men jeg måtte slutte med de fordi bivirkningene ikke var verdt det.

41 minutter siden, Thomaseh skrev:

Heldigvis er vi alle forskjellige, din kropp er nettopp det, din kropp. Den vil reagere noe annerledes og det er mange faktorer som spiller inn for en god vektnedgang. Slutter du å spise vil du ende opp med å miste fett, men også muskler.

Har ingen planer om å slutte å spise. Men ved to anledninger, så raste jeg ned i vekt fordi jeg ikke klarte å spise (1. sterk antibiotikakur 2. forelskaaaa). Utenom de to anledningene så har jeg aldri klart å "slutte å spise", for jeg elsker mat og sliter heller med det motsatte problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...