Gå til innhold

Trenger seriøst tips til å hanskes med min egen overspising


Pesta

Anbefalte innlegg

jeg kan kjenne meg igjen i problemstillingen din.

mitt beste tips er, som andre nevner, se på hvor disse kaloriene kommer fra. jeg ligger også på ca 1800 kcal, har gått ned en del kg gjennom årene, og vet ca hva alt inneholder med tanke på kalorier. men dette med veldig appetitt har vært et problem, og særlig nå som det er de siste 5 kg som skal av.

jeg har da måtte se på to ting:

* spiser jeg nok med tanke på kcal? ?

ligger på 1800-2000 kcal, litt avhengig av trening og aktivitet, så JA jeg spiser nok kcal.

* blir jeg mett av disse 1800 kcal?

nei, tydeligvis ikke...selv om det er NOK mat på papiret og i kcal. dette er jo frustrerende.

for min del er viljestyrke oppskrytt, jeg må kjenne meg mett.

så derfor har jeg måtte se på fordelingen av næringstoffer. jeg oppdaget at jeg på en typisk dag kunne ligge på 50 % protein, 30 % karbs og 20 % fett. da altså med protein som hovedkilde til energi- som ikke er så bra energi kilde på sikt. Ikke for min del i hvert fall.

jeg la da om til 35% protein- 35% fett- 30 % karbs. vurderer å sette opp enda mer på fett. Jeg kunne kjenne en annen form for metthet allerede dag nr 1. Dette er jo selvfølgelig min subjektive opplevelse og erfaring, men vil råde deg til å se på fordelingen i kostholdet ditt.

Du kan søke på IIFYM eller fleksibelt kosthold her på fitnessbloggen. det krever litt mer enn å bare telle kalorier men for min del er det verdt det, og man lærer å "se" det også etterhvert.

mini tips til slutt: spis mat og ikke barer når du er hjemme. om du må ha barer i hus så bruk det til å ha i veska som nødmat ;)

lykke til =) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dropp middag på dagene du ikke trener (burde være ca annenhver dag, ikke vits å trene 6 dager i uka

Skal du absolutt trene på hviledagene - så burde du gjøre det på morningen

Spis en ekstra stor lunsj kl 12 hviledagen (ikke spis noe før frokost neste dag)

Sparer penger + veldig lett å få til 3500 underskudd i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mental trening .. å lære seg å assosiere snop generelt med kreft, dårlig hud, redusert levetid, fedme, død og fordervelse så kan dette være med på å gjøre det lettere å velge bort snop eller andre produkter du ikke ønsker i butikken.

Edit:

Haha -skulle kommentere denne i går; men ble visst en feil :D ville skrive at dette tipset var bra! -det skal jeg bruke ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du har informert hele veien så har du en kostholdsplan på 1850 kalorier og du utskeier hver dag med godterier på 800-1000 kalorier. Hvis du spiser mer næringsrik mat enn de 1850 bør du ha informert om det.

1850 er lite mat for ei jente på 173 cm og 64 kg. Legger du inn informasjonen din her: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html --> Så skal du daglig ligge på 2400-2600 kalorier - la de komme fra næringsrik mat. F.eks vil å øke fettmengden, spise mer nøtter, frø, feite meieri produkter, avokado, osv. --> dette gjør at man blir mer mett.

Igjen, jeg sier det, å gå inn for godtestopp osv er sjeldent en løsning, du legger bare en restriksjon på deg selv, og bryter du den så er det plutselig ikke gøy. Å ha en sunn livsstil handler om å kunne si ja og nei til alle typer mat.

Jeg mente ikke at alle de ekstra kaloriene over de 1850 jeg "burde" ha holdt meg til iflg kostplanen kommer fra snop altså, men at det er ca så mye jeg spiser i løpet av en dag. :) Beklager om jeg hisset meg opp pga en misforståelse, du prøvde jo bare å hjelpe!

Jeg skjønner nå at det hele i bunn og grunn koker ned til at jeg må jobbe med viljestyrken ifl feil matvare, og det hjelper faktisk mye bare å lese svarene her inne!

Jeg har nå i 3 dager logget på ca 2250-2500kcal (kun mat, ikke snop) og har kun følt behov for noe søtt et par ganger. Tror kanskje det som ble feil for meg i denne kostplanen var å ligge så sinnsykt lavt på fettinntak, det skal tilsynelatende være på 35g per dag.

Takk for hjelpa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp middag på dagene du ikke trener (burde være ca annenhver dag, ikke vits å trene 6 dager i uka

Skal du absolutt trene på hviledagene - så burde du gjøre det på morningen

Spis en ekstra stor lunsj kl 12 hviledagen (ikke spis noe før frokost neste dag)

Sparer penger + veldig lett å få til 3500 underskudd i uka

Dette høres ikke ut som noe for meg. Jeg kommer aldri i verden til å klare å spise et stort nok lunsjmåltid til å klare å gå uten mat til neste dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan kjenne meg igjen i problemstillingen din.

mitt beste tips er, som andre nevner, se på hvor disse kaloriene kommer fra. jeg ligger også på ca 1800 kcal, har gått ned en del kg gjennom årene, og vet ca hva alt inneholder med tanke på kalorier. men dette med veldig appetitt har vært et problem, og særlig nå som det er de siste 5 kg som skal av.

jeg har da måtte se på to ting:

* spiser jeg nok med tanke på kcal? ?

ligger på 1800-2000 kcal, litt avhengig av trening og aktivitet, så JA jeg spiser nok kcal.

