Gå til innhold

Litt spørsmål om knebøy og dens effekt på testosteron


Jasander

Anbefalte innlegg

Jeg kan for tiden ikke utføre noen skulderøvelser, benkpress inkludert og tenker for det meste å bare kjøre knebøy fremover. Men jeg har hørt mye om at om du løfter tungt i knebøy vil det øke det totale testosteronet i kroppen. Det jeg lurer på er om 5X5 fungerer for dette eller om det er best å kjøre f.eks: 3X1, 3X2, 3X3, altså lavere repetisjoner med mer vekt. Når jeg ser de beste i styrkeløft trene gjør de som regel bare en repetisjon med mye vekt, så er dette optimalt? Jeg tar foreløbig 107 kg i knebøy, har bare trent crossfit i noen måneder så det skal bli bedre men om jeg skal kjøre tre repetisjoner ligger jeg nok på 90 kg, så jeg lurer på om lavere repetisjoner er bedre for å øke testosteronet. 

Takk for svar!^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror de fleste historiene om massive anabole testogainz fra knebøy trygt kan sees på som overdrivelser.

De beste som driver med styrkeløft  konkurrerer riktignok i hvem som har størst 1RM eller 1 rep max i knebøy-benkpress-markløft, men det betyr ikke at de trener på 1rep-maxer veldig ofte, snarere tvert imot.Litt det samme som Northug - han går jo sannsynligvis ikke opp slalombakker på maks fart veldig ofte heller.

 De fleste i verdenstoppen trener veldig ofte med litt fler repetisjoner og litt lavere intensitet enn når de konkurrerer.
Den beste måten jeg vet om å holde kroppen (og testosteronet) ved like på, er å trene jevnt,spise godt, og sove godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste du kan gjøre for å legge til rette for gode testosteron-nivåer selv er å sove godt og lenge! Sørg for god søvnkvalitet. Sørg for å ha nok fett i kostholdet ditt, unngå 30-40gram om dagen matplaner. Sa jeg at du må sørge for å sove nok? Så får det heller være det samme om du trener 5x5, 4x6 eller 5x1 i knebøy. Styrketrening med baseøvelser er allikevel greit å ha med. Høyt stressnivå kan redusere testosteronproduksjonen, så om du stresser så kan du godt stressened. Og husk og sov nok.

Viss du vil micro-manage så har noen studier vist at mangel på D3 kan føre til lave testosteron-nivåer, så kanskje du kan ta litt vitamin d3 nå i vintermånedene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...