Gå til innhold

Hva skjer med kroppen a?


Cheetah

Anbefalte innlegg

Hei! For 5 uker siden begynte jeg aktivt å gå inn for å få en sterkere og strammere kropp. Tidligere har det bare vært tulletrening i hytt og gevær, så forventet egentlig aldri noen resultater da. Jeg har et godt kosthold med nok proteiner, karb og kanskje litt lite fett. Spiser mer de dagene jeg trener, noe som er ca 4 ganger i uken. Har vært litt for hard på godteriet i helgene, så det har jeg nesten kuttet ut (litt må man ha, rundt 300-400kcal) Ellers ligger kcal mengden på rundt 1500 om dagen. Lite? Det som er så vanvittig rart, er at jeg merker styrken. Jeg har økt bra på trening siden jeg begynte, kjenner at både rompe og lår er hardere og mer markerte, men målebåndet sier noe helt annet! Målene mine før var: midje 75cm, rompe 101cm og lår 61cm. Nå er midje 78,5! Rompe 106! og lår 63! Hva skjeeer a? Jeg aner ikke vekten da jeg ikke pleier å veie meg, men av det jeg kan se i speilet ser jeg ingen endring, i så fall litt mer markert mage, men hvertfall ikke større eller oppblåst som jeg har pleid å være da jeg er en skikkelig godtemoms😄 Føler meg slankere, men målene er helt absurde i forhold til denne store endringen. Måtte til og med telle på målebåndet for å dobbeltsjekke. Spiser litt over halvparten av kcalmengden jeg pleide å få i meg i løpet av en uke, og trener 3x så hardt. Bare det at kostholdet er endret så til de grader (spiser masse frukt og grønt, proteinbrød med fisk/skinke/kylling, kjøtt, lite eller ingen hvit pasta og ris) gjør det merkelig at jeg ikke får mindre mål. Er det noen som ser hvilke feil jeg gjør, eller som har en naturlig forklaring til dette rare resultatet? Nå skulle jeg virkelig ønske jeg har tatt før-bilder, men fettprosenten er i all hovedsak den jeg vil få ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt rotete innlegg, du tar alt på engang, vet ikke hva jeg skal svare på men skal gjøre et forsøk:

1. Umulig å si om 1500kcla er for lite for deg eller ikke, du nevner verken alder, vekt, eller høyde

2. Du har ikke sagt noe om hvor lenge du har trent styrke, hvis det er slik at nettopp har begynt å trene styrke så er det ikke unormalt at man ser en så kalt "body recomposition" hvor man legger på seg muskler samtidig mister fett %. Noen vil merke at de både blir sterkere og større selv om de er i underskudd av kalorier, dette gjelder som sagt vanligvis nybegynnere, men er mulig at det skjer med viderekommere også dersom alt er på plass (trening og diett) 

3. Når pleier du å måle midjen din? Du må huske på at hvis du ikke måler midjen konsistent så vil det slå ut med et par cm dag til dag. F.eks denne uka målte midjen min på 84cm, og veide 90kg, forrige uke veide jeg 88kg og midjen min var rundt 85.5cm. Hvorfor? Jo, jeg vil tippe mest sannsynlig for at jeg hadde spist mye fiber kvelden før og jeg hadde fortsatt ikke fordøyd maten i tillegg en del salt og små oppblåst. 

 

4. Hvis du er ganske sikker på at du ikke har lagt på deg og du mener fett % er det samme, og du selv ser ingen endring i speilet så ser jeg ingen behov for å få panikk. Ingen bryr seg om du har 60cm midje eller 70 så lenge du ser bra ut i speilet, alt handler om illusjon når det kommer til fitness, hvor mye fett % og hva slags målinger enn har spiller ingen rolle så sant man ser bra ut, og det er det som betyr noe.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gøns skrev:

Er det så vanskelig å resonnere seg fram til at du har bygd muskler? :)

Ja, hvis tommelfingerregelen er at man bytter ut fett med muskler så😅Jeg skjønner at jeg har bygd muskler, både ved å kjenne på meg, og ved at jeg øker vektene på gymmet. Er det ikke rart at fettprosenten er lik etter 5 uker med drastisk forandring?😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som agressive er inne på så er det fullt mulig å øke muskelmasse samtidig som man kvitter seg med fett dersom man er nybegynner. Økt innhold av vann og glukose i muskulaturen kan også bidra til økt muskeltverrsnitt. Hvordan vet du forresten at fettprosenten er lik? Fettprosenten vil være lavere relativt til den totale fettfrie kroppsmassen dersom denne har økt selv om den totale fettmengden er den samme. Dersom du hadde veid deg før og etter ville du antagelig sett en økning i kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aggressive skrev:

