Gå til innhold

Trener jeg godt nok? J17


99jj

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei 17 år gammel jente som har trent styrketrening i 5 måneder nå. Jeg har trent styrketrening tidligere også, så jeg vil si at jeg har litt erfaring. De siste månedene har jeg fått resultater. Jeg merker at jeg har blitt sterkere i alle øvelser og kroppen min former seg slik jeg ønsker. Det jeg lurer på er om jeg trener godt nok, og hva jeg eventuelt kan gjøre for å få bedre fremgang. Jeg er naturlig slank, så målet mitt er å bli sterkere. Jeg ønsker større bein og rumpe, bredere rygg og sterkere armer. Jeg har et sunt kosthold, og tar ingen ekstra tilskudd. Jeg trener styrketrening 5 dager i uka, og pleier også å legge til korte kardioøkter 1-2 ganger i uken, fordi jeg også ønsker bedre kondisjon. Jeg startet med et fullkroppsprogram, men følte ikke at det passet meg helt, ettersom jeg ikke fikk unnagjort alt jeg ønsket i løpet av en økt. Nå trener jeg med 3-splitt, en dag for bein og rumpe, en for armer og bryst, og en for rygg. Med dette merker jeg at det blir for lite trening på noen msukelgrupper, spesielt rygg og skuldre. Jeg tenker nå å starte med 2-splitt slik at jeg får 2 økter på overkropp, og 2 økter på underkropp hver uke, pluss en kardioøkt. I tillegg trener jeg som oftest med 3 sett på 8-10 repitisjoner per øvelse, og pleier å gjøre 5-8 forskjellige øvelser per trening. Jeg leser mange steder at det er unødvendig og kanskje også negativt med så mye trening. Jeg elsker å trene hver dag, og håper ikke at dette hindrer fremgang i treningen min.

Spørsmålet mitt er egentlig: hva kan jeg gjøre for å få en bedre fremgang? Bør jeg legge til proteintilskudd? Trene mindre? Trene mer? Endre program? Legge opp til én uke med lav intensitet og én med høy? Endre antall reps, sett eller øvelser?

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, 99jj skrev:

Hei! Jeg er ei 17 år gammel jente som har trent styrketrening i 5 måneder nå. Jeg har trent styrketrening tidligere også, så jeg vil si at jeg har litt erfaring. De siste månedene har jeg fått resultater. Jeg merker at jeg har blitt sterkere i alle øvelser og kroppen min former seg slik jeg ønsker. Det jeg lurer på er om jeg trener godt nok, og hva jeg eventuelt kan gjøre for å få bedre fremgang. Jeg er naturlig slank, så målet mitt er å bli sterkere. Jeg ønsker større bein og rumpe, bredere rygg og sterkere armer. Jeg har et sunt kosthold, og tar ingen ekstra tilskudd. Jeg trener styrketrening 5 dager i uka, og pleier også å legge til korte kardioøkter 1-2 ganger i uken, fordi jeg også ønsker bedre kondisjon. Jeg startet med et fullkroppsprogram, men følte ikke at det passet meg helt, ettersom jeg ikke fikk unnagjort alt jeg ønsket i løpet av en økt. Nå trener jeg med 3-splitt, en dag for bein og rumpe, en for armer og bryst, og en for rygg. Med dette merker jeg at det blir for lite trening på noen msukelgrupper, spesielt rygg og skuldre. Jeg tenker nå å starte med 2-splitt slik at jeg får 2 økter på overkropp, og 2 økter på underkropp hver uke, pluss en kardioøkt. I tillegg trener jeg som oftest med 3 sett på 8-10 repitisjoner per øvelse, og pleier å gjøre 5-8 forskjellige øvelser per trening. Jeg leser mange steder at det er unødvendig og kanskje også negativt med så mye trening. Jeg elsker å trene hver dag, og håper ikke at dette hindrer fremgang i treningen min.

Spørsmålet mitt er egentlig: hva kan jeg gjøre for å få en bedre fremgang? Bør jeg legge til proteintilskudd? Trene mindre? Trene mer? Endre program? Legge opp til én uke med lav intensitet og én med høy? Endre antall reps, sett eller øvelser?

Tusen takk på forhånd!

