Gå til innhold

Kompresjonsklær for styrketrening


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet hva mange av dere tenker - men jeg er ikke mot kompresjonsklær. Om jeg kjøper, så skal jeg ha dem under vanlig bukse :)

Så da lurer jeg på følgende:

1. Hva er det beste merket? Er det 2xu?

2. For 2xu heter jo alt løpebukser - har de noen reell fordel for styrketrening?

3. Kan de erstatte andre ting som varmer og støtter knærne?

Har funnet en som selger for sa 250-500,- per plagg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoi ! Sikker på at det ikkje er fakes han selger ?

Eg kjøpte meg ei 2xu 3/4 kompresjonsbukse fra x-life for kort tid siden. Har bare rukket å bruke den to gangar, men merker lite til ingen effekt. Ikkje i form av varme eller støtte. Vart skuffa i grunn. Stoffet er veldig fleksibelt og kan strekkast godt, men ikkje forvent så mykje.

Kompis av meg sverga til Neopren-stuff. Typ olbogevarmarar og hoftevarmar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningspartneren min har skrevet en bra artikkel om kompresjonsklær i den nyeste utgaven av "shape-up". Hadde det ikke vært for at du er Mann ville jeg anbefalt deg å kjøpe det ;P

hehe...men hva var dommen, da? Jeg regner med at det i akkurat dette tilfellet er overførbart ;)

Hoi ! Sikker på at det ikkje er fakes han selger ?

Eg kjøpte meg ei 2xu 3/4 kompresjonsbukse fra x-life for kort tid siden. Har bare rukket å bruke den to gangar, men merker lite til ingen effekt. Ikkje i form av varme eller støtte. Vart skuffa i grunn. Stoffet er veldig fleksibelt og kan strekkast godt, men ikkje forvent så mykje.

Kompis av meg sverga til Neopren-stuff. Typ olbogevarmarar og hoftevarmar.

Ja, jeg er sikker på at det er ekte. Jeg har en kranglete hofte, skulder, kne og muskel i låret. Håpet er at det, ved å holde det varmt og sikre blodgjennomstrømningen, blir mindre krangling der. Vurderte knestøtte i neopren for litt støtte men mest varme, men da må jeg ha to sånne, en varmestrømpe til ene låret og en til ene skulderen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si rehband sine varmeshortser er i en klasse for seg selv, samt knevarmere fra tommy kono. Ingen over, ingen ved siden av!

Jo, det hadde hjulpet på hoften, men frem til jeg er ferdig hos naprapaten hadde jeg jo løpt rundt i hel dykkerdrakt *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok - siden kjære Asster ba pent om at jeg skulle skrive et svar, så kommer et kort et her:

Kompresjonstøy vil gi deg både støtte (dog ikke like mye som støttebandasjer o.l), og varme - varme fordi plagget vil gi deg økt blodsirkulasjon. Under aktivitet vil man kunne få opptil 40% økt oksygentilførsel til muskulaturen, noe som igjen vil være gunstig ift melkesyre, kramper osv. Siden plaggene er såpass stramme vil det minske rifter i musklene, noe som i sin tur gir mindre helvelse og ømhet etter trening.

Personlig trives jeg best med en kombinasjon av kompresjonstøy under trening og til restitusjon (ved restitusjon vil man kunne oppnå 30% økt oksygentilførsel). Det er gjort forsøk ved Australian Institute of Sports (AIS) som viser at man kan både yte bedre i utholdenhetstrening og styrketrening med kompresjon. Selv har jeg merket stooor forskjell i f.eks motbakkeintervaller.

I tilleg vil kompresjonstøy ha positiv effekt ved betennelsesdannelser, strekkskader osv...

Av merker synes jeg både Skins, 2xu og Cep (finnes dog kun for legger i Norge foreløpig) er det beste. Skins har den beste tightsen, 2xu den beste trøya og cep de beste strømpene.

