Gå til innhold

PT for de med helseutfordringer


Blouberg

Anbefalte innlegg

Heisan, nykommer her, fant forumet når jeg googlet astma og trening. (:

Er en 57 åring som har snudd rundt på livet etter betydelig antall år uten trening og med dårlige vaner.  Startet med sykling våren 14 og prøver å bygge kondisjon på mølla i vinter. Har astma og litt skade fra tidligere vaner ): Så til spørsmålet, er jobbing med de som har helseutfordringer pensum i PT utdanningen? Går og teller på knappene om jeg skal begynne med PT for å kunne jobbe litt mer målrettet enn en time på mølla 2 - 3 ganger i uka.

 

/Blouberg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan, nykommer her, fant forumet når jeg googlet astma og trening. (:

Er en 57 åring som har snudd rundt på livet etter betydelig antall år uten trening og med dårlige vaner.  Startet med sykling våren 14 og prøver å bygge kondisjon på mølla i vinter. Har astma og litt skade fra tidligere vaner ): Så til spørsmålet, er jobbing med de som har helseutfordringer pensum i PT utdanningen? Går og teller på knappene om jeg skal begynne med PT for å kunne jobbe litt mer målrettet enn en time på mølla 2 - 3 ganger i uka.

 

/Blouberg 

Hei!

Kjempefint at du har funnet motivasjon for å komme i bedre form og ikke minst god jobbing på egenhånd allerede!:)

Grunnleggende PTutdanning er såvidt innom tema gjennom utdanningen, men langt ifra det som trengs av kompetanse for å ha et gjennomgående PTsamarbeid.

Det finnes imidlertidig etterutdanning som dekker dette, så det vil jeg absolutt anbefale deg at du undersøker på forhånd og/eller understreker i din jakt på en PT.

Det spørs hvor i landet du bor(?), i store byer er nok tilgangen på dette noe mer utbredt.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vektnedgang målet? Hva slags skader?

Nei, Vekta er fin den, kondisjon er målet, i tillegg ønsker jeg å styrke kjernemuskulaturen så det blir lettere å sitte noen timer på sykkel. (Rygg mage etc). Startet å sykle våren 2014, har ca 2700 km på sykkel i 2015. (4500 totalt) 

Mange års røyking har nok satt spor på lungene dessverre. Lett grad av emfysem, denne utvikler seg lite eller ingenting da røyken er kuttet. Når jeg begynte å trene ble astmasymptomene merkbare, tidligere hadde jeg jo ikke utfordret pusten nevneverdig så astmaen lå på lur når jeg begynte å trene.

/Blouberg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pust med nesen så mye som mulig kontra munnen, da nesepust utskiller nitrogenoksyd og dermed øker oksygenopptaket.

Takk for svar, da tar jeg en prat med de på senteret (:

Visste ikke at nesepust utskiller mer nitrogenoksyd. Astmatikere blir jo som regel oppfordret til å puste inn gjennom nese og ut gjennom munnen. Primært for å varme/fukte luften som kommer ned i lungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da tar jeg en prat med de på senteret (:

Visste ikke at nesepust utskiller mer nitrogenoksyd. Astmatikere blir jo som regel oppfordret til å puste inn gjennom nese og ut gjennom munnen. Primært for å varme/fukte luften som kommer ned i lungene.

Problemet med utpust via munn er at det fjerner karbondioksid for hurtig. Co2 frigjør oksygen fra blodet og fører det inn i cellene. Det er veldig viktig å ha en rolig, kontrollert utpust slik at Co2 får gjort jobben sin før den er borte. Allikevel, når det er snakk om disse tingene, så er det hverdagen som spiller størst rolle, og ikke hva en gjør på trening noen timer i uken,

Hyperventilation syndrome is also known as overbreathing. Breathing too frequently causes this phenomenon. Although it feels like a lack of oxygen, this is not the case at all. The overbreathing causes the body to lose considerable carbon dioxide. This loss of carbon dioxide triggers symptoms such as gasping, trembling, choking and the feeling of being smothered. Regrettably, overbreathing often perpetuates more overbreathing, lowering carbon dioxide levels more, and thus become a nasty sequence. Repich (2002) notes that this hyperventilation syndrome is common in 10% of the population. Fortunately, slow, deep breathing readily alleviates it. The deliberate, even deep breaths helps to transition the person to a preferable diaphragmatic breathing pattern.

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...