Gå til innhold

Svak kjernemuskulatur - hvordan kan jeg trene i sommer for å bli klar for SS til høsten?


Sissan

Anbefalte innlegg

Etter flere år uten trening pga skade og slitenhet, vil jeg starte styrketrening igjen til høsten. Tenker å starte med fullkroppsprogram, først nybegynnerprogrammet med isolerte muskler i ulike maskiner, deretter planlegger jeg å fortsette jeg med SS og mer frivekter.

MEN - etter lang tid uten trening og en del ryggsmerter er kjernemuskulatur i elendig forfatning, og jeg er redd for å pådra meg skader uansett hva jeg gjør. Tenkte derfor å forsøke å trene opp kjernemuskulatur og bevegelighet i sommer for å være klar. Har utfordringer i "korsett" og i ankel/kne/hofte spesielt på høyre ben, samt i skuldre.

Jeg skjønner at planke blir en del av programmet i sommer, men har dere forslag til andre øvelser jeg bør gjøre for å bli klar? Har søkt litt her inne, men ikke funnet noe. Er ikke tilknyttet helsestudio nå, reiser snart på ferie så det blir ikke før i august, har derfor ikke tilgang på PT. Jeg er dritgod til å følge en plan, men sliter med å lage en kjenner jeg. Hjelp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Sissan skrev:

Etter flere år uten trening pga skade og slitenhet, vil jeg starte styrketrening igjen til høsten. Tenker å starte med fullkroppsprogram, først nybegynnerprogrammet med isolerte muskler i ulike maskiner, deretter planlegger jeg å fortsette jeg med SS og mer frivekter.

MEN - etter lang tid uten trening og en del ryggsmerter er kjernemuskulatur i elendig forfatning, og jeg er redd for å pådra meg skader uansett hva jeg gjør. Tenkte derfor å forsøke å trene opp kjernemuskulatur og bevegelighet i sommer for å være klar. Har utfordringer i "korsett" og i ankel/kne/hofte spesielt på høyre ben, samt i skuldre.

Jeg skjønner at planke blir en del av programmet i sommer, men har dere forslag til andre øvelser jeg bør gjøre for å bli klar? Har søkt litt her inne, men ikke funnet noe. Er ikke tilknyttet helsestudio nå, reiser snart på ferie så det blir ikke før i august, har derfor ikke tilgang på PT. Jeg er dritgod til å følge en plan, men sliter med å lage en kjenner jeg. Hjelp? 

Beste øvelsen som jeg personlig bruker, må være romansk markløft. Forskjellen på vanlig markløft og romansk, er at man ikke lar stanga gå i bakken, men at man stopper ca. midveis på leggen/litt under kneet avhengig av hvor høy du er, osv. Det er veldig krevende både for korsrygg og indre magemuskler å måtte stoppe midt i bevegelsen og gå oppover igjen. Ellers så er det baseøvelser generelt som gjør susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo skrive hva som har gjort underverker for min kjernemuskulatur i vår: 

planke

planke til sideplanke, annenhver side, så mange du klarer sammenhengende (rolig) opp til 20 totalt

kneetuck med bena i slynge eller på fitnessball

stir the pot med hendene i slynge eller på fitnessball 

varianter av situps der du begynner balanserende på rompa og egentlig aldri går helt ned, altså prøver å ha bena over bakken og ikke bli liggende nede på ryggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to (y).

Er helt klart tilhenger av baseøvelser, og skal prøve meg på romansk markløft etter hvert. Som du sier Zahroon er det krevende for korsryggen, og jeg er redd jeg ikke er sterk nok til dette foreløpig. Jeg har heller ikke tilgang på helsestudio før over sommerferien, så er på jakt etter øvelser jeg kan gjøre i ferien i første runde. Tar med meg strikker og øver markløftbevegelse med dem, så får vi se om jeg får til det uten stang ;-)

Planke til sideplanke skal helt klart testes ABC123 Når det gjelder kneetuck og stir the pot må jeg lese meg opp litt, men om det kan gjøres med slynge og fitnessball, kan det kanskje gjøres på gulvet også - med pads for å gli? Har ikke plass til fitnessballen i bilen på ferien,men skal helt klart teste øvelsene de neste ukene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...