Du sier jo selv at styrken øker og kroppen former seg slik du ønsker - Sånn sett så har du jo svaret på spørsmålet ditt om hvorvidt du trener godt nok der. Utifra fremgangen du beskriver så høres det ihvertfall ut som du har trent og trener godt nok.

Men hvorfor ønsker du å endre noe som tilsynelatende har fungert veldig bra for deg ? Er det helkroppsprogram du har trent mesteparten av tiden som har gitt deg ønsket fremgang ?

Når det gjelder treningsprogram, helkroppsprogram eller forskjellige splitter osv. så er det til syvende og sist noe som faller på personlige preferanser, hva en trives med og ikke minst hva som fungerer for en. Du er ung, og har mange år på deg på å prøve forskjellige måter å trene på. Hvis du ikke trives med helkropps etter å ha gjort dette i fem måneder er det ingenting i veien for å prøve eksempelvis en tosplitt fordelt på fire dager i uken: Prøv det, men ikke gi opp etter noen uker fordi du ikke har fått drastisk fremgang, du vil før eller siden komme på et stadie hvor du føler at du ikke får ønsket fremgang, det viktigste du kan gjøre da er å fortsette.

Men ikke brenn deg ut heller, hva som er for mye/for lite trening er en særdeles individuell sak, men jeg vil ikke kritisere de som forteller en 17 år gammel jente at du ikke må trene for mye, restistusjonen er alfa omega den også, så lytt alltid til kroppen din. Hva gjelder antall sett og repetisjoner  MÅ du ikke gjøre "8-10", og hvis du begynner med en tosplitt vil jeg anbefale deg å trene overkroppen og underkroppen tungt èn gang pr iløpet av treningsuka, altså med færre repetisjoner enn 8. Eksempelvis 3-5.

Ellers ser det jo ut til at du sitter på en del kunnskap selv, prøv deg frem, det er umulig å gi et kvalifisert svar på hva du BØR gjøre, om du bør legge til proteintilskudd ? Overhodet ikke hvis du får i deg nok proteiner gjennom kostholdet, og det burde ikke være noe stort problem egentlig. Men hvis du føler at proteintilskudd gjør ting enklere for deg så er det heller ingenting i veien for det, men ikke erstatt fast føde med proteintilskudd. Kun som et supplement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, NoBro skrev:

Du sier jo selv at styrken øker og kroppen former seg slik du ønsker - Sånn sett så har du jo svaret på spørsmålet ditt om hvorvidt du trener godt nok der. Utifra fremgangen du beskriver så høres det ihvertfall ut som du har trent og trener godt nok.

Men hvorfor ønsker du å endre noe som tilsynelatende har fungert veldig bra for deg ? Er det helkroppsprogram du har trent mesteparten av tiden som har gitt deg ønsket fremgang ?

Når det gjelder treningsprogram, helkroppsprogram eller forskjellige splitter osv. så er det til syvende og sist noe som faller på personlige preferanser, hva en trives med og ikke minst hva som fungerer for en. Du er ung, og har mange år på deg på å prøve forskjellige måter å trene på. Hvis du ikke trives med helkropps etter å ha gjort dette i fem måneder er det ingenting i veien for å prøve eksempelvis en tosplitt fordelt på fire dager i uken: Prøv det, men ikke gi opp etter noen uker fordi du ikke har fått drastisk fremgang, du vil før eller siden komme på et stadie hvor du føler at du ikke får ønsket fremgang, det viktigste du kan gjøre da er å fortsette.

Men ikke brenn deg ut heller, hva som er for mye/for lite trening er en særdeles individuell sak, men jeg vil ikke kritisere de som forteller en 17 år gammel jente at du ikke må trene for mye, restistusjonen er alfa omega den også, så lytt alltid til kroppen din. Hva gjelder antall sett og repetisjoner  MÅ du ikke gjøre "8-10", og hvis du begynner med en tosplitt vil jeg anbefale deg å trene overkroppen og underkroppen tungt èn gang pr iløpet av treningsuka, altså med færre repetisjoner enn 8. Eksempelvis 3-5.

Ellers ser det jo ut til at du sitter på en del kunnskap selv, prøv deg frem, det er umulig å gi et kvalifisert svar på hva du BØR gjøre, om du bør legge til proteintilskudd ? Overhodet ikke hvis du får i deg nok proteiner gjennom kostholdet, og det burde ikke være noe stort problem egentlig. Men hvis du føler at proteintilskudd gjør ting enklere for deg så er det heller ingenting i veien for det, men ikke erstatt fast føde med proteintilskudd. Kun som et supplement.

