Gå til innhold

Teknikk markløft - video


Huldra

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nettopp begynt å trene styrke igjen, etter et lengre opphold og trener alene. Lurte derfor på om noen kunne ha hjulpet meg med å sjekke teknikken min i mark ^_^

Har filmet to sett, et med 40kg og et med 55kg, siden det er mer krevende å ha rett teknikk med tyngre vekter. 55 kg er noenlunde det jeg klarer å ta og fortsatt føle at jeg ikke begynner å krumme ryggen. 

 

 

 

Takknemlig for alle innspill ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst så ser det ut som du har veldig god kontroll på teknikken.

Jeg har ikke store ting å pirke på, men utifra disse vinklene kan det se ut som du ikke får med øverste del av ryggen din på oppspennet. Det er som oftest ikke noe galt med å ha noe svai i øvre del rygg, men det kan være kjekt å jobbe mot å holde ryggen nøytral fra dag 1.

Hvordan det ser ut i toppen av løftet er vanskelig å si, da man ikke ser hofte eller skuldre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Thomaseh skrev:

Først og fremst så ser det ut som du har veldig god kontroll på teknikken.

Jeg har ikke store ting å pirke på, men utifra disse vinklene kan det se ut som du ikke får med øverste del av ryggen din på oppspennet. Det er som oftest ikke noe galt med å ha noe svai i øvre del rygg, men det kan være kjekt å jobbe mot å holde ryggen nøytral fra dag 1.

Hvordan det ser ut i toppen av løftet er vanskelig å si, da man ikke ser hofte eller skuldre.

 

Takk for tilbakemelding :) Må bare spør, mener du da at jeg må "trekke skuldrene mer sammen", for at oppspennet skal bli bedre?

Beklager den dårlige vinkelen, det var ikke helt lett å få til. Stablet mobilen på toppen av en stol, noen yogablokker og en vektskive :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Huldra skrev:

Takk for tilbakemelding :) Må bare spør, mener du da at jeg må "trekke skuldrene mer sammen", for at oppspennet skal bli bedre?

Beklager den dårlige vinkelen, det var ikke helt lett å få til. Stablet mobilen på toppen av en stol, noen yogablokker og en vektskive :wacko:

Både og :p Jeg ville ikke sagt å trekke skuldrene sammen (da jeg anser det som å dra rhomboideus sammen), men mer aktivering av latissimus slik at øvre del av ryggen også vil følge med. Altså trekker du lats nedover. Om det var forståelig :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ganske bra ut. Litt fleksibilitetsproblem i bunn, men det du gjør *veldig* bra (og som jeg sjeldent ser) er at du kommer deg fint ut av bekkentilten og holder en pen lumbalstilling på toppen.

1: Litt stramme hamstrings. Kan ha forskjellige årsaker, blant annet svakt sete, manglende hofteekstensjon i gait, osv

2: Bli tightere. Øke buktrykk ved å puste inn i magen, holde pusten og skrive mage og ryggmuskulaturen rundt dette, deretter hold deg tight helt til toppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Ser ganske bra ut. Litt fleksibilitetsproblem i bunn, men det du gjør *veldig* bra (og som jeg sjeldent ser) er at du kommer deg fint ut av bekkentilten og holder en pen lumbalstilling på toppen.

1: Litt stramme hamstrings. Kan ha forskjellige årsaker, blant annet svakt sete, manglende hofteekstensjon i gait, osv

2: Bli tightere. Øke buktrykk ved å puste inn i magen, holde pusten og skrive mage og ryggmuskulaturen rundt dette, deretter hold deg tight helt til toppen

Takk for svar :) Kjekt å høre at jeg har sånn noenlunde grei teknikk :D

Jeg merket at jeg var litt stiv i beina den dagen, etter forrige treningsøkt. Skal prøve å være litt mer nøye med oppvarmingen neste gang, synes det er så kjedelig :p Bruker forresten den dynamiske oppvarmingen som ligger her på siden. 

Skal også prøve å bli bedre på buktrykk, men synes at det er veldig uvant. Er det forresten greit at jeg puster ut på toppen? Føler kanskje at jeg mister litt av oppstrammingen på veien ned da, men jeg må jo puste :blink:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Huldra said:

Skal også prøve å bli bedre på buktrykk, men synes at det er veldig uvant. Er det forresten greit at jeg puster ut på toppen? Føler kanskje at jeg mister litt av oppstrammingen på veien ned da, men jeg må jo puste :blink:

 

Jeg skal ikke begi meg ut på å si om det er "skadelig" å puste ut på toppen, men i hodet mitt høres det mest fornuftig å puste (og dermed slippe opp det støttende trykket) når man har lagt fra seg vekta igjen (og ikke trenger noe stabilisering).

Man kan jo argumentere at på f. eks rumenske markløft (Der man ikke slipper stanga før man er ferdig) så blir jo dette umulig og det beste stedet å puste ut er på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Det er greit så lenge du ikke krummer ryggen på vei ned. Jeg pleier å tvinge kunder til å holde buktrykk på vei ned hvis de jukser med ryggen, men ikke ellers.

Den er grei! Er ganske påpasselig på å ikke krumme ryggen, så tror det skal gå bra (y) 

 

1 time siden, LtdEdFred skrev:

Jeg skal ikke begi meg ut på å si om det er "skadelig" å puste ut på toppen, men i hodet mitt høres det mest fornuftig å puste (og dermed slippe opp det støttende trykket) når man har lagt fra seg vekta igjen (og ikke trenger noe stabilisering).

Man kan jo argumentere at på f. eks rumenske markløft (Der man ikke slipper stanga før man er ferdig) så blir jo dette umulig og det beste stedet å puste ut er på toppen.

Jeg er forsåvidt enig i logikken din, men synes det er veldig tungt å skulle holde pusten så lenge! Føler at jeg "må" puste ut på toppen :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Huldra said:

Jeg er forsåvidt enig i logikken din, men synes det er veldig tungt å skulle holde pusten så lenge! Føler at jeg "må" puste ut på toppen :p 

Det er nok bare fordi du ikke er vant til det. Du bruker ca. 3 sekunder fra du løfter vektene til de er på plass igjen (hvert fall i 40kgs videoen din) ;-) Prøv noen ganger så blir du nok raskt komfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LtdEdFred skrev:

Det er nok bare fordi du ikke er vant til det. Du bruker ca. 3 sekunder fra du løfter vektene til de er på plass igjen (hvert fall i 40kgs videoen din) ;-) Prøv noen ganger så blir du nok raskt komfortabel med det.

Du har sikkert rett der :-) skal teste det ut neste treningsøkt (y) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har også brukt laaang tid på å få en god markløftteknikk, både gjennom brukere her inne og ikke minst gjennom veiledning fra styrkeløftere. Deltok i mitt første stevne og det var første gang jeg egentlig synes jeg har fått til marken ordentlig.

Det som "løsnet" for min del var noe jeg ser du kan prøve også. Det ene er å starte spennet i bunn med å aktivere lattisimus, litt som man gjør i en foroverbøyd ro med stang. Da vil også automatisk skuldrene og øvre del av ryggen stramme seg, bli tight. kan antakelig sammenliknes med å "skyte brystet fremover" så mye man klarer før man starter selve løftet Mot slutten av løftet i lock-out så stram setemusklene samtidig som magemusklene strammes. For meg gjorde det at hoftene skjøt frem og jeg unngikk tendens til hyperekstension i korsrygg. Ut fra videoen i siste løft kan det virke som at du har en litt svai i rygg i overgang rumpe-korsrygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...