Gå til innhold

Om media og overvekt


Bluecharm

Anbefalte innlegg

Dette skjer:

http://www.theguardian.com/society/2015/oct/09/obesitys-global-spread-un-goals-diet-related-diseases-fail

(også referert i Stavangeravisen)

Våre journalister fokuserer på dette...:

http://www.side2.no/trening/--ikke-bry-deg-om-alle-supermenneskene-som-trener-hver-dag/3423144844.html

(nå har den siste artikkelen mye fokus på selve treningen, men "alle" vet jo at et sundt og fornuftig kosthold følger med)

Med tanke på hvor mye lidelse og begrensninger i livsutfoldelsen overvekt fører med seg (for ikke å se samfunnskostnader...)kan noen gi meg en rasjonell forklaring på hvorfor en sunn og aktiv livsstil med jevne mellomrom skal kritiseres i media..? 

Jeg undres..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Instagram, Facebook og Snapchat er ikke en virkelighet."
Amen.

 

Nå følger ikke jeg selv noen "treningsguder" og jeg har ett ganske kritisk blikk på lykkehistorier via slike medier, men jeg vet om noen som regelrett er blitt deprimert etter å ha brukt for mye tid på facebook og tror at alle andre har det så mye bedre enn seg selv.
Andre nekter å gå inn på ett treningstudio FØR de har tatt av seg X'antall kilo.

Det var vel en digresjon, uansett slik jeg ser det var ikke dette en kritikk av trening og aktiv livsstil. 
Poenget var vel heller at man ikke behøver å dedikere all sin fritid for å få ett sunnere liv, men bare kom deg inn og begynn i ditt eget tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer:

http://www.theguardian.com/society/2015/oct/09/obesitys-global-spread-un-goals-diet-related-diseases-fail

(også referert i Stavangeravisen)

Våre journalister fokuserer på dette...:

http://www.side2.no/trening/--ikke-bry-deg-om-alle-supermenneskene-som-trener-hver-dag/3423144844.html

(nå har den siste artikkelen mye fokus på selve treningen, men "alle" vet jo at et sundt og fornuftig kosthold følger med)

Med tanke på hvor mye lidelse og begrensninger i livsutfoldelsen overvekt fører med seg (for ikke å se samfunnskostnader...)kan noen gi meg en rasjonell forklaring på hvorfor en sunn og aktiv livsstil med jevne mellomrom skal kritiseres i media..? 

Jeg undres..

 

 

 

Fordi mange tar trening og kosthold det til det ekstreme. Det florerer jo av ungdom med spiseforstyrrelser og dårlig selvbilde som sammenligner seg med det de ser på Insta og Face. Media føler vel og kanskje at det bør være en viss motvekt til alle "vi blir tjukkere" artiklene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange tar trening og kosthold det til det ekstreme. Det florerer jo av ungdom med spiseforstyrrelser og dårlig selvbilde som sammenligner seg med det de ser på Insta og Face. Media føler vel og kanskje at det bør være en viss motvekt til alle "vi blir tjukkere" artiklene. 

den hyppigste og mest utbredte formen for spiseforstyrrelser er faktisk overspising. Videre er det langt flere som tar inaktivitet og dårlig kosthold til det ekstreme - og utvikler hjerte-kar sykdommer, diabetes, dårlig hjerte og andre livsstilssykdommer. Mediene bærer samtidig langt større preg av å være sensasjonsjegere enn "moralens voktere". Eller sannhetsbringere for den saks skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentaren fed up(som man finner på netflix) tar opp hvordan amerikanske matvaregiganter påvirker overvekten ved bruk av sukker som et avhengighetsskapende middel for å øke fremtidig omsetning. Den fokuserer på amerikansk politikk, miljø og matvarer, men kan fort være aktuell for flere europeiske land. Jeg synes hvertfall den hadde et godt blikk på hvordan også politikere, matprodusenter og media må være med å snu denne trenden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke at jeg tar journalisten til artikkelen i forsvar, men jeg mener at det må være rom for begge deler i debatten.
Overvekt og ekstrem holdning til  "sunn" kropp er vel strengt tatt ikke ønskelig noen av dem.

Selve artikkelen er vel ikke det beste eksemplet på en god artikkel, men media og overvekt må ha rom i likhet med media og usunne holdninger til sunnhetsbegrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...