Gå til innhold

Tømrer med høydeskrekk?


Gjest

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at eg har lyst og bli tømrer men sliter med høydeskrekk så lurte jeg på om det er noen andre som er/har vært i samme båt som meg og har efaring med dette? Hvordan takler/taklet du det? Skal jeg satse på et annet yrke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er tømrer. Det er et bredt yrke, så det er ikke slik at du nødvendigvis må jobbe med store høyder. Personlig har jeg ikke noen problemer med høyder så lenge jeg vet at det er trygt. Det vil si, å montere et stillas kan være litt utfordrende, men etter at det er montert, sikret og stivt, så har jeg ingen problemer med å springe opp og ned. 

Men det er klart at om du har ekstrem høydeskrekk som i at du ikke engang kan gå opp en gardintrapp innendørs, så bør du vurdere noe annet. Eller se om det er en måte du kan overvinne høydeskrekken på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med SamGold. De gangene en er oppe i høyden er ikke så ofte. Jeg var heller ikke vant til høyden i begynnelsen, men dette er ikke noe å frykte og noe du blir vant til fort. Ta det sakte, i små steg så blir du kvitt frykten din .Det er intet annet å frykte enn frykten i seg selv blir det ofte sagt.

Når det er sagt er arbeid som tømrer en trygg jobb om du tar det tiden til nødvendige sikringer. Stillas med gjerde med arbeid over 2 meter er jo selvfølgelig obligatorisk. Så i teorien arbeider du jo "aldri over to meter" ;). Fallsele er jo også påbudt når høyden øker. Om ikke din mulig kommende kjipe arbeidsgiver vil investere i slikt eller respekterer at du ikke tar lett på høyde, så finner du deg en ny plass rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15. mars 2016 at 20.57, TonyMontanaSC skrev:

Hvor ille er høydeskrekken?

Gardintrapp og vanelig stige har jeg blitt vant til så høydeskrekken er ikke så ille slik jeg hadde trodd. Men sliter når jeg må gå på bjelker og det er hull mellom dem og 4 etasjer stilas er jeg ikke så glad i heller. Da kjenner jeg at beina ikke er helt med meg(skjelver). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med bjelker er det verste, men det trenger ikke være en stor del av din hverdag. Jeg brukte ofte å presse meg selv når jeg ikke hadde lyst, men man trenger ikke det. Som regel er det en modig medarbeider som kan ta seg av det verste.

Kan vel komme på to situasjoner hvor jeg ikke har gjort det jeg egentlig skulle. Den ene var å klatre opp et 45 graders skifertak uten sikring og med 10 meter ned til hard grunn. Var på vei til å gjøre det, men heldigvis kom det en gal polakk i firmaet og tok det uten å stusse. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...