Gå til innhold

Sultfølelse


Doris

Anbefalte innlegg

For ett år siden startet jeg min slanking. Målet var å gå ned 10kg. Hadde det ikke travelt så har tatt det pent, også for å sikre det som varig vektnedgang. Har nå gått ned 5kg. Lite på ett år, men det har krevd mye i forhold til livsstilsendring og det å beholde kontrollen i situasjoner rundt venner med "dårlige" vaner.

Over til spørsmålet mitt. Sultfølelsen etter at jeg begynte med dette prosjektet har jeg aldri blitt kvitt.... Er det psykisk pga av mange år med dårlige vaner eller gjør jeg noe galt?? Denne sultfølelsen begynner å gå meg på nervene. Er det bare noe jeg må finne meg i? Må jeg være konstant sulten for å være normalvektig?

Å kutte ut sukker gikk veldig greit, etter et par uker forsvant "søtsuget", så problemet ligger ikke her, jeg er rett og slett sulten av en eller annen rar grunn. For eksempel kan jeg en dag spise dette og være sulten:

Frokost: 1dl havregryn med 1,5 dl melk til frokost. (skummet melk)

Lunsj: 4 knekkebrød med makrell, leverpostei eller kaviar og 2 egg.

Middag: 200 gram torsk og masse grønnsaker + ca 4ss hvit saus så det ikke blir så tørt

I mellom og til kvelds 1 banan, 1 eple og eventuelt 1 beger yoghurt.

Drikke i løpet av dagen: Vann og 1-2 kopper kaffe.

Så det rare: En gang i blant (ca 1 gang annen hver måned) slår jeg meg løs å kjøper en 190 gram's burger med dobbel ost, uten dressing. Har jeg spist denne er jeg mett til neste dag, selv om denne var mitt eneste måltid denne dagen....

Hva gjør jeg galt, jeg må ned de siste 5 kiloene, men motivasjonen svikter å sultfølelsen jeg har hatt 1 års tid gjør at jeg snart gir opp. Akkurat nå er jeg fortvilet å vil heller være 10 kg overvektig enn normalvektig....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, Doris skrev:

Så det rare: En gang i blant (ca 1 gang annen hver måned) slår jeg meg løs å kjøper en 190 gram's burger med dobbel ost, uten dressing. Har jeg spist denne er jeg mett til neste dag, selv om denne var mitt eneste måltid denne dagen....

løsning: klapp en halv pakke kjøttdeig til en burger, stek og legg mellom 2 polarbrød, gjerne hver dag om du vil.

600 kcal før eventuell ost, grønt, dressinger osv

for å svare mer direkte på spørsmålet, burgeren du kjøper har 35g+ fett, mens det normale kostholdet er ganske fettfattig.

37 minutter siden, Doris skrev:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at du trenger å tilføre litt mer fett i kosten din. De fleste som går ned i vekt er redd for fett fordi det er mer kcal enn protein og karbohydrater, men fett metter godt og er nødvendig for mange funksjoner i kroppen din. Om du sammen med måltidene også får inn en god porsjon grønnsaker så fyller det opp volumet i magen som igjen hjelper på metthetsfølelsen. Ville også evt lagt inn litt mer kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har du prøvd periodisk faste? I praksis dropper du frokost og spiser ikke før lunsj. Til gjengjeld kan du spise deg ordentlig mett når du først spiser. Samtidig er det lurt å spise proteinrikt for økt metthetsfølelse og spise ordentlig kvelds, så du ikke blir sulten i løpet av natta/neste morgen. I min erfaringer kan småspising gjøre meg mer sulten. Eksempelvis hvis jeg tar meg en pils om kvelden, eller spiser noe frukt, altså noe som forbereder magen på mat og høyner blodsukkeret, uten egentlig å tilføye særlig med mettende nærng. Da er det bedre å heller spise et skikkelig målid, eller faste (da går som regel sultfølelsen over etter hvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31.3.2016 at 8:22 PM, Doris said:

Frokost: 1dl havregryn med 1,5 dl melk til frokost. (skummet melk)

Lunsj: 4 knekkebrød med makrell, leverpostei eller kaviar og 2 egg.

Middag: 200 gram torsk og masse grønnsaker + ca 4ss hvit saus så det ikke blir så tørt

I mellom og til kvelds 1 banan, 1 eple og eventuelt 1 beger yoghurt.

Drikke i løpet av dagen: Vann og 1-2 kopper kaffe.

Er ikke rart du er sulten. Du spiser jo ingenting, og måltidene er primært karbohydrater.

http://www.dailylife.com.au/health-and-fitness/dl-nutrition/the-1200-calorie-myth-20140303-3404v.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, okveine said:

Er ikke rart du er sulten. Du spiser jo ingenting, og måltidene er primært karbohydrater.

http://www.dailylife.com.au/health-and-fitness/dl-nutrition/the-1200-calorie-myth-20140303-3404v.html

 

Akkurat det var det første som slo meg også. Gjør om opplegget ditt til noe mer i nærheten av:

Frokost: 1dl havregryn med 1,5 dl melk til frokost. (skummet melk)
Hopp over hele måltidet, i alle fall et par-tre uker. Det trengs ikke, det er ikke "magisk", og viser det seg etter et par-tre uker at du ikke er sulten om morgenen er det et tegn på at nattens faste opprettholdes og at kroppen holder deg med energi fra "batteriene".

Lunsj: 4 knekkebrød med makrell, leverpostei eller kaviar og 2 egg.
Lunsj: Omelett av 3-4 egg som du bretter med ost/kremost/cottage cheese/feta inni. Varier grønnsakene, lag den gjerne med oliven og soltørkede tomater eller sleng i litt restekjøtt fra middagen dagen før. Kan også serveres med en rask salat med en god olje på. Til nød et rugknekkebrød ved siden av om du absolutt må ha det.

Middag: 200 gram torsk og masse grønnsaker + ca 4ss hvit saus så det ikke blir så tørt
"ss" er ikke forkortelsen for liter! In all seriousness.. hva slags selvtorturist er du? Om sausen er av noenlunde kvalitet (ikke bare lettræl med industrielt fremstilt "ugressolje" og tull) skal du ikke være redd for å spise det! Fløtesaus, peppersaus, soppstuing med fløte.. enkel mat med fantastisk smak som metter og som kan lages på 5-10 minutter i stekepanna mens kjøttet/fisken hviler seg. Det samme gjelder fisk og kjøtt. Du gjør ikke kroppen din noen tjenester ved å spise planetens kjedeligste fisk når butikken er full av laks, ørret, og ikke minst okse og lam.

I mellom og til kvelds 1 banan, 1 eple og eventuelt 1 beger yoghurt.
Cottage cheese blandet med yoghurt (helst naturell, men gjerne med smak) eller kesam, med litt oppdelt frukt eller hakkede nøtter i.

Drikke i løpet av dagen: Vann og 1-2 kopper kaffe.

Da skal du se sulten forsvinner uten at vekta øker (med mindre du veier alt for lite, da vil vekta gå opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...