Gå til innhold

Styrketrening når man er støl


Solveig

Anbefalte innlegg

Står fortsatt med min uttalelse. Sier ikke at det ikke kan ha en effekt, men det at enkelte 'føler' at de sover bedre, eller tror de drømmer mer, er ikke noe solide bevis. Det er et hint. Om man forventer at noe fungerer, kan placebo effekten være meget sterk.

Et par gode eksempler: (fra Girth Control, Alan Aragon)

- Ikemi et al. gnidde et harmløst blad på den ene underarmen til en gruppe subjekter, og et irriterende blad på den andre underarmen. Subjektene ble så fortsalt at det det omvendte var gjort. 11 viste redusert hudreaksjon til det irriterende bladet, og 12 ut av 13 subjekter viste tegn til dermatidd/dermatitis (hudreaksjon) fra det harmløse bladet (5 - Ikemi Y, Nakagawa S. A psychosomatic study of contagious dermatitis. Kyushu Journal of Medical Science. 1962;13:335–350.

- En studie fra Mosley et al. sammenlignet effekten av artroskopi/arthroscopy og en placebo operajon for personer med slitasjegikt/osteoarthritis over en 2-års periode. Resultatet var at de som fikk en faktisk operasjon ikke rapporterte noe mindre smerte eller funksjon enn placebo operajon gruppen under hele 24-mnd perioden (6 - A controlled trial of arthroscopic surgery for osteoarthritis of the knee - Pubmed).

- Ariel og Seville undersøkte placeboeffekten ved å fortelle trente mannlige atleter at de som gjorde de beste styrkeøkningene i de første 4 månedene ville gå over til en 4 ukers fase som involverer bruk av anabole steroider/anabolic steroid. De som avanserte videre fikk så placebo i stedet for hva det ble fortalt (dianabol/methandrostenolone). Subjektene i 'placebo' fasen hadde styrkeøkninger som var nesten 7,5 ganger den hastigheten de fikk styrkeøkningene i under den første fasen (7 - Ariel G, Saville W. Anabolic steroids: the physiological effects of placebos. Med Sci Sport Exerc. 1971;4:124-6 - iww.com).

I en studie ble personer med alvorlig depresjon brukt for å teste effekten av et ekstrakt fra prikkperikum/johannesurt/St. John's wort (Hypericum perforatum) i behandling av depresjon. Full respons til behandlingen ble observert i 31,9 % av den placebo-kontrollerte gruppen, som faktisk var bedre enn pasientene som fikk St. John's Wort, hvor kun 23,9 % opplevde full respons (8 - Effect of Hypericum perforatum (St John's wort) in major depressive disorder: a randomized controlled trial - Pubmed)

;)

Men ZMA smaker godt ;)

Du kunne ha deltatt på Folkeopplysningen som gikk på nrk tidligere i høst Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

  • 10 måneder senere...

Var en fysioterapeut jeg snakket med som sa at styrken kunne bli redusert med opp til 40% om man hadde gangsperr/var støl...Var visst bevist. Noen som vet om dette stemmer? Kan ikke se helt hvordan man skal kunne klare å måle noe sånt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en fysioterapeut jeg snakket med som sa at styrken kunne bli redusert med opp til 40% om man hadde gangsperr/var støl...Var visst bevist. Noen som vet om dette stemmer? Kan ikke se helt hvordan man skal kunne klare å måle noe sånt :p

Har selv kommet på trening støl og spurt meg selv om dette er bra. Min erfaring er at jeg får en økedag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...