* blir jeg mett av disse 1800 kcal?

nei, tydeligvis ikke...selv om det er NOK mat på papiret og i kcal. dette er jo frustrerende.

for min del er viljestyrke oppskrytt, jeg må kjenne meg mett.

så derfor har jeg måtte se på fordelingen av næringstoffer. jeg oppdaget at jeg på en typisk dag kunne ligge på 50 % protein, 30 % karbs og 20 % fett. da altså med protein som hovedkilde til energi- som ikke er så bra energi kilde på sikt. Ikke for min del i hvert fall.

jeg la da om til 35% protein- 35% fett- 30 % karbs. vurderer å sette opp enda mer på fett. Jeg kunne kjenne en annen form for metthet allerede dag nr 1. Dette er jo selvfølgelig min subjektive opplevelse og erfaring, men vil råde deg til å se på fordelingen i kostholdet ditt.

Du kan søke på IIFYM eller fleksibelt kosthold her på fitnessbloggen. det krever litt mer enn å bare telle kalorier men for min del er det verdt det, og man lærer å "se" det også etterhvert.

mini tips til slutt: spis mat og ikke barer når du er hjemme. om du må ha barer i hus så bruk det til å ha i veska som nødmat ;)

lykke til =) =)

Takk! Denne hjalp meg litt til å forstå at jeg rett og slett ikke fungerer med så lavt fettinntak som 35g per dag.

Barer er nå forbeholdt mellommåltid på farten, etter treninh eller i helgene :) Skyr/mager kesam/cottage cheese med bær har de siste tre dager vært løsningen når søtsuget har meldt seg. Får prøve å fortsette å innstille hjernen på at den ikke "trenger" alt det usunne og heller bytte det ut med noe sunt og godt uten å tenke på kaloriene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ca samme vekt og høyde som meg + du trener flere ganger i uka. Jeg ligger på 2160 kcal 5x i uka, en lavdag (treningsfri) på 1300. Det gjør at jeg en dag i uka kan spise nærmere 3k kcal, slik at gjennomsnittet blir rundt 2160. (Jeg skal ned i fett%). Det funker for veldig mange å kunne ha den ene dagen de "får lov" til å unne seg noe ekstra, så kanskje det funker for deg? 35g fett er utrolig lite, fett hjelper på metthetsfølelsen også som kan føre til mindre cravings. Selv ligger jeg på +- 100g fett og 195g karbs. Vil også foreslå at du ikke fastlåser deg til en kostholdsplan (har selv vært det før og man ender fort opp med dårlig samvittighet for å ha spist andre ting enn oppsatt og blir veldig opphengt i ja/nei mat).

Aktiviteten din utenom trening har også mye å si, selv er jeg ganske stillesittende utenom øktene (trener kun styrke, som regel 6x i uka i 1-1.5t) så det er fullt mulig du kan ligge høyere også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ca samme vekt og høyde som meg + du trener flere ganger i uka. Jeg ligger på 2160 kcal 5x i uka, en lavdag (treningsfri) på 1300. Det gjør at jeg en dag i uka kan spise nærmere 3k kcal, slik at gjennomsnittet blir rundt 2160. (Jeg skal ned i fett%). Det funker for veldig mange å kunne ha den ene dagen de "får lov" til å unne seg noe ekstra, så kanskje det funker for deg? 35g fett er utrolig lite, fett hjelper på metthetsfølelsen også som kan føre til mindre cravings. Selv ligger jeg på +- 100g fett og 195g karbs. Vil også foreslå at du ikke fastlåser deg til en kostholdsplan (har selv vært det før og man ender fort opp med dårlig samvittighet for å ha spist andre ting enn oppsatt og blir veldig opphengt i ja/nei mat).

Aktiviteten din utenom trening har også mye å si, selv er jeg ganske stillesittende utenom øktene (trener kun styrke, som regel 6x i uka i 1-1.5t) så det er fullt mulig du kan ligge høyere også! :)

Tusen takk for at du delte erfaringene dine med meg, og du skal vite at det du skreiv nå gjorde dagen min litt bedre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Velkommen til klubben! Hver gang jeg får en cravings, og det er alltid sjokkis (uansett om jeg er sulten eller mett, spist mye eller lite osv…) styrter jeg er SVÆRT glass vann. Det gir en akutt lindring. Kan bli mange liter vann på en kveld…;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du delte erfaringene dine med meg, og du skal vite at det du skreiv nå gjorde dagen min litt bedre! :)

Så bra!! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vekta har vært stabil i et halvt år, så overspiser du jo ikke. Da spiser du på vedlikehold.

Hvis du føler at du overspiser selv om du objektivt sett ikke gjør det så er det et problem jeg ikke er overbevist om at noen her har kompetanse til å hjelpe deg med da det ikke har noe med kosthold å gjøre.

Kanskje hun mente at hun spiser mye og derfor trener mye for å "veie opp" for det? Da må man jo bruke mye tid på aktivitet, og blir litt slitsomt i lengden? Var slik jeg skjønte det haha :p For i så fall kan jeg kjenne meg en smule igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun mente at hun spiser mye og derfor trener mye for å "veie opp" for det? Da må man jo bruke mye tid på aktivitet, og blir litt slitsomt i lengden? Var slik jeg skjønte det haha :p For i så fall kan jeg kjenne meg en smule igjen...

Denne tok meg litt på senga ja! Jeg elsker jo å trene, så sånn sett har det ikke noe å si. Men jeg vil ikke trene fordi jeg føler jeg MÅ det :-)

Jeg har lært en del bare ved å poste denne tråden, og har forstått nå at det jeg trenger er så enkelt som et variert kosthold med NOK mat, og å rive meg selv i nakkeskinnet sånn at jeg unngår å fôre kroppen med skvip som gjør at jeg både føler meg dårlig og presterer dårligere på trening. Nå prøver jeg å ikke telle så mye kalorier og heller bruker sunn fornuft. Jeg skal tros alt ikke stille i noen konkurranse i nær fremtid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...