Gå til innhold

Styrketrening når man er støl


Solveig

Anbefalte innlegg

Har snakket med flere om dette, og også googlet det. Min oppfatning er at folk har helt forskjellige meninger om hva som er rett og galt. Noen påstår at det kan skade muskelen om den trenes direkte når man er støl, mens andre sier at så lenge man har ventet ca 48 timer, så er muskelen sannsynligvis restituert uavhengig av stølheten.

Så derfor spør jeg dere vise: har stølhet og grad av restitusjon noen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stølhet og restitusjon skal ikke ha noen sammenheng etter hva jeg har forstått. Så lenge du bare er støl, så skal det ikke være noe farlig å trene :)

Med "bare er støl" så mener jeg at det ikke er snakk om en skade. Men du må selvsagt kjenne på kroppen selv om du kan trene eller ikke. Har du problemer med- og får vondt av enkle bevegelser, så bør du kanskje styre unna trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent er graden av stølheten og hvor ofte du blir støl genetisk - og der falt mesteparten av overtreningsteorien i grus. Selv om jeg fint ser hvordan folk kan tro dette, men der handler det strengt tatt ene alene om treningsmengde.

Jeg blir støl hver gang jeg tester en ny øvelse eller får kjørt en hard økt. Stølheten kan være ubehaglig men det er nok det. Forskningen rundt dette er interresang, så det er baer å lese seg opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannheten er vel at det aldri har kommet noen fasit på dette med stølhet og årsaker. Derfor synes jeg det er rart med folk som bastant påstår det ene og det andre (håper ikke noen føler at jeg kaster stein i glasshus, ref min første post). I følge Børge Fagerli er de nyeste teoriene at det er bindevevet som har en moderat inflammasjon pga uvant belastning. Dvs at du f.eks. begynner å trene med høyreps hvis du er vant til lavreps og motsatt. Eller hvis du ikke har trena på en stund, eller legger inn nye øvelser, trener en muskel direkte (som tidligere kun har blitt trent indirekte) osv.

Og Lars; Det å droppe å trene en muskel fordi den er støl vil være litt bakvendt imo, med mindre den er så sår og vond at det ikke lar seg gjøre. Hvis du trener en støl muskel vil du få i gang blodsirkulasjonen. Dette vil igjen være med på å dempe stølheten. Så jeg mener du bør kjøre på med trening hvis det er mulig, men at du bør føle litt på dagsformen og lytte til kroppen og heller ta det litt roligere enn du ellers ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med dem over om stølhet, blir for det meste kun støl om jeg tar nye øvelser, annerledes antall reps og sett.

Spurte min lærer om dette en gang, hans svar var at det ikke var noe farlig å trene når man er støl, men det er en indikasjon på at muskelen trenger hvile (men som flere over nevner er det ikke sikkert at dette har sammenheng, ikke veit jeg) og om du trener den kan det være mulig at den trenger litt mer restitusjonstid til neste gang.

Altså, trener du 2 dager på rad, samme muskelgruppe, bryter du jo ned muskelen enda mer ned, og trenger da mer tid på å bygge seg opp. Ikke nødvendigvis galt i den forstand.

Syns det er direkte pain å trene styrke samme muskel som er støl, og liker best å ta en rolig løpetur når de er det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette med stølhet, jeg pleier å bli støl nå og da litt overalt. Er stølhet en indikasjon på at man har trent hardt nok?

Og sånn som skuldre og lår, jeg føler selv jeg trener disse hardt, men blir aldri støl her..:meh:

Nei, stølhet er ingen god indikasjon på at du har trent hardt nok eller hatt en bra trening. Som regel vil du gjøre det bedre i perioder hvor du aldri er støl. Som sagt så blir man støl hvis man gjør noe som er uvant for muskelen. Trener du regelmessig vil du nok ikke oppleve å bli støl så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, så det er altså greit å trene støle muskler så lenge de ikke er så støle at de ikke lar seg trene? Grunnet til at jeg tenkte man ikke skulle trene støle muskler er vel egentlig at jeg alltid har hørt at stølhet er en indikator på hvor "ødelagt" musklen er, og at du ved trening ville bryte den ned enda mer, og dermed hindre at du fikk effekt av den første treninga.

Fant forresten denne her når jeg googlet litt rundt: http://styrkeportalen.wordpress.com/2010/02/12/usas-nye-vekl%C3%B8fterhap-pat-mendes/

Ganske morsom treningsfilosofi.

"Kunne en tilfeldig person på gata gjennomføre din treningsrutine? Sannsynligvis ikke. Kunne du ha trent etter samme opplegg som en toppidrettsutøver? Sannsynligvis ikke. Årsaken er at du er undertrent. DET ER INGEN TING SOM HETER OVERTRENT! "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Sånn som jeg har forstått det så tar det 48 timer før man kan trene muskelen igjen?

Jeg bruker av og til være støl i over 48 timer, er det fordi muskelen ikke er bygd opp igjen?

Hvis jeg ikke tar feil, så har stølhet ingenting med restitusjon å gjøre ;) Så er bare å trene! Varm godt opp før økten hvis du er stiv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man alltid trener selv om man er støl blir vel sjansen stor for overtrening etterhvert? Trener selv noen ganger når jeg er støl, men prøver som regel å finne noen muskler som ikke er støle som jeg kan trene i stedet.

dette er ikke noe fasit. men når du trener ødelegger du jo muskelen,bryter musklene ned.. noen sier 48timer? noen sier mer..

men det jeg har hørt og lest mest er 4 dagersregelen...

feks du kjører lår kjører hardt som fy og får gangsperre...trente lår for 3dager siden sjenner det enda at det er vondt i musklene.

det jeg skal fram til er hvorfor ødelegge en muskel som allerede er ødelagt? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er etter det jeg vet ikke helt sikker på hva som fører til DOMS (delayed onset muscle soreness), men teorien går på at det er mikroskopiske skader på bindevevet rundt muskelen og kanskje også på filamentene.

Stort sett går det over når man blir vant til øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mikroskopiske skader i bindevevet har ikke noe å si når man kan trene en muskel igjen?

Venner av meg mener at det er en 4-dagers regel for å trene en muskel på nytt igjen.

I artikkelen Nitram sendte så står det noe om muskelsammentrekninger, det spiller vel også en STOR rolle på hvorfor man er støl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mikroskopiske skader i bindevevet har ikke noe å si når man kan trene en muskel igjen?

Venner av meg mener at det er en 4-dagers regel for å trene en muskel på nytt igjen.

I artikkelen Nitram sendte så står det noe om muskelsammentrekninger, det spiller vel også en STOR rolle på hvorfor man er støl?

4dagersregel er bare tull ihvertfall:)

Det kommer helt ann på hvor hardt, type trening,volum osv osv osv.. Når det gjelder muskelen, og jeg ville også sagt det har noe med kostholdet å gjøre!

De fleste snakker derimot 48timer(2døgn) når det gjelder restitusjon, men her er det også forutsetninger/hva man gjør som teller. Kan du egentlig løfte 100kg 1000 ganger.. men velger å løfte 10kg 10ganger.. Så sier det seg jo selv at du ikke trenger like lang tid på restitusjon!

Sitat fra Børge Fagerli:

"Stølhet har ingen sammenheng med hverken muskelvekst eller restitusjon. Du kan og bør trene selv om du er støl. Da forutsetter jeg selvfølgelig at du kjenner forskjellen på stølhet og en skade"

http://myrevolution.no/forum/f4/stolhet-og-restitusjon-3037/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...