Litt rotete innlegg, du tar alt på engang, vet ikke hva jeg skal svare på men skal gjøre et forsøk:

1. Umulig å si om 1500kcla er for lite for deg eller ikke, du nevner verken alder, vekt, eller høyde

2. Du har ikke sagt noe om hvor lenge du har trent styrke, hvis det er slik at nettopp har begynt å trene styrke så er det ikke unormalt at man ser en så kalt "body recomposition" hvor man legger på seg muskler samtidig mister fett %. Noen vil merke at de både blir sterkere og større selv om de er i underskudd av kalorier, dette gjelder som sagt vanligvis nybegynnere, men er mulig at det skjer med viderekommere også dersom alt er på plass (trening og diett) 

3. Når pleier du å måle midjen din? Du må huske på at hvis du ikke måler midjen konsistent så vil det slå ut med et par cm dag til dag. F.eks denne uka målte midjen min på 84cm, og veide 90kg, forrige uke veide jeg 88kg og midjen min var rundt 85.5cm. Hvorfor? Jo, jeg vil tippe mest sannsynlig for at jeg hadde spist mye fiber kvelden før og jeg hadde fortsatt ikke fordøyd maten i tillegg en del salt og små oppblåst. 

 

4. Hvis du er ganske sikker på at du ikke har lagt på deg og du mener fett % er det samme, og du selv ser ingen endring i speilet så ser jeg ingen behov for å få panikk. Ingen bryr seg om du har 60cm midje eller 70 så lenge du ser bra ut i speilet, alt handler om illusjon når det kommer til fitness, hvor mye fett % og hva slags målinger enn har spiller ingen rolle så sant man ser bra ut, og det er det som betyr noe.  

Tusen takk for utfyllende svar!

1. Jeg er 24, veier kanskje 69 og er 174 høy.

2. Jeg har et sånn passe godt grunnlag med muskler, men har ikke trent så rutinert som jeg gjør nå. Det rare er at det later til å bygge muskler, men fettet vil ikke minke. Det er det jeg stusser på.

3. Jeg har aldri pleid å måle den på faste dager, men det skal jeg begynne med nå. Og det var strengt tatt i går kveld jeg målte, så hva jeg hadde spist tidligere på dagen har vel litt å si. 

4. Helt enig med deg der altså! Tall og verdier har i bunn og grunn ingenting å si, det er hva man ser i speilet og hvordan man føler seg som teller. Men så var det akkurat det som var problemet mitt da😅 Jeg ser ingen spesielle endringer på det laget som svømmer under huden. Det kan være noen faktorer jeg ikke har sett her, men i mitt hode skulle det vært litt mindre av denne frøkna nå etter 5 uker. 

Håper det ble litt mer ryddig enn forrige innlegg, ble litt ivrig😜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Cheetah skrev:

 

2. Jeg har et sånn passe godt grunnlag med muskler, men har ikke trent så rutinert som jeg gjør nå. Det rare er at det later til å bygge muskler, men fettet vil ikke minke. Det er det jeg stusser på.

4. Helt enig med deg der altså! Tall og verdier har i bunn og grunn ingenting å si, det er hva man ser i speilet og hvordan man føler seg som teller. Men så var det akkurat det som var problemet mitt da😅 Jeg ser ingen spesielle endringer på det laget som svømmer under huden. Det kan være noen faktorer jeg ikke har sett her, men i mitt hode skulle det vært litt mindre av denne frøkna nå etter 5 uker. 

Håper det ble litt mer ryddig enn forrige innlegg, ble litt ivrig😜 

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så må fettprosent forstås som et mål på fettmengde målt relativt til fettfri kroppsmasse. Det vil si at dersom du øker din fettfrie kroppsmasse samtidig som den totale fett_mengden_(ikke fettprosenten) er lik, vil fettprosenten være lavere en utgangspunktet :) Håper det var greit forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gøns skrev:

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så må fettprosent forstås som et mål på fettmengde målt relativt til fettfri kroppsmasse. Det vil si at dersom du øker din fettfrie kroppsmasse samtidig som den totale fett_mengden_(ikke fettprosenten) er lik, vil fettprosenten være lavere en utgangspunktet :) Håper det var greit forklart.

Ahh! Nå skjønte jeg det😛 Skal jeg da bare kjøre på i samme løp og vente å se? Jeg har ikke dårlig tid, og det er vel en viktig faktor med å prøve og feile😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Cheetah skrev:

Tusen takk for utfyllende svar!

1. Jeg er 24, veier kanskje 69 og er 174 høy.

2. Jeg har et sånn passe godt grunnlag med muskler, men har ikke trent så rutinert som jeg gjør nå. Det rare er at det later til å bygge muskler, men fettet vil ikke minke. Det er det jeg stusser på.

