Gå til innhold

Vektnedgang fortest mulig


Anbefalte innlegg

Hei! 

Begynner å få litt noja for sommerkroppen. Jeg gikk på en diett ift en styrketreningsplan men fant ut at det var feil for meg da jeg vil bli slankere. Jeg fikk fort muskler men ville ha bort fettet, så det hjalp ikke noe særlig for meg. Jeg har begynt å trene masse cardio og går en del turer hver dag, men lurer på hva jeg skal spise sammen med denne type trening. Jeg veier 82 kilo og er 160 høy, som er ganske mye iforhold til lille meg. Jeg vil helst ned til 64 kilo og vil prøve å komme ned hit så fort som mulig! Noen som vil gi meg tips til evt trening og kosthold??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Realistisk vektnedgang er ca. 0.5 kg per uke, forutsatt at du holder deg til en god plan. Det vil si 36 uker.

Om du ikke trener styrke kan du regne med å miste en del muskelmasse istedenfor fett, så det er ikke så lurt å skippe det.

Sjekk ut nybegynnerguiden, spesielt kostholdsdelen. For å telle kalorier kan du bruke en app som lifesum eller myfitnesspal.

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zmurph skrev:

Realistisk vektnedgang er ca. 0.5 kg per uke, forutsatt at du holder deg til en god plan. Det vil si 36 uker.

Om du ikke trener styrke kan du regne med å miste en del muskelmasse istedenfor fett, så det er ikke så lurt å skippe det.

Sjekk ut nybegynnerguiden, spesielt kostholdsdelen. For å telle kalorier kan du bruke en app som lifesum eller myfitnesspal.

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Det er ikke noe fasit som heter seg at 0,5 kg er den magiske grensa for hva som er realistisk, og at "Alt over dette vil være muskeltap" - Det kommer faktisk helt an på individet.

Disse tingene er høyst individuelle, i tillegg til at det spiller en rekke andre faktorer inn: Treningsgrunnlag, grad av utrenthet/overvekt/fettprosent, +++

På deff har jeg stort sett alltid gått ned omkring 0,8 kg pr uke selv, i gjennomsnitt, dvs. det har vært uker hvor jeg har gått ned mere og uker hvor jeg har gått ned mindre. Noen går ned mere også, mens fettprosenten likevel går samme vei som vekta: Nedover. 

Sist men ikke minst kommer det også an på målsetningen til TS, hvis slanking er viktigere enn en "Deff" for å bevare mest mulig muskelmasse så er det klart hun kan gå ned mye, hvor bra det er kan vel diskuteres men vi har alle våre forskjellige målsetninger her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CatharinaAT skrev:

Hei! 

Begynner å få litt noja for sommerkroppen. Jeg gikk på en diett ift en styrketreningsplan men fant ut at det var feil for meg da jeg vil bli slankere. Jeg fikk fort muskler men ville ha bort fettet, så det hjalp ikke noe særlig for meg. Jeg har begynt å trene masse cardio og går en del turer hver dag, men lurer på hva jeg skal spise sammen med denne type trening. Jeg veier 82 kilo og er 160 høy, som er ganske mye iforhold til lille meg. Jeg vil helst ned til 64 kilo og vil prøve å komme ned hit så fort som mulig! Noen som vil gi meg tips til evt trening og kosthold??

Du veier 82 kg og er 160 høy og har noia for sommerkroppen - Hva har kostholdet ditt vært frem til nå / frem til vekta tikket inn på 82 ?

Hvor fort du kan gå ned til 64 kg avhenger av hvor mye muskelmasse du er villig til å miste, jeg vil personlig ikke råd noen til å spise 1000 kalorier i døgnet og løpe to ganger på fjellet i døgnet, et slikt opplegg er dømt til å mislykkes.

Jeg vil heller ikke råde noen til å IKKE trene styrketrening, men hvis dette ikke er viktig for deg, altså å bevare muskelmasse i størst mulig grad, så har du allerede tatt et valg og det er du som vet hva du selv vil med din egen fysikk.