OBS! KOmpresjonstøy skal være ekstremt tight for å få optimal effekt - sitter det ikke tight nok, vil det kun fungere som vanlig treningstøy. Vask aldri med tøymykner (gjelder forsåvidt alt treningstøy), ooog om noen selger 2xu til 250, da er det grunn til å være skeptisk ;)

Aner ikke om jeg svarte på det du/dere lurte på nå - ble som sagt et kort svar siden undertegnede er trøtt som ei strømpe. Får heller komme tilbake med mer utfyllende svar hvis noe fortsatt er uklart :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Takk for det - gleder meg til oppfølgingen :) Har det blitt gjort noen forsøk på volumøkning? Du sier det minsker forekomsten av "micro tears", men det er jo litt av målet mitt når jeg jobber for økt volum. Det andre hørtes veldig bra ut :)

250,- var fjorårets langermede genser. Årets lange 2xu-bukser lå på ca 600,-. Og det er fra USA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det - gleder meg til oppfølgingen :) Har det blitt gjort noen forsøk på volumøkning? Du sier det minsker forekomsten av "micro tears", men det er jo litt av målet mitt når jeg jobber for økt volum. Det andre hørtes veldig bra ut :)

250,- var fjorårets langermede genser. Årets lange 2xu-bukser lå på ca 600,-. Og det er fra USA :)

Usikker på om dette med muskelrifter har mest å si under løping og annen idrett der man hopper og spretter mye - tror nok helst det, men skal ikke si det med 100% sikkerhet ;) Jeg er i hvert fall strålende fornøyd med kompresjonstøy - og testet frøktelig mye forskjellig som research til artikkelen, men kom som sagt frem til Skins, 2xu og Cep :) Btw - det er kjempeforskjell i kompresjonsgrad fra fjorårets og årets 2xu - mener det var over dobbelt så mye kompresjon i de nye plaggene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw - det er kjempeforskjell i kompresjonsgrad fra fjorårets og årets 2xu - mener det var over dobbelt så mye kompresjon i de nye plaggene...

Da skal jeg legge inn de ekstra $10 det kostet for årets ;)

Får nok nok kompresjon, for lå midt mellom M og L, så velger M. Men det var bare leggene de kjentes trange over...resten var bare "snug". Men fy pokker for en rompe jeg fikk! :D haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg legge inn de ekstra $10 det kostet for årets ;)

Får nok nok kompresjon, for lå midt mellom M og L, så velger M. Men det var bare leggene de kjentes trange over...resten var bare "snug". Men fy pokker for en rompe jeg fikk! :D haha

Bra :) Man skal alltid velge den minste str. om man er mellom to :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om dette med muskelrifter har mest å si under løping og annen idrett der man hopper og spretter mye - tror nok helst det, men skal ikke si det med 100% sikkerhet ;) Jeg er i hvert fall strålende fornøyd med kompresjonstøy - og testet frøktelig mye forskjellig som research til artikkelen, men kom som sagt frem til Skins, 2xu og Cep :) Btw - det er kjempeforskjell i kompresjonsgrad fra fjorårets og årets 2xu - mener det var over dobbelt så mye kompresjon i de nye plaggene...

Kjapt spørsmål...for innetrening er det vel greit med "compression" og ikke "thermal compression", ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv en langermet 2xu kompresjons overdel. Utrolig fornøyd med den. Bruker den faktisk til grappling når rashuarden min er til vask. Er fortsatt litt nølende til å kjøpe underdelen siden jeg er litt "gammeldags" når det gjelder menn og tights. Hvis jeg kjøper den blir den nok brukt under en joggebukse for ekstra varme og færre blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompresjonstøy vil gi deg både støtte (dog ikke like mye som støttebandasjer o.l), og varme - varme fordi plagget vil gi deg økt blodsirkulasjon. Under aktivitet vil man kunne få opptil 40% økt oksygentilførsel til muskulaturen, noe som igjen vil være gunstig ift melkesyre, kramper osv.

Det virker som du her konkluderer med at man vil få opptil 40% økt oksygenopptak. Har du noe kilder på dette? Det er klart at folk er forskjellig, og noen vil helt sikkert merke en forskjell, men etter å ha sett denne videoen av nrk stiller jeg meg litt skeptisk til alle påstandene i innlegget ditt.

– Det finnes en god del forskning på slikt treningstøy. I disse vitenskapelige undersøkelsene er konklusjonen veldig klar. Det er ikke blitt funnet noen dokumenterbar effekt på ytelse ved bruk av kompresjonstøy

Nå har ikke jeg testet kompresjonstøy selv, men stiller meg litt kritisk når jeg leser så mange påstander om tøyet, mens forskere sier at det ikke finnes noen dokumenterbar effekt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en langermet 2xu kompresjons overdel. Utrolig fornøyd med den. Bruker den faktisk til grappling når rashuarden min er til vask. Er fortsatt litt nølende til å kjøpe underdelen siden jeg er litt "gammeldags" når det gjelder menn og tights. Hvis jeg kjøper den blir den nok brukt under en joggebukse for ekstra varme og færre blikk.

