Gå til innhold

Bra eller dårlig trening på tredemølla?


Arel

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger litt hjelp fra de som har litt peiling på treing på tredemølle.

Bruker ofte å trene utholdenede/cardio og da rask gange på tredemølla.

I dag trente jeg f.eks med rask gange, med 15 gr stigning og for det meste ca 6 i hastighet. Oppvarming ca 15 min med 15 gr stigning og 4 i hastighet. Dette gjennomførte jeg på 1 t og 40 min, ca 8 km og forbrukte da ca 1060 kcal.

Jeg lurer på om dette er bra eller dårlig? Om jeg er i dårlig form? 

Prøvde å google litt ang trening på tredemølla for å se hvordan jeg ligger ann, å da kommer det opp at folk godt kan jogge 10 km på 1 time..føler jeg da ligger langt etter selv om jeg går raskt i motbakke med den høyeste stigningen og svetten renner...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ikke gjøre noe med det andre folk gjør, så konkurrer meg deg selv, legg inn litt jogging innimellom, og plutselig klarer du å jogge flere kilometer i strekk. Men 15% stigning på mølla i en time, respekt for det, det krever sitt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst supert at du trener og har funnet noe som fungerer for deg. Hva som er bra er ganske subjektivt. 70% av Norges befolkning trener ikke i det hele tatt, så i midt hode så er det bra så lenge man trener og er fysisk aktiv.

Når det gjelder hva som regnes som "bra" mosjonist tider på 10km så er dette subjektivt. Men forutsatt at man er skadefri, mellom 20-40år, og trener for å løpe 10km fort (dvs løper 3-4 ganger per uke og har gjort det i 2-3 år, med et fornuftig treningsopplegg). Så bør menn løpe 10km på under 40min og kvinner på under 45min.

Er ikke i nærheten selv lenger da jeg prioriterer å løfte skrot og har problemer med beinhinnebetennelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute etter å konkurrere med meg selv, og ikke andre. Jeg har gått ned 15 kg siden okt 2015.

Ganske aktiv de siste 5  ukene. Har trent både stryke og cardio 5-6 ganger i uka, siden jeg ønsker å komme inn i en kjole nå snart. Begynner å bli lettere og i bedre form nå. Ønsker å bli enda bedre i form enn det jeg var før graviditet for ca 2 år siden.

Har aldri  likt å trent på tredemølla , men det har kommet seg den siste tiden med at jeg har gått rask gange i motbakke, i stede for jogging. Har aldri vært noe særlig glad i jogging...men gjør det av og til nå, i veldig korte korte intervaller da jeg har 15 gr stigning på tredemølla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arel skrev:

Jeg er ute etter å konkurrere med meg selv, og ikke andre. Jeg har gått ned 15 kg siden okt 2015.

Ganske aktiv de siste 5  ukene. Har trent både stryke og cardio 5-6 ganger i uka, siden jeg ønsker å komme inn i en kjole nå snart. Begynner å bli lettere og i bedre form nå. Ønsker å bli enda bedre i form enn det jeg var før graviditet for ca 2 år siden.

Har aldri  likt å trent på tredemølla , men det har kommet seg den siste tiden med at jeg har gått rask gange i motbakke, i stede for jogging. Har aldri vært noe særlig glad i jogging...men gjør det av og til nå, i veldig korte korte intervaller da jeg har 15 gr stigning på tredemølla...

Om du ikke liker å jogge eller gå på mølla, så dropp det. Du må ikke kjøre på med kardio får å gå ned i vekt (om det er målet) Du må rett og slett innta mindre energi(kcals) enn det kroppen bruker. Trening skal være gøy og noe du liker og vil holde på med resten av livet. Ikke noe vits å bruke tid på ting du mistrives med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge meg på Mr. Positive her. Å presse seg til noe man ikke liker blir sjelden en langvarig økning. Om du ikke justerer andre faktorer og etterhvert spyr ved tanken på en tredemølle vil kiloene komme tilbake når du slutter å gå. 

Angående hvor god form du er i så er det sagt mye fornuftig om det. Jeg vil også legge til at de som løper en mil på en time ikke har hatt 15 graders stigning. Så sånn sett blir det vanskelig å sammenligne. Du vil jo også forbrenne mer ved å gå med stigning enn om du går på flatmark. Og å finne et motstykke ute blir veldig vanskelig (ettersom man gjerne skal tilbake også). 

Om kondisjon er et mål så er jo ikke dette noe som utvikles nevneverdig av gåing. Skal innrømme at jeg er på litt tynn is nå, men er ganske sikker på at selv om du opprettholder denne rutinen i gå-tempo i månedsvis, vil du nok bli temmelig seig på lengre gåturer, men vil neppe gjøre det noe særlig bedre i selv korte løp fordi du ikke utfordrer kondisjonsnivået. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...