Dersom du er relativt ute av shape nå, er det beste du kan gjøre for deg selv å gjøre ting enkelt: Fornuftig kosthold og økt aktivitet, det er umulig å si hvor mye du kan/bør gå ned fra uke til uke, men at du de første ukene bør kunne gå ned en god del grunnet alt vannet kroppen din (Mest sannsynlig) holder på er ihvertfall sannsynlig (Sett at du har hatt et dårlig kosthold frem til nå)

Styrketrening vil gjøre deg strammere, sterkere, sørge for at du bevarer mere muskelmasse når du går ned i vekt, og det er ingenting som vil forme kroppen din bedre. Det er kun ditt kosthold som har gjort at du ikke har fått bort fettet / ikke har gått ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NoBro skrev:

Du veier 82 kg og er 160 høy og har noia for sommerkroppen - Hva har kostholdet ditt vært frem til nå / frem til vekta tikket inn på 82 ?

Hvor fort du kan gå ned til 64 kg avhenger av hvor mye muskelmasse du er villig til å miste, jeg vil personlig ikke råd noen til å spise 1000 kalorier i døgnet og løpe to ganger på fjellet i døgnet, et slikt opplegg er dømt til å mislykkes.

Jeg vil heller ikke råde noen til å IKKE trene styrketrening, men hvis dette ikke er viktig for deg, altså å bevare muskelmasse i størst mulig grad, så har du allerede tatt et valg og det er du som vet hva du selv vil med din egen fysikk.

Dersom du er relativt ute av shape nå, er det beste du kan gjøre for deg selv å gjøre ting enkelt: Fornuftig kosthold og økt aktivitet, det er umulig å si hvor mye du kan/bør gå ned fra uke til uke, men at du de første ukene bør kunne gå ned en god del grunnet alt vannet kroppen din (Mest sannsynlig) holder på er ihvertfall sannsynlig (Sett at du har hatt et dårlig kosthold frem til nå)

Styrketrening vil gjøre deg strammere, sterkere, sørge for at du bevarer mere muskelmasse når du går ned i vekt, og det er ingenting som vil forme kroppen din bedre. Det er kun ditt kosthold som har gjort at du ikke har fått bort fettet / ikke har gått ned i vekt.

Kostholdet har vært så som så, ikke så flink der. Men er veldig aktiv og har mye muskler da jeg bare drev med crossfit. Crossfit´en ga meg ikke resultatene jeg ville. Jeg er villig til å miste muskelmasse, gjør alt for at jeg kan bli tynnere nå. Men burde jeg trene like mye styrke som kondisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CatharinaAT skrev:

Kostholdet har vært så som så, ikke så flink der. Men er veldig aktiv og har mye muskler da jeg bare drev med crossfit. Crossfit´en ga meg ikke resultatene jeg ville. Jeg er villig til å miste muskelmasse, gjør alt for at jeg kan bli tynnere nå. Men burde jeg trene like mye styrke som kondisjon?

Sorry siss. Men dette skulle du ha tenkt på tidligere. Det finnes ingen quickfix når det kommer til vektreduksjon. Du kan jo prøve å kutte så my karbs/fett fra kosten i håp om at du går ned en del før sommeren, men dette er jo ikke bærekraftig og du kommer til å hate livet. Jeg ville heller ha bitt i det sure eple og forsøkt å endre livsstil. Jeg var i samme båt som deg sist sommer. Jeg godtok at jeg ikke fikk "sommerkroppen" og fokuserte heller på å finne gode rutiner innen trening og kosthold og kjøre på mot neste sommer. Jeg gjorde nettopp dette og vil påstå jeg har en grei sommerkropp i år - Rome wasn't built in one day. Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, CatharinaAT skrev:

Kostholdet har vært så som så, ikke så flink der. Men er veldig aktiv og har mye muskler da jeg bare drev med crossfit. Crossfit´en ga meg ikke resultatene jeg ville. Jeg er villig til å miste muskelmasse, gjør alt for at jeg kan bli tynnere nå. Men burde jeg trene like mye styrke som kondisjon?

