Gå til innhold

Vil noen svare? Ny her..


Sine

Anbefalte innlegg

Heisann alle! Her inne ser jeg folk er flinke til å hjelpe hverandre, håper å finne mye hjelp og motivasjon selv!

 

Jeg er en jente som er minst 30 kg overvektig. Det har gitt meg depresjon, dårlig selvtillit og alt det medfører. 

Nå har jeg startet på veien med å gå ned i vekt. Jeg trener ellipemaskin hver dag og i tillegg en gåtur. 

Jeg har også hest, så der er jeg allerede aktiv og driver med ridning. 

Jeg har fått en kostplan av PT. Jeg veier all maten. Jeg har hittil gått ned 5,5 kg på bare 3 uker. Fornøyd med det! ^_^ Skal ikke mer til akkurat den PT, men ser etter en ny. 

Jeg sliter litt de dagene jeg er på jobb. Det går lang tid mellom måltidene og iblant når jeg er på farten. Noen ganger har jeg da med litt grønnsaker, en frukt eller litt skyr. Men jeg lurer også på hvordan det er for meg å da evt ta en shake med proteinpulver? Er det noe jeg ikke bør ta i forbindelse med vektnedgang eller er det okei noen dager..? :roflmao:Jeg liker godt et proteinpulver som heter Chocorite, bestiller det på Iherb. Det står på pakka at det er for både de som vil ned i vekt og evt bygge muskler osv.  Jeg teller jo kalorier og det har tydelig fungert. I proteinshaken jeg nevner er det ikke tilsatt sukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutes ago, Marcus Halberstram said:

Google iifym.

Takk. Har lest om det tidligere.. men sliter likevel litt med å forstå det. 

Du har ikke et konkret svar på spørsmålet mitt angående proteinpulveret? Tar jeg skade av å bruke det iblant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protein er ikke skadelig, så jeg forstår ikke spørsmålet ditt.

MMed mindre du blander det med bensin vil du ikke ta skade av det. På den annen side er det ikke like mettende som å spise f.eks melkeprodukter som du gjør, eller noe annet du tygger. 

ptn din ga deg sikkert en makrofordeling. Hvor mye carb fett prot du skal ha, følg det. Iifym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar på ingen måte skade av å ta deg en proteinshake ibland... Proteiner er viktig, spesiellt om man trener mye styrke for å bygge muskler eller prøve å bevare muskelmasse i en vektreduksjonsprosess. Når det er sagt så antar jeg at du, som de alle fleste i Norge får i seg nok protein via normalt variert kosthold. Protein gir en god metthetsfølelse, men i form av en shake så er det veldig konsentrert og kaloririkt, så om du sliter med sultfølelse så vil jeg heller anbefale at du bruker disse kaloriene på mat med mere volum for å gi en god metthetsfølelse.

Men om du liker denne shaken, du føler den metter greit nok og du ikke føler det går unødvendig utover "kaloribudskjettet" ditt så synes jeg du godt kan ta en slik av og til. Jeg er selv i en vektreduksjonsprosess og tar proteintilskudd flere ganger i uken i kombinasjon med mye styrketrening. Jeg trenger det nok ikke, men jeg liker det og vekten kryper nedover så jeg er fornøyd.

Vil du lykkes med vektreduksjon så er nøkkelen at du finner en metode for å styre kostholded ditt, en metode du kan klare å holde deg til i lengden, ja faktisk hele livet ut. Grunnen for at jeg sier at du må finne en metode og ikke bare sier at du må ligge i kaloriunderskudd, er at du må kunne klare å gjøre endringer i kostoldet ditt i takt med vektreduksjonen. For endringer vil du måtte gjøre om du vil gå ned over 30kg. Har du en metode du vet du kan bruke og du vet du takler den, så blir alt litt enklere.

Så har du lyst, så kjør på med proteinshake, men følg med og legg merke hvordan dette påvirker deg, om det over 1 mnd virker som om det påvirker deg i en negativ retning så prøver du 1 mnd uten og ser hva som skjer da... Samme teknikk kan du bruke på andre større endringer i kosthold og trening - hvorfor? fordi ingen er like, og ting kan påvirke folk forskjellig, derfor er det viktig at du finner ut hva som funker for deg, ikke hva som funker for meg ;)

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, The_Underdog said:

Du tar på ingen måte skade av å ta deg en proteinshake ibland... Proteiner er viktig, spesiellt om man trener mye styrke for å bygge muskler eller prøve å bevare muskelmasse i en vektreduksjonsprosess. Når det er sagt så antar jeg at du, som de alle fleste i Norge får i seg nok protein via normalt variert kosthold. Protein gir en god metthetsfølelse, men i form av en shake så er det veldig konsentrert og kaloririkt, så om du sliter med sultfølelse så vil jeg heller anbefale at du bruker disse kaloriene på mat med mere volum for å gi en god metthetsfølelse.

Men om du liker denne shaken, du føler den metter greit nok og du ikke føler det går unødvendig utover "kaloribudskjettet" ditt så synes jeg du godt kan ta en slik av og til. Jeg er selv i en vektreduksjonsprosess og tar proteintilskudd flere ganger i uken i kombinasjon med mye styrketrening. Jeg trenger det nok ikke, men jeg liker det og vekten kryper nedover så jeg er fornøyd.

Vil du lykkes med vektreduksjon så er nøkkelen at du finner en metode for å styre kostholded ditt, en metode du kan klare å holde deg til i lengden, ja faktisk hele livet ut. Grunnen for at jeg sier at du må finne en metode og ikke bare sier at du må ligge i kaloriunderskudd, er at du må kunne klare å gjøre endringer i kostoldet ditt i takt med vektreduksjonen. For endringer vil du måtte gjøre om du vil gå ned over 30kg. Har du en metode du vet du kan bruke og du vet du takler den, så blir alt litt enklere.

Så har du lyst, så kjør på med proteinshake, men følg med og legg merke hvordan dette påvirker deg, om det over 1 mnd virker som om det påvirker deg i en negativ retning så prøver du 1 mnd uten og ser hva som skjer da... Samme teknikk kan du bruke på andre større endringer i kosthold og trening - hvorfor? fordi ingen er like, og ting kan påvirke folk forskjellig, derfor er det viktig at du finner ut hva som funker for deg, ikke hva som funker for meg ;)

Lykke til!

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å gi meg et så fyldig og bra svar! Og takk for lykkeønskningene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...