Gå til innhold

Diett til sommeren


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har veldig lyst til å få mer resultat av all treningen jeg driver på med, men vet ikke helt hvordan jeg skal starte. Det er maten jeg sliter mest med, klarer ikke få i meg nok mat og vil rett og slett ha en matplan som er enkel, så jeg vet hva jeg skal spise og ha i meg og da gjerne ha laget med meg matpakke. 

Jeg trener nesten bare styrke, så trenger en del proteiner, men vil ha minst mulig fett. Liker veldig godt kylling, laks, karbonadedeig og det er som regel det jeg spiser til hverdags, sammen med ris/pasta samt grønnsaker. Det jeg er så usikker på er mengden jeg trenger, og hvor ofte i løpet av dagen burde jeg spise det. Jeg vil rett og slett bare vite hva jeg burde spise for å få opp forbrenningen min og for å få det meste ut av maten. 😊 Håper det ikke ble rotete, og håper noen kan hjelpe meg! 

 

Mvh Camilla 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Camillagran skrev:

Hei! 

Jeg har veldig lyst til å få mer resultat av all treningen jeg driver på med, men vet ikke helt hvordan jeg skal starte. Det er maten jeg sliter mest med, klarer ikke få i meg nok mat og vil rett og slett ha en matplan som er enkel, så jeg vet hva jeg skal spise og ha i meg og da gjerne ha laget med meg matpakke. 

Jeg trener nesten bare styrke, så trenger en del proteiner, men vil ha minst mulig fett. Liker veldig godt kylling, laks, karbonadedeig og det er som regel det jeg spiser til hverdags, sammen med ris/pasta samt grønnsaker. Det jeg er så usikker på er mengden jeg trenger, og hvor ofte i løpet av dagen burde jeg spise det. Jeg vil rett og slett bare vite hva jeg burde spise for å få opp forbrenningen min og for å få det meste ut av maten. 😊 Håper det ikke ble rotete, og håper noen kan hjelpe meg! 

 

Mvh Camilla 

Hva er målene dine da? skal du øke i styrke, ned i vekt, opp i vekt eller vedlikeholde? Det må være på plass før du evt bestemmer hvordan matplan du skal følge framover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, man blir ikke feit av å spise fett ;) 40/40/20 ish fordeling av kostholdet ditt er fornuftig, ca 40% carbs, 40% protein og 20% fett da altså. Fett burde vel heller ikke underskride så mye mer enn 1g per kg lbm/kroppsvekt sånn optimalt sett :) 

 

Skal du ha en kostholds plan ferdig snekret til deg ville jeg tatt kontakt med en coach og få satt opp en. Da får du også god oppfølging underveis og svar på det du lurer på av spørsmål, vil anbefale feks. tidligere redaktøren for fitnessbloggen Camilla Hoel - [email protected] :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, RandomHero skrev:

Bare så det er sagt, man blir ikke feit av å spise fett ;) 40/40/20 ish fordeling av kostholdet ditt er fornuftig, ca 40% carbs, 40% protein og 20% fett da altså. Fett burde vel heller ikke underskride så mye mer enn 1g per kg lbm/kroppsvekt sånn optimalt sett :) 

 

Skal du ha en kostholds plan ferdig snekret til deg ville jeg tatt kontakt med en coach og få satt opp en. Da får du også god oppfølging underveis og svar på det du lurer på av spørsmål, vil anbefale feks. tidligere redaktøren for fitnessbloggen Camilla Hoel - [email protected] :) 

Det har ingen hensikt å fortelle et fremmed menneske at h*n bør fordele kostholdet sitt "40/40/20 -ish" fordi dette er fornuftig.

At man må/bør/skal følge en presis prosent fordi denne angivelig er bedre enn andre er broscience, og slike påstander har desverre en lei tendens til å spre seg rundt som oppleste og vedtatte fasiter, eks. : Du har hørt det fra noen, du forteller det videre til noen, det høres "Fornuftig" ut, så har vi det gående.

Den eneste dietten og fordelingen av næringsstoffer som er fornuftig er den som et individ trives med og som funker for en, en fordeling ala 40/40/20 er bare èn av xxxx antall måter å gjøre det på, og det finnes nada dokumentasjon på at dette er bedre enn andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med en coach, og jeg bruker selv treningonline.no og er STRÅLENDE fornøyd med oppfølgingen! (Rimelig er det også!) 

Ellers så kjører jeg selv ca 40/40/20 p/k/f og det fungerer for med mitt mål om å gå litt ned i fettprosent til sommeren. Det er dermed ikke sagt at dette fungerer for deg :) Jeg liker dette, fordi jeg er mer glad i karbs enn fett, så da kutter jeg heller på fettet enn karbsa ;) 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 24. mai 2016 at 18.35, Pesta skrev:

Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med en coach, og jeg bruker selv treningonline.no og er STRÅLENDE fornøyd med oppfølgingen! (Rimelig er det også!) 

Ellers så kjører jeg selv ca 40/40/20 p/k/f og det fungerer for med mitt mål om å gå litt ned i fettprosent til sommeren. Det er dermed ikke sagt at dette fungerer for deg :) Jeg liker dette, fordi jeg er mer glad i karbs enn fett, så da kutter jeg heller på fettet enn karbsa ;) 

Lykke til! 

Tusen takk for svar! 😊 skal til Thailand i starten av august, så vil jo være fin og fit til da! 

Fikk et matprogram av en god kamerat av meg, han har så mange han kjenner som driver med akkuratt dette, så heldigvis kunne han hjelpe meg 😊 takk for gode råd alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...