Gå til innhold

Mangler det noe her, og i så fall hva?


Ephemera

Anbefalte innlegg

Jeg har vært en notorisk sniker her inne, men her er mitt første innlegg. Jeg er kvinne, målet er å bli sterkere og mer velproporsjonert, men jeg vil ikke ned i vekt (167, 55-56 kg). Jeg er ikke nybegynner i styrketrening, men det har blitt mye fram og tilbake de siste årene. Jeg går fort lei, og derfor har jeg i det siste trent litt sammen med en PT, noe som har føltes litt befriende siden hun har tatt litt styringen. Det jeg har gjort, er å trene samme program tre ganger pr. uke, med hovedfokus på å få inn god teknikk. Hun har foreløpig ikke satt opp noe ordentlig program til meg, og jeg er litt usikker på hva jeg trenger/vil ha utbytte av, men jeg vil gjerne ha noen ideer å ta med meg neste gang jeg ser henne.

Pr. dags dato gjør jeg følgende:

*Knebøy 3x10 (under 90 graders vinkel, her sliter jeg mer enn jeg trodde, så jeg jobber med psyken og teknikken).

*Chins 3x6 med strikk. Jeg klarer to uten noen form for hjelp, så jeg er på vei. :)

*Markløft med strake bein 3x10

*Benkpress 3x10

I tillegg har jeg tre mageøvelser som primært går på kjernemuskulaturen.

Dette programmet bruker jeg rundt 45-50 minutter på, alt etter dagsform, og jeg trener stort sett man-ons-fre, med kondisjon og moro de andre dagene. Men jeg føler at det er et eller annet som mangler, uten at jeg klarer å sette fingrene på det? Jeg har tenkt å diskutere dette med PTen, men har noen gode innspill til meg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplegget ser bra ut, skal du fokusere mer på styrke og det å bygge muskler så må du nok legge inn mer treningsdager i uken. Kommer helt an på hvor mye du vil trene, du kan nok trene knebøy 5 ganger i uken, markløft 3, benkpress 6 ganger i uken. Så kan du eventuelt ta forskjellige variasjoner av løftene, noe som egentlig ikke er vits om man ikke har god teknikk i løftet fra før av. Mindre muskler kan trenes oftere, større muskle ikke like ofte. For å få progresjon kan du ta mer vekt, sett, repetisjoner, eller ta mindre repetisjoner og mer vekt, alt opp til deg. Når jeg kun ser på selve programmet ditt, så kan du f.eks. legge inn skuldrerspress, sidehev eller noe nedtrekk siden chins/pull ups ofte kan være til tungt til at man klarer å gjøre mange repetisjoner og sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Jeg tror jeg vil holde meg på rundt 3-4 ganger styrketrening pr. uke nå i denne fasen, for å få teknikken inn, og så jeg klarer å øke i belastning, for så å gå ned på antall repetisjoner. Jeg har egentlig allerede lagt inn nedtrekk, men glemte å skrive det. Da jeg booket timer hos PT, var et overordnet mål at jeg etterhvert skal forsøke meg på 5x5, men da trenger jeg bedre teknikk først. I samråd med PTen har jeg også (i går!) satt opp et program med alternative øvelser, med blant annet stående roing, liggende kroppshevinger (hva nå den øvelsen heter på ordentlig?), bulgarsk utfall og lårcurl. Jeg tror også jeg må legge inn noen øvelser for biceps og triceps, men etterhvert.

Kanskje ikke forumet er så skummelt som jeg hadde trodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet er ikke skummelt. Så fremt du lukker øyer og ører for alt @Zharoon har å si.

Han har gjennomgående en tendens til å villede selv en gråstein. Om det er i god eller ond tro vites ikke, men èn ting er sikkert: 99% av det vedkommende presterer å ytre er renspikket feilinformasjon i sin pureste form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Marcus Halberstram said:

Forumet er ikke skummelt. Så fremt du lukker øyer og ører for alt @Zharoon har å si.

Han har gjennomgående en tendens til å villede selv en gråstein. Om det er i god eller ond tro vites ikke, men èn ting er sikkert: 99% av det vedkommende presterer å ytre er renspikket feilinformasjon i sin pureste form. 

Takk for feedback. :) Troll bør man vel helst bare ignorere totalt.

Heldigvis er jeg ganske god på å ikke ta alt som blir meg servert for god fisk.  Jeg er heller ikke totalt treningsnybegynner selv om jeg føler meg sånn her inne, men jeg har vinglet alt for mye i lang tid, og har forsøkt å gjøre "alt" samtidig, og har vært dum og ignorert signaler som overbelastning, sykdom, i tillegg til at jeg har spist for lite, så jeg har stått på stedet hvil ift. framgang. Det var i grunnen derfor jeg kjøpte noen PT-timer denne gangen, og treneren har faktisk lyktes med å få meg inn på et regelmessig spor, inkludert mer fornuftig spising, og hviledager mellom styrkeøktene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...