Gå til innhold

superenkel "frokost-før fuglene synger"?


sanil

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen gode og enkle frokost tips. Til vanlig trener jeg en plass mellom 06:00-07:00, noe som gjør det vanskelig å få i seg frokost. Jeg står opp ca 30. minutter før jeg drar på trening og trener ca. 2-3 ganger i uken. Jeg trener helkropp styrkeprogram, men har mye fokus på baseøvelser og bygge opp stabilitet før jeg kan øke på vektene. Etter  trening spiser jeg som regel noen knekkebrød/brød. 

Trenger enkle tips til hva jeg kan spise før trening, som er super enkelt og gir meg noe energi. (proteinbar er uaktuelt, da alle smaker papp!) Jeg har lest litt på det å ta en proteinshake før trening, hjelper det? 

 

Håper noen har gode tips til meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler du at du trenger frokost for å prestere godt nok? På morgentreninger pleier jeg bare å trøkke i meg ei banan og spiser heller en ordentlig frokost etterpå :) Synes det fungerer bedre enn å tvinge i meg mat rett før trening, men det er selvsagt individuelt hva som fungerer for hver enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg trenger et raskt måltid og har dårlig tid, uavhengig når på døgnet det er, pleier jeg lage havregrøt, 100g havregryn, 3-4 dl vann, etter noen minutter når konsistensen er bra har jeg oppi litt natreen søtning, en del kanel og en neve rosiner. smaker rett så godt : ) Tar en proteinshake i tillegg. med mindre det ligger rester fra gårsdagens kjøttmåltid/fiskemåltid i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rudboys havregryn med mager kesam er en vinner for min del, MEN jeg liker ikke å fylle magen før trening. :) 

1. Det finnes flere VELDIG gode proteinbarer, så om alle smaker papp tror jeg ikke du har smakt rett bar. Med det sagt, så er det ikke sikkert de gode er blant de "sunneste". 

2. Jeg hadde nok heller fokusert på å spise et godt måltid kvelden før. Så, på morgenkvisten ser jeg for meg at du ikke trenger noe annet enn for eksempel en proteinshake og en banan. Eventuelt BCAA + banan. BCAA er populært blant mange som driver med såkalt fastende morgentrening. 

Så spiser du heller noe mer solid etter at du er ferdig trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoothie e.l om du trener under 1 time etter inntatt måltid.
Banan, frosne bær og f.eks  litt mager kesam + litt proteinpulver i blender, swoosj ned i magen.

Eventuelt bare en shake om du ikke trenger så mye fyll. 

Å spise ett "tungt" måltid osv er ikke gunstig så tidlig før trening og bør intas nærmere 2timer før trening heller. 

Som SamGold skriver, spis ett skikkelig måltid før du legger deg. Dette vil enda holde på å bli fordøyd når du står opp og vil gi energi til treninga, så du trenger ikke fylle på med carbs osv om du tror det. Noe lite og lett er å anbefale. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Don Patrick skrev:


Å spise ett "tungt" måltid osv er ikke gunstig så tidlig før trening og bør intas nærmere 2timer før trening heller. 
 

 

I hvilken forstand er det du mener at dette ikke er gunstig ? Når det kommer til det å oppnå sine mål og fremgang så spiller det ingen rolle når man spiser hva, og hvor mange måltider til hvilke tidspunkt etc. Totalen spiller derimot en rolle. 

Den eneste måten man kan si at dette "Ikke er gunstig" må isåfall være at man kan føle seg tung/mett av dette, men dette varierer fra person til person, noen vil føle seg energiske på det. Derfor kan du ikke si at dette ikke er gunstig for TS.

Selv jobber jeg rotasjon (2 på 3 av) hvor jeg av praktiske årsaker trener etter middag, det fungerer fett som f det, har nøyaktig like bra fremgang som jeg har hatt i alle år hvor jeg har inntatt det største måltidet etter trening, om ikke bedre. 

Det finnes ikke noe poeng i å gjøre ting mere avansert enn de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, NoBro skrev:

I hvilken forstand er det du mener at dette ikke er gunstig ? Når det kommer til det å oppnå sine mål og fremgang så spiller det ingen rolle når man spiser hva, og hvor mange måltider til hvilke tidspunkt etc. Totalen spiller derimot en rolle. 

Den eneste måten man kan si at dette "Ikke er gunstig" må isåfall være at man kan føle seg tung/mett av dette, men dette varierer fra person til person, noen vil føle seg energiske på det. Derfor kan du ikke si at dette ikke er gunstig for TS.

Selv jobber jeg rotasjon (2 på 3 av) hvor jeg av praktiske årsaker trener etter middag, det fungerer fett som f det, har nøyaktig like bra fremgang som jeg har hatt i alle år hvor jeg har inntatt det største måltidet etter trening, om ikke bedre. 

Det finnes ikke noe poeng i å gjøre ting mere avansert enn de er.

Har jeg nevnt noe om måltidsfrekvens, størrelse på måltid og at det totale ila dagen ikke er viktigst? Nei. 

Det er ikke nøye om man spiser 1 eller 8 måltider om dagen, eller om de er små eller gigantiske. det er jeg fult klar over og var ikke i nærheten av det jeg pratet om.

Det jeg SIER, er at det er ikke gunstig å trene med ett stort måltid i magen rett før trening, pga energien og blodet kroppen bruker på å fordøye ett slikt måltid. Å spise ett stort måltid ett par-tre timer før trening er noe annet, men å spise det typ 20-30min før trening er ikke gunstig for å prestere maksimalt, og får å ha mest mulig blod og energi tilgjengelig for selve treningen. Går det å trene? selvfølgelig, og mange merker ikke så mye til det,men er det optimalt? nei. Men så må man dog presissere hva som er ett "stort" og "lite " måltid da. Derfor mener jeg det er bedre å heller spise ett stort måltid før trådstarter legger seg, også heller noe litt mindre og lettere like før trening på morgene siden trådstarter ikke står opp 2-3timer før trening. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Don Patrick skrev:

Har jeg nevnt noe om måltidsfrekvens, størrelse på måltid og at det totale ila dagen ikke er viktigst? Nei. 

Det er ikke nøye om man spiser 1 eller 8 måltider om dagen, eller om de er små eller gigantiske. det er jeg fult klar over og var ikke i nærheten av det jeg pratet om.

Det jeg SIER, er at det er ikke gunstig å trene med ett stort måltid i magen rett før trening, pga energien og blodet kroppen bruker på å fordøye ett slikt måltid. Å spise ett stort måltid ett par-tre timer før trening er noe annet, men å spise det typ 20-30min før trening er ikke gunstig for å prestere maksimalt, og får å ha mest mulig blod og energi tilgjengelig for selve treningen. Går det å trene? selvfølgelig, og mange merker ikke så mye til det,men er det optimalt? nei. Men så må man dog presissere hva som er ett "stort" og "lite " måltid da. Derfor mener jeg det er bedre å heller spise ett stort måltid før trådstarter legger seg, også heller noe litt mindre og lettere like før trening på morgene siden trådstarter ikke står opp 2-3timer før trening. 

 

Det er påstanden "Det er ikke gunstig å spise et stort måltid før trening" jeg er uenig i, da mennesker er utrolig forskjellige når det kommer til hva som fungerer for dem, og ikke minst også fordi kroppen er utrolig tilpasningsdyktig, èn person kan ha et bedre utbytte av å gjøre det på denne måten, mens en annen stikk motsatt. De individuelle variablene er så store når det kommer til ting som dette at det blir helt umulig å påstå at det ikke er gunstig å spise da og da, og at man heller bør spise da og da. 

Nå har vel TS strengt tatt heller ikke sagt at hun skal innta et stort måltid til frokost/før trening, men et måltid. Jeg er nok selv blant dem som må ha noe i magen for å prestere optimalt på styrketrening, titt og ofte går jeg rett på trening etter frokost. Frokosten min på diett er omkring 6-700 kalorier, ikke et gigantmåltid, men heller ikke et minimåltid, og jeg kan ikke se hvordan dette har hemmet meg.

Hvis jeg skulle spise de ca 2800-3000 kaloriene jeg spiser pr dag for tiden på diett i ett måltid, så hadde jeg høyst sannsynlig blitt dårlig, jeg hadde høyst sannsynlig også spydd før jeg klarte å få i meg alt, ettersom jeg er vant til å få i meg dette iform av 3-4 måltider gjennom dagen, sånn sett kan du kalle også det "Lite optimalt" og nøkkelen her ligger nettop i individuelle forskjeller, og ikke minst tilpasning, etterhvert ville jeg nok kunne tilpasset meg dette, og til og med trivdes med det, men det ville tatt tid. Det er jo flere aktive kroppsbyggere/fitnessutøvere som har gjort det på denne måten, og hatt den samme forventede fremgangen hva gjelder muskelbygging/fettforbrenning. Men det blir igjen satt på spissen i forhold til denne tråden, men dog høyst relevant.

Hva som blir optimalt vil være et evig diskusjonstema, men i en hektisk hverdag vil det bli helt umulig for de fleste av oss å gjøre alt 100% etter boka. Men alle gammel lærdom om måltidstiming kan man kaste på bålet. Enhver må rett og slett finne ut hva som fungerer for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...