OM du setter igang et naziregime for å gå fortest mulig ned i vekt på kortest mulig tid, og lurer på om dette er mulig : Klart det er mulig, vektreduksjon er kalorier inn vs kalorier ut.

Men dersom du nå skulle ta av deg flere kilo i uka og komme deg ned på 64 kg på rekordtid, så vil det mildt sagt være overraskende om du da ender opp med en fysikk som du er tilfreds med.

Det finnes mange mellomting mellom det å sakte men sikkert ta av seg 0,5 kg i uken med lite til ingen kardio og "kun" styrketrening, og et anorektisk opplegg som dette som før eller siden garantert vil sprekke. Så ikke hør på de som sier "Du kan maks gå ned 0,5 kg i uken hvis ikke mister du all muskelmasse" - Det er en tåpelig myte som ikke kan avkreftes nok.

Det er mange helsemessige fordeler med kardio, men når det kommer til vektreduksjon/fettforbrenning så er kardio stort sett bare kalorier forbrent. Ordentlig styrketrening og et ordentlig kosthold vil hjelpe deg å bevare muskelmasse og forbrenne mere fett, du kan gå ned akkurat like mye like fort i vekt, men med et bortimot garantert bedre resultat, i den forstand at du vil være langt mere fornøyd selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint gå ned både 1 og 2 kg i uka uten å mistet noe muskelmasse. Det skal mye mer til før kroppen tærer på kroppen. Spiser man nok protein, trener styrke og stimulerer til muskelvekst er det ingen grunn til å få noia ved over 0,5kg i uka.. Helt ærlig syns jeg 0,5kg vektnedgang i uka er veldig treigt om målet er å gå ned i vekt. Med ett skikkelig opplegg kan man miste som envnt både 1 og 2kg i uka uten å være så redd for muskelmassen sin. Genetikk spiller også en rolle, noen kan gå ned svært mye og andre litt mindre. 

 0,5kg i uka er en "grense" som har kommet rett og slett fordi det er drit behagelig og krever svært lite og er noe alle klarer. Går man dog litt utenfor komfort sona si å står på skikkelig kan man få denne prosessen til å gå en del fortere IMO og man når resultatene man ønsker på kortere tid. Kommer litt an på hva man gidder å legge i det tho. 

Anbefaler en god blanding av kardio og styrketrening. Styrketrening for å bevare og bygge muskelmasse, samt fin etterforbrenning. Kardio for å øke kondisjonen som igjen gir bedre fettforbrenning, samt skape ett litt høyere energiforbruk =mindre kutt i matintakket. (til en viss grad).  Ingen vits å gå i flere timer på mølla tho.. moderaate mengder er helt ok! Få i deg nok protein, karbs og nok fett til å holde hormonene oppegående så vil du nok få gode resultater :)! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, NoBro said:

Det er ikke noe fasit som heter seg at 0,5 kg er den magiske grensa for hva som er realistisk, og at "Alt over dette vil være muskeltap" - Det kommer faktisk helt an på individet.

Disse tingene er høyst individuelle, i tillegg til at det spiller en rekke andre faktorer inn: Treningsgrunnlag, grad av utrenthet/overvekt/fettprosent, +++

På deff har jeg stort sett alltid gått ned omkring 0,8 kg pr uke selv, i gjennomsnitt, dvs. det har vært uker hvor jeg har gått ned mere og uker hvor jeg har gått ned mindre. Noen går ned mere også, mens fettprosenten likevel går samme vei som vekta: Nedover. 

Sist men ikke minst kommer det også an på målsetningen til TS, hvis slanking er viktigere enn en "Deff" for å bevare mest mulig muskelmasse så er det klart hun kan gå ned mye, hvor bra det er kan vel diskuteres men vi har alle våre forskjellige målsetninger her i livet.

0,5 kg var ikke ment som en fasit, men heller en pekepinn for hva som er realistisk. Man kan selvsagt gå ned både mer og mindre, og vektnedgangen er aldri linær. Noen uker går man ned mer, noen mindre. Poenget er at det er en ræva ide å gå ned 15-20 kg på 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...