Tusen takk for utfyllende svar!

Jeg byttet nokså fort fra fullkroppsprogram til 3-splitt, fordi folk fortalte meg at dette ville være bedre, og fordi jeg likte ikke så godt å trene hele kroppen i hver økt. Derfor vil jeg si at det er i løpet av tiden med 3-splitt programmet at jeg har sett fremgang, men da spesielt i armer og bein, og lite i rygg. Jeg har fått tid til to økter på armer og bryst, to økter på bein, men som regel bare en på rygg og skuldre. Det er på grunn av dette at jeg nå vil begynne med et nytt program, slik at jeg får trent alle muskelgruppene omtrent like mye.

Det er ikke sånn at jeg føler at jeg absolutt må bytte program for å fortsette å få fremgang, jeg trives fint slik jeg har holdt på til nå. Jeg lurte bare på om fremgangen kanskje ville blitt enda bedre med et annet program. Jeg har sett på PHAT-programmet (http://fitnessbloggen.no/treningsmetoden-phat/), og tenker å teste ut dette, da jeg ønsker å både bli større og sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

PHAT eller X-Size høres ut som kan passe deg bra :) Starta akkurat på sistnevnte, og hadde første dagen i går. Det jeg liker med sånne programmer er at man føler seg skikkelig brukt i de muskelgruppene man har trent, i motsetning til helkroppsprogram hvor jeg nesten ikke føler jeg har trent etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For meg så høres det ut som du har det meste på stell. Det du evt. kan gjøre er følgende:

For at en muskel skal kunne utvikle seg er den nødt for å utsettes for ekstrem nedbrytelse. Si at du trener en bestemt øvelse hver gang du trener den bestemte muskelgruppen, men etterhvert merker du at du ikke blir like støl eller sliten etc. Hva er grunnen til dette? Det er så enkelt som at muskelen er blitt vant til øvelsen. Den vet hvordan den skal gjøres, hvilken belastning den blir utsatt for og hvordan den skal reagere når den er sliten. Poenget mitt her er at du kanskje kan prøve å rotere øvelser oftere, man sier ofte at man er nødt å "sjokke" muskelen for at den skal kunne utvikle seg videre. I linken jeg legger ved under står det om diverse "undermetoder", "supersett", "cheatingreps" og "forcedreps". Dette er metoder som kan hjelpe deg å "sjokke" musklene. 

Hva gjelder spørsmålet om å trene mer/ mindre så er dette veldig individuelt fra person til person. Her er allikevel noen tips som kanskje kan gjøre det enklere for deg å avgjøre dette selv. Er du sliten i hverdagen/ slutten av uken? Har du overskudd (om ikke, sover du nok?) Er du mye syk? Dette spørsmålet vil du selv kunne svare best på. Kjenn på kroppen, lytt til kroppen og handle ut i fra hvordan den føles. 

Uansett så tenker jeg at denne linken kan hjelpe deg godt på vei, her får du råd av noen av norgest fremste eksperter: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/Fagstoff/media3811.media

Om det skulle være til nytte så kan jeg jo slenge med mitt eget program. Kanskje noen ideer til oppsett?

Mandag: Bryst, skuldre og mage+ 20 min kardio etter endt styrketrening.

Tirsdag: Rygg og bein+ 20 min kardio etter endt styrketrening.

Onsdag: Armer+ 20 min kardio etter endt styrketrening.

Torsdag: Fri/ intervaller- kommer ann på hvordan jeg føler meg.

Fredag: Bryst, Biceps eller triceps, skuldre og mage + 20 min kardio etter endt styrketrening.

Lørdag: Rygg, biceps eller triceps og bein+ 20 min kardio etter endt styrketrening.

Søndag: Intervaller+ evt basistrening (tufteparken/ rotasjonstrening etc.)

Endrer forøvrig program omtrent hver måned.

Selv om dette kanskje ikke var et veldig utfyllende svar så håper jeg at noe av det var til nytte, mye av det som er blitt sagt lenger oppe er litt av grunnen til at jeg ikke blir mer utfyllende enn dette.

Lykke til videre, stå på og lytt til kroppen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...