Ja, samme tenker jeg. Men rashguarden min er alt for stor til å leke kompresjon med :p Føler du at du får mer ut av øktene med overdelen?

En av grunnene til at jeg testet buksen i dag var for å se om den går under treningsbuksen min - og det gjør den. :D

Det virker som du her konkluderer med at man vil få opptil 40% økt oksygenopptak. Har du noe kilder på dette? Det er klart at folk er forskjellig, og noen vil helt sikkert merke en forskjell, men etter å ha sett denne videoen av nrk stiller jeg meg litt skeptisk til alle påstandene i innlegget ditt.

Veldig interessant motvekt...Jeg har sendt en forespørsel til en butikk nå, og får jeg komplett sett for rundt tusenlappen, så kommer jeg nok til å prøve det - om ikke annet så for å se om det har en betydelig placeboeffekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, samme tenker jeg. Men rashguarden min er alt for stor til å leke kompresjon med :p Føler du at du får mer ut av øktene med overdelen?

En av grunnene til at jeg testet buksen i dag var for å se om den går under treningsbuksen min - og det gjør den. :D

For å være helt ærlig merker jeg en del forskjell. Får raskere "recovery" mellom sett når jeg trener styrke. I tillegg gir den meg litt sikkerhet når jeg trener, føles ut som den holder armer og muskler på plass så jeg ikke strekker noe. Når jeg trener grappling trener jeg som oftest med GI, så kan ikke akkuratt uttale der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg har lest og hørt tror jeg det kan være interessant å teste så lenge prisen ender opp under 1500,- for et helt sett. Har sendt forespørsel til en butikk i england med gode priser, og om jeg finner en måte å komme rundt tollgrensene+får god pris skal jeg legge det inn her.

Til nå ser det ut som om jeg kan få buksene for mellom £60 og 70, og det er før man fjerner engelsk salgsskatt. Da kan den ende opp med tusenlappen ink frakt for begge deler til Norge, og det er jo ikke så ille - spesielt ikke om de legger ved "alternativ kvittering" for å komme under 200,-grensen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du her konkluderer med at man vil få opptil 40% økt oksygenopptak. Har du noe kilder på dette? Det er klart at folk er forskjellig, og noen vil helt sikkert merke en forskjell, men etter å ha sett denne videoen av nrk stiller jeg meg litt skeptisk til alle påstandene i innlegget ditt.

Nå har ikke jeg testet kompresjonstøy selv, men stiller meg litt kritisk når jeg leser så mange påstander om tøyet, mens forskere sier at det ikke finnes noen dokumenterbar effekt;)

HVis du leser en gang til, så ser du at jeg skriver "vil man kunne få opptil 40% økt oksygentilførsel" - det er langt fra det samme som å skrive at alle får det.

Før jeg skrev artikkelen om kompresjonstøy leste jeg gjennom drøssevis av forskningsrapporter, hovedsakelig fra Australia, USA og Tyskland - i tillegg har jeg fått en ganske OK opplæring gjennom jobben min på Löplabbet. Og når det er sagt, Nrk er etter min mening et av mediene i Norge som får holde på med særdeles lite kildekritisk journalistikk i Norge uten at det får konsekvenser. Ja - det finnes en del forsøk gjort som viser dårlig effekt av kompresjonstøy, men det finnes mange som viser det motsatte også. Hva Nrk finner ut, stiller jeg meg faktisk mer skeptisk til enn noe annet. Når det er sagt, var jeg skeptisk til at et plagg skulle kunne gi så god effekt selv, og jeg ventet i halvannet år før jeg kjøpte noe for å teste. Når jeg først gjorde det, hadde jeg i grunn ingen forventninger, annet enn at det var en veldig fin tights (med en særs høy pris). Vel, jeg ble fullstendig overbevist - ikke bare har jeg merket enorm forskjell på intervaller, konkurranser, restitusjon og ømme muskler, men beinhinneproblematikk har så godt som forsvunnet, og når jeg får strekk (noe jeg desverre får fra tid til annen), går det over veldig mye raskere dersom jeg er flink å bruke kompresjon.

Når man skriver ting journalistisk har man selvsagt kilder, men i dagliglivet holder det for meg at jeg og de fleste rundt meg merker forskjellen - da spiller det faktisk liten rolle hva en bebrillet forsker finner ut eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...