Gå til innhold

Muskelbruk i hverdagen


Kaiman

Anbefalte innlegg

Hva bruker du din styrke og teknikk til i hverdagen?

Får du bruk for den på jobb, til å hjelpe naboen, frivillighet inne idrett eller hjemme? Hva er ditt bidrag til samfunnet med hjelp av din styrke?

Det kom 30cm tung null-grader snø i natt, og jeg hjalp mine naboer og svigermor med å måke snø. Naboen kommenterer at jeg er sterk, og det er alltid godt å høre kompliment. Da begynte tankene. Det er jo så mye fokus(negativt) på folk som trener og en såkalt kroppsfiksering, at det burde komme fram mere av hva vår styrke brukes til.

Vær kreativ, og hvis frem det positive med nettopp din styrke.

Hva har du gjort, og hva ønsker du å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg er ikke sterk, men sterkere enn jeg var før, og det gir seg utslag i form av bærer unger -med letthet- når det er behov, handleposer, ransler, bøker (og hyppig ommøblering av stuen, he he) osv, og jeg trenger ikke be om hjelp på samme måte som tidligere, er langt mer selvstendig nå. Det er kanskje ikke et bidrag til samfunnet, men det hjelper godt i heimen ihvertfall (y)

Når det er sagt så har jeg en sterk mann som har trent i mange år og han tar alle de tyngste løftene, både for meg, for naboen, for sine foreldre, mine foreldre og på jobben sin. Og det er vesens forskjell på det han løfter og det min far eller naboen løfter, så det er tydelig at treningen har stor betydning. Han hjelper venner og kollegaer med flytting, trehogst, kofferter, you name it! Han brakk hånden i høst, og da merket vi hvor mye han gjør! Alle disse tingene i hverdagen som en egentlig ikke tenker over ble nå store og uhåndterlige problemer som vi vanskelig kunne løse fordi jeg/ øvrige familiemedlemmer er ikke sterke nok! Ta båtene på land i høst f eks, bære ut jernpeisen som skulle skiftes, og ikke minst bære inn den nye betongpeisen, flytte varmtvannstanken, bære inn tv-en for onkelen, flytte ut hyller for søsteren, bære 11-åringen som hadde vrikket ankelen. Heldigvis for oss så er armen hans god igjen nå :roflmao: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lokk sitter for hardt! 

Pluss, hvis noen oppfører seg truende på byen,  er det også praktisk å kunne dytte de så de flyr 5 meter bakover før de lander på rumpa. Mine to siste konflikter har endt slik.

Nå er ikke jeg en sånn som leter etter konflikter på fylla, men hvis noen skriker deg opp i tryne å sprayer deg full av sikkel/spytt, så kan jeg godt gi dem et lite dytt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på en sykehusavdeling med multimorbide pasienter hvor snittalderen sikkert er rundt 70-80. Godt over halvparten trenger hjelp i forflytning og det er mange tunge tak. Treningen har helt klart hjulpet på her, bruker mindre energi i stell enn det de fleste kollegene mine gjør, og har grunnet dette ikke hatt en eneste sykemelding på flere år i en 100% stilling.    Fin tråd forresten, viktig å sette pris på hvor godt kroppen fungerer i det daglige også. Det er vanligvis ikke før man får et handikap av noe slag en egentlig tenker over det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mye bra bevissthet her, fint å ta syn i andres hverdager og hva kroppen gjør til hjelp.

Vinner av Nobels minnepris i økonomi (1993) Robert Fogel hevder at bedre kosthold har vært svært viktig for økt produksjon i samfunnet i de siste århundre. Personer med godt kosthold har mer energi, større kroppsvekt, mer muskler, er mindre syke OG kan produsere mer!

Så klapp på skulderen til alle som har fokus på kosthold og trening!

werule.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...