Gå til innhold

Trenger man protein pulver når man er feit ?


Leifdal

Anbefalte innlegg

Haloys folkens :) har et killer spørsmål som er umulig å få svar på via google.

Skal man drikke protein pulver når man har 20 kg extra fett på kroppen ??

Prøver å bli kvitt dette fettet men eg vil selfølgelig ha større muskler ogso.

Derfor drikker eg en shake etter trening med 30 gram protein.

Noen som har noe å komme med ?? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har slanket vekk 20kg av kroppen og for meg har riktig proteinmengde vært helt avgjørende for at jeg får resultater i muskelvekst og styrke. Dette fordi proteiner brukes til å bygge opp musklene når du har brutt de ned på trening. Jeg har i all enkelhet jobbet med ca 2g protein pr kg kroppsvekt. Dvs om du veier 100kg, så stapper du i deg 200g med proteiner. Proteinpulver er derfor en veldig fin måte å tilføre kostholdet ditt protein uten at du må spise store mengder mat :)

En annen fordel jeg finner med mat fult i proteiner er at de ofte inneholder lite kalorier. Kylling er for eksempel veldig magert og stappet fult i proteiner. Dermed kan du fylle magen med masse mat, uten at dette ødelegger for kcal underskuddet ditt. Masse grønnsaker er også fint. Spiser du slikt, trener og drikker en del vann vil du kjenne at kroppen fungerer knallbra på trening og du vil etterhvert merke god forskjell på muskelstørrelsen dersom du trener skikkelig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Proteinpulver er derfor en veldig fin måte å tilføre kostholdet ditt protein uten at du må spise store mengder mat :)
.

men om en skal ned i vekt så vil det være en fordel for mange å spise kaloriene sine fremfor å srikke dem, ettersom mat som regel gir mer metthet enn flytebde kcals og en helst ikke vil gå rundt sulten ;-)

 

kort sagt: får du i deg nok protein via kostholdet trenger du ikke proteinpulver. Får du ikke i deg nok: forsøk å få i deg nok via mat ved å cære litt grundigere, og om det ikke går så kan du vurderere å ta å suplere med en shake. Proteindrikk fudngerer også som et mllommåltid dersom en befinner seg i en situasjon uten gode matalternativer og det er lenge til neste måltid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen formell kompetanse eller utdypende viten om dette - har kun egne erfaringer...

Jeg har gått ned over 50 kg siden januar 2015, og har kun de siste mnd begynt å bruke proteintilskudd, men ikke nødvendigvis hver dag - prøver å få inn bra med protein i normal kost, men av og til så blir det litt knapt og da er det kjekt med en shake el.l.  Jeg har dog sett en trend med litt økende muskelmasse de siste mnd. etter at jeg bevist har sørget for å få i meg nok proteiner (tidligere brydde jeg meg hovedsaklig om kcal mengden og var ikke så ekstremt opptatt av fordelingen av energien...)

Jeg tror dog det er viktig(ere) at man trener hard styrke for å signalisere til kroppen at hey, disse musklene bruker jeg jo - så de må vi ikke spise opp, slik at musklene bevares bedre.

Som nevnt tidligere så er det som regel ikke noe problem å få i seg nok proteiner i vanlig kost, spesiellt om man går inn for det. Jeg kunne lett klart meg uten proteintilskudd, men ettersom jeg ikke alltid styrer all maten min selv (da jeg er gift og har en kone som liker å lage mat) så kan mengden protein varier en del - og her kommer tilskuddet inn (jeg tar selvsagt med kcal fra proteintilskudd i kcal regnskapet mitt - for det er en del kcalorier i en shake...)

Men kanskje det viktigste her, om det funker for deg med en shake etter trening og du over litt tid går ned i fettprosent med det du gjør/spiser så har du jo svaret! Alle er forskjellige og det som funker for andre trenger ikke funke for deg.

Lykke til videre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om en skal ned i vekt så vil det være en fordel for mange å spise kaloriene sine fremfor å srikke dem, ettersom mat som regel gir mer metthet enn flytebde kcals og en helst ikke vil gå rundt sulten ;-)

 

kort sagt: får du i deg nok protein via kostholdet trenger du ikke proteinpulver. Får du ikke i deg nok: forsøk å få i deg nok via mat ved å cære litt grundigere, og om det ikke går så kan du vurderere å ta å suplere med en shake. Proteindrikk fudngerer også som et mllommåltid dersom en befinner seg i en situasjon uten gode matalternativer og det er lenge til neste måltid :-)

Det er jeg absolutt helt enig i,  derfor skriver jeg at kylling og masse grønnsaker er fint da det tilfører masse næring og mye vomfyll uten at du sprenger kcalbudsjettet.  En shake er et tilskudd, men jeg har hatt gode erfaringer med det :)

 

Endret av Stianhfossen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Trenger man proteinpulver når man er feit? 

Så absolutt ikke. For ikke lenge tilbake mente mange at det var kritisk å få i seg mat så fort som mulig etter trening (og helst før man våknet om morgenen), men dette har de fleste nå gått vekk fra.

Sist gang jeg gikk ned i vekt og havnet i mitt livs form, brukte jeg ikke pulver på tre måneder. Med et marginalt matinntak setter man pris på det man kan få av fast føde.

Akkurat nå har jeg ikke proteinpulver i skapet og er usikker på om jeg i det hele tatt skal kjøpe? 

Slik jeg ser det er proteinpulver en erstatning for mat og noe man bruker om man har problemer med å få i seg nok proteiner eller har en livsstil hvor man av og til trenger noen enkle måltid på farten, for eksempel en banan, noen nøtter og en shake. For min del blir derfor proteinpulver noe jeg eventuelt bruker på en bulk når jeg har problemer med å få i meg nok kalorier gjennom fast føde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal 20 kg bort, så er det i mine øyne kjempeenkelt ...og kjempevanskelig ;-) 
1. Kaloriunderskudd. En må spise mindre enn en forbrenner. Slanking handler 90% om kosthold, 10% om trening.
2. Når en spiser lite, blir det viktig å fokusere på at en likevel får i seg nok proteiner. Men det pleier å gå veldig greit uten proteinpulver, hvis en har fokus på å spise riktige matvarer.
3. En vil uunngåelig miste muskelmasse når en slanker bort 20 kg. Ved større vektreduksjoner handler det i mine øyne om å beholde mest mulig muskelmasse i løpet av prosessen. Å øke muskelmasse samtidig som man betydelig reduserer fettmasse, er nesten umulig.

Så mitt tips er enkelt og kjedelig; Spis sunt og proteinrikt, sørg for å spise mindre enn du forbrenner, og tren styrke for å beholde mest mulig muskler. 

(Ser nå at posten er fra julaften og trådstarter har sikkert fått svar for lenge siden, men siden jeg allerede har skrevet noen ord, så postes det likevel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...