Gå til innhold

Litt hjelp ang "InBody bodyanalyse" og reduksjon av fettprosent


Pesta

Anbefalte innlegg

Hei! Har for første gang fått målt fettprosent etc med et slikt apparat og ble ganske overrasket.

Jeg har vært ganske slapp kostholdsmessig de siste mnd (snop mange ganger i uka, samt litt ugunstig fordelig på makroene innimellom), samt at jeg i feb-april var ganske nedsatt treningsmessig pga en skade i hånda.

Jeg har trent styrke i litt under 1 år, og har som mål å stille i fitness om en 2-3 år.

I dag ble jeg målt til 64,6 kg, 29.9kg muskelmasse og 10.7kg kroppsfett (tilsvarer 16.5 i fettprosent).

Jeg har da en basalforbrenning (tror det heter det) på 1534kcal.

Av de 10.7kg kroppsfett som hersker i kroppen min befinner ikke mindre enn 5.1kg av dette på min "trunk", som skjemaet så pent kaller det, og hhv 1.8 kg per fot. Lite på overkroppen med andre ord!

Og det er her jeg sliter.. ALT fettet legger seg på ræva, og på bakside lår og det ødelegger mye estetisk. Ja for det handler