Gå til innhold

Treningsprogram for nybegynner som vil bygge muskler?


Fitness2016

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Jeg er ny her og har et stort vanskelig problem. Jeg er 25 år, veier 78 og er 1.83 høy, har ekstra fett som jeg vil bli kvitt. Spørsmålet er da hva slags treningsprogram kan jeg følge som kan forbrenne mest fett, men også kunne hjelpe meg med å bygge muskler. Det er så mye informasjon ute at det nesten er umulig å vite hva som er riktig. Jeg har kontaktet der jeg trener om hjelp, men fant fort ut at de gir nesten samme program til alle nye medlemmer.

Hvis noen som helst har vært i en slik situasjon eller kanskje har forslag til meg, hadde vært fantastisk :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som nybegynner kan man nesten trene hva som helst (bare det gjøres med tunge nok vekter. Jeg mener naturligvis ikke at du kan stå i et hjørne med de minste manualene uke etter uke) og oppleve god fremgang. 

En annen fordel som nybegynner er at du vil kunne bygge muskler samtidig som du blir slankere, men denne lykkehistorien gir seg dessverre etter noen måneder (avhengig av hvor flink du er på trening). Det er dessverre ikke mulig å slanke seg og samtidig bygge muskler. Slanking krever kaloriunderskudd mens muskulbygging krever et overskudd. Grunnen til at jeg sier at det vil fungere i begynnelsen er at man kan få en del "beginner-gains" inntil man nærmer seg sitt genetiske potensial. Har man ikke trent noe særlig styrke tidligere er de fleste langt svakere enn dette fordi musklene ikke brukes stort i hverdagen. 

Har man lite muskler vil også noen måneder med styrketrening gjøre at kroppen din strammer seg opp i det man bytter ut fett med muskler (treningen gjør at musklene vokser samtidig som fett forbrennes). Med andre ord vil kroppen din se (og være) strammere på lik eller til og med høyere vekt enn i dag. 

Er du helt blank på styrketrening anbefaler jeg deg å ta en titt på nybeynnerguiden noen flinke folk her inne har skrevet: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ . Du kan også vurdere Starting Strength (google vil gi deg bøttevis med treff på dette).

Om fettforbrenning er det viktigste for deg så må kardio til. Det forbrenner mer per time enn styrketrening. Du kan også vurdere HIIT-trening (High intensity interval training). Her er jeg på tynn is så jeg skal ikke skrive stort om dette, men det kan kombineres med styrketrening ved at man følger med på pulsen og holder den på et såpass høyt nivå gjennom hele økta at forbrenningen holdes oppe. 

 

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...