3. Jeg har aldri pleid å måle den på faste dager, men det skal jeg begynne med nå. Og det var strengt tatt i går kveld jeg målte, så hva jeg hadde spist tidligere på dagen har vel litt å si. 

4. Helt enig med deg der altså! Tall og verdier har i bunn og grunn ingenting å si, det er hva man ser i speilet og hvordan man føler seg som teller. Men så var det akkurat det som var problemet mitt da😅 Jeg ser ingen spesielle endringer på det laget som svømmer under huden. Det kan være noen faktorer jeg ikke har sett her, men i mitt hode skulle det vært litt mindre av denne frøkna nå etter 5 uker. 

Håper det ble litt mer ryddig enn forrige innlegg, ble litt ivrig😜 

 

Da lurer jeg på følgende:

1. Hvordan fant du ut at 1500kcla er det du trenger for å gå ned i vekt?

2. Hvor lenge sammenhengende har du trent styrke? Snakker ikke om rutine da, men totalt hvor lenge har du trent.

3. Hva er egentlig målet ditt? Å gå ned i fett %? 

4. Ja, hvis du skal få nøye måling på både vekt og rundt midjen så må du gjøre det på tom mage, første ting på morgen etter do besøk. Det jeg pleier å gjøre er å veie og måle meg hverdag på samme tidspunkt, legge alle tallene på slutten av uka sammen og dele på 7 (7 dager i en uke) også finner jeg gjennomsnitts vekta mi og sammenligner det med neste uke for å se om vekta går i riktig retning.


5.  Ting tar ting, 5 uker på diett er ingenting, gi kroppen din tid til å regulere seg, har hent at vekta mi har stått stille i 2-3uker også har jeg plutselig begynt å rase ned i vekt igjen uten å gjøre noen endringer. Jeg pleier alltid å gi kroppen 2-3uker før jeg gjør noen endringer dersom ned gangen stopper opp, hvis etter 3 uker ingenting skjer, først da gjør jeg noen endringer i form av enten kutte kcla eller forbrenne mer kcla ut over dagen. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Aggressive skrev:

 

Da lurer jeg på følgende:

1. Hvordan fant du ut at 1500kcla er det du trenger for å gå ned i vekt?

2. Hvor lenge sammenhengende har du trent styrke? Snakker ikke om rutine da, men totalt hvor lenge har du trent.

3. Hva er egentlig målet ditt? Å gå ned i fett %? 

4. Ja, hvis du skal få nøye måling på både vekt og rundt midjen så må du gjøre det på tom mage, første ting på morgen etter do besøk. Det jeg pleier å gjøre er å veie og måle meg hverdag på samme tidspunkt, legge alle tallene på slutten av uka sammen og dele på 7 (7 dager i en uke) også finner jeg gjennomsnitts vekta mi og sammenligner det med neste uke for å se om vekta går i riktig retning.


5.  Ting tar ting, 5 uker på diett er ingenting, gi kroppen din tid til å regulere seg, har hent at vekta mi har stått stille i 2-3uker også har jeg plutselig begynt å rase ned i vekt igjen uten å gjøre noen endringer. Jeg pleier alltid å gi kroppen 2-3uker før jeg gjør noen endringer dersom ned gangen stopper opp, hvis etter 3 uker ingenting skjer, først da gjør jeg noen endringer i form av enten kutte kcla eller forbrenne mer kcla ut over dagen. 
 

1. Godt spørsmål. Det er egentlig noe jeg har tatt litt på feelingen, tenkte at om jeg halverer inntaket, og bytter ut/kutter ut en del usunt fett og raske karb, så må jo det være gull for kroppen. 

2. Da vil jeg fortsatt si 5 uker jeg. Før var det kanskje 2 ganger i måneden. Hadde en periode det første halve året av 2015 hvor jeg trente ca 2-3 ganger i uken. 

3. Målet mitt er definitivt å gå ned i fettprosent. Mer definerte muskler, mindre dissing rundt lår og rompe😄 Samtidig kan jeg ikke miste så mye muskelmasse da jobben krever litt fysikk iblant. 

4. Den var ganske lur! Men er det sånn at jeg burde registrere vekten min også, og ikke bare ha måleverdier?

5. Det gjør det helt klart, men så har man ofte inntrykk av at det er stor forandring den første tiden, og at det så vil stagnere. Noe har jo skjedd med kroppen min, ingen tvil om det. Men ville tro at fettMengden hadde minket litt med tanke på muskelvekst og kcalunderskudd..? Eller så har jeg en sånn kropp som skyter i været etter en stund på samme program😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...