Gå til innhold

Spørsmål angående læreplass


Tirilns

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har et spørsmål angående bytting av læreplass som jeg håper dere kan hjelpe med. Min kjæreste er 2.års lærling innenfor IKT og trives godt i bedriften, men han ønsker nå å flytte til meg som bor på andre enden av landet. Til tross for at han trives på hans nåværende læreplass tenker han at en ny lærebedrift kan gi positive utslag da han muligens kommer borti litt andre oppgaver. Sammen har vi søkt på nettet og lest at det er fullt mulig å bytte lærebedrift, men at han må kontakte opplæringskontoret og ta kontakt med lærebedriftene på egenhånd. Det jeg egentlig lurer på er om noen her har, eller kjenner noen som har, byttet lærebedrift. I tillegg lurer jeg på hvor lang tid prosessen tok fra dere kontaktet opplæringskontoret til dere hadde vært på intervjuer og fått ny jobb.

Jeg håper noen har erfaringer dere vil dele :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Hvor lenge har han igjen på læretiden? Har han funnet og fått kontakt med en ny bedrift på ny boplass? Har ikke gjort dette selv men en bekjent hadde planer om det samme. Fra første telefon til OLK til første arbeidsdag i nye bedriften tok det ~5-6 mnd. De fleste av oss har vært i kontakt med kommunen angående en sak, OLK er enda tregere i behandlingstiden..

Ta uansett en telefon imorgen, det er alltid en mulighet for å treffe den rette personen med pågangsmot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bedrifter vil nok ihvertfall være mye mer positive til å ta inn en andreårslærling enn en fersk førsteårslærling. Har ikke hoppet selv men jobbet med en som hoppet til min lærlingeplass. 

Typen din er jo ikke kokk, så helt likt som i min situasjon  blir det jo ikke(særlig siden OLK og det "offentlige systemet for kokkeopplæring"  for kokkefag er en  eneste stor vits) . Mitt eneste tips er ihvertfall  å mase som en jævel, det er da det blir fortgang i sakene.

Ikke sitt og vent på at OLK skal fikse alt for dere, be om liste over godkjente lærlingebedrifter innenfor rekkevidde, mail gjerne rundt og ring og hør og evt dra dit in person og spør og grav om folk trenger en ekstra lærling, eller om de kjenner noen som gjør det. Alle arbeidsgivere blir varme i trøya og ville i blikket av arbeidstakere med tæl og initiativ.  Tilby å komme innom noen dager for gratis  prøvejobbing for å se om han passer inn?  Det er ihvertfall beste måten for kokk. 

Endret av Aurelius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hvor lenge har han igjen på læretiden? Har han funnet og fått kontakt med en ny bedrift på ny boplass? Har ikke gjort dette selv men en bekjent hadde planer om det samme. Fra første telefon til OLK til første arbeidsdag i nye bedriften tok det ~5-6 mnd. De fleste av oss har vært i kontakt med kommunen angående en sak, OLK er enda tregere i behandlingstiden..

Ta uansett en telefon imorgen, det er alltid en mulighet for å treffe den rette personen med pågangsmot :)

De fleste bedrifter vil nok ihvertfall være mye mer positive til å ta inn en andreårslærling enn en fersk førsteårslærling. Har ikke hoppet selv men jobbet med en som hoppet til min lærlingeplass. 

Typen din er jo ikke kokk, så helt likt som i min situasjon  blir det jo ikke(særlig siden OLK og det "offentlige systemet for kokkeopplæring"  for kokkefag er en  eneste stor vits) . Mitt eneste tips er ihvertfall  å mase som en jævel, det er da det blir fortgang i sakene.

Ikke sitt og vent på at OLK skal fikse alt for dere, be om liste over godkjente lærlingebedrifter innenfor rekkevidde, mail gjerne rundt og ring og hør og evt dra dit in person og spør og grav om folk trenger en ekstra lærling, eller om de kjenner noen som gjør det. Alle arbeidsgivere blir varme i trøya og ville i blikket av arbeidstakere med tæl og initiativ.  Tilby å komme innom noen dager for gratis  prøvejobbing for å se om han passer inn?  Det er ihvertfall beste måten for kokk. 

Tusen takk for oppmuntrende og hjelpsomme svar! Han er ferdig i August/September, men til tross for at han ikke har mange måneder igjen er han fast bestemt på å flytte til meg. Han har nå kontaktet OLK og fått beskjed om at det faktisk er en bedrift som søker ny lærling, så søknad er sendt og vi krysser alt av fingre og tær :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...