Gå til innhold

IF + refeed


Anbefalte innlegg

Hei,

Tenker å ha min ukentlige refeed nå til helga og i den forbindelse så lurer jeg på hvordan det er med IF + refeed. Jeg vet jeg bare kan kutte fett og uppe karbs i spisevinduet mitt (12:00 - 18:00) men lurer på om det er "krise" om jeg driter i IF på refeed og spiser jevnt utover dagen? Har det egentlig noe å si? Jeg spiser etter IF kun fordi det passer min livsstil, og ikke for noen annen grunn, sånn egentlig. Noen som har any ideas? Synspunkter? argument for/imot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg egentlig lurer på; er det noe negativt med å ha en dag i uka "av" intermittent fasting? Typ dagen jeg refeeder på, da jeg liker å fordele maten litt utover dagen.
 Har prøvd å google litt rundt, men finner ikke noe som besvarer spørsmålet mitt. Er det noe videre negativt ved å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Marcus Halberstram skrev:

Svaret beror utelukkende på kalorier inn/ ut.

Refeed på 6 timer gir deg ingenting. Bittelitt glycogen refill.

Takk for svar, så jeg burde drite i IF og uppe refeeden til 24-36timer for eks. Deretter spise etter IF Igjen på søndag for eks? Jeg vil jo spike leptinnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spike leptinnivået gjør du nok nødig med en 24 timers refeed. Hvis du derimot har litt raskere frekvens på refeedene kan det ha noe for seg.

På samme måte som det tar 3-4 dager før de negative hormonelle endringer viser seg ved underskudd, tar det gjerne like lang tid for at kroppen registrer motsatt vei. Det er dette prinsipp som har ledet til dietter som baserer seg på 3-4 dager heavy cut, refeed, 3-4 dager heavy cut osv.

Hvorvidt en refeed frekvens med 1x24 timer per uke kan hjelpe er omdiskutert. Kanskje, kanskje ikke. Det vil i stor grad være individuelt basert. For enkelte kan det ta kortere tid å lade, for andre lengre tid.

Hvorvidt du i det hele tatt er tjent med å refeede vil avhenge av fettprosenten din.

Er du over 15% er behovet nok ikke like stort (annet enn fra et rent psykologisk standpunkt, og for øvrig også mtp prestasjon på økt(er) etter refeed). Jo lavere du er i fett%, dess høyere frekvens på refeed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Marcus Halberstram skrev:

Spike leptinnivået gjør du nok nødig med en 24 timers refeed. Hvis du derimot har litt raskere frekvens på refeedene kan det ha noe for seg.

På samme måte som det tar 3-4 dager før de negative hormonelle endringer viser seg ved underskudd, tar det gjerne like lang tid for at kroppen registrer motsatt vei. Det er dette prinsipp som har ledet til dietter som baserer seg på 3-4 dager heavy cut, refeed, 3-4 dager heavy cut osv.

Hvorvidt en refeed frekvens med 1x24 timer per uke kan hjelpe er omdiskutert. Kanskje, kanskje ikke. Det vil i stor grad være individuelt basert. For enkelte kan det ta kortere tid å lade, for andre lengre tid.

Hvorvidt du i det hele tatt er tjent med å refeede vil avhenge av fettprosenten din.

Er du over 15% er behovet nok ikke like stort (annet enn fra et rent psykologisk standpunkt, og for øvrig også mtp prestasjon på økt(er) etter refeed). Jo lavere du er i fett%, dess høyere frekvens på refeed.

Jeg ble målt ned til 12,5% BF for 2 dager siden. Hittil "føler" jeg 24t refeed har fungert. Dog jeg vet jo ikke om dette faktisk er kun noe jeg føler eller om det er reelt. Jeg tenker egentlig "hvorfor endre nå som fungerer?" Så jeg tenker å kjøre refeed 24t, maks 48 timer. Vedlikehold for meg er på 2200kcals ca, så kjører på 2500 kcals ca, og holder fett <50g

For meg er det mest mentalt at jeg refeeder, og jeg føler meg ganske sliten på slutten av uka da jeg ligger i ett ganske aggressivt underskudd, så tenker jeg fortsetter med 24-36 timers refeed. Så begynner jeg å spise etter IF igjen på mandag og fortsetter på dette viset til det stagnerer, evt. at jeg sier meg fornøyd med fett%.

Stikker derfor å kjører fullkropp (høyreps) i morgen tidlig og bryter fasten min i 10-tia og refeeder til utpå søndagen, og begynner fasten igjen fra mandag av. Så får vi se hvordan framgangen blir! :) Takk for råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Mr.Positive skrev:

Vedlikehold for meg er på 2200kcals ca, så kjører på 2500 kcals ca, og holder fett <50g

 

Sier du at du refeeder med 2500 kalorier? altså at du kun spiser 2500 kalorier? I så fall så er refeedene dine ganske wasta. Skal du få skikkelig superkompensasjon kan du spise 12-16 x lbm i pund. dvs alt fra 600-1200 gram karb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Broseidon skrev:

Sier du at du refeeder med 2500 kalorier? altså at du kun spiser 2500 kalorier? I så fall så er refeedene dine ganske wasta. Skal du få skikkelig superkompensasjon kan du spise 12-16 x lbm i pund. dvs alt fra 600-1200 gram karb

Jeg har lest man skal spise litt over vedlikehold og holde fett <50g 

om jeg spiser 3500-4k kcals på fredag og lørdag for eks. Vil jeg ikke da spise inn underskuddet jeg har jobba opp ila uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr.Positive skrev:

Jeg har lest man skal spise litt over vedlikehold og holde fett <50g 

om jeg spiser 3500-4k kcals på fredag og lørdag for eks. Vil jeg ikke da spise inn underskuddet jeg har jobba opp ila uka?

Vedlikehold eller litt over er en grei tommelfingerregel og det jeg også har oppfattet som en normal praksis. Hvis du holder fettet lavt denne dagen kan du presse inn fine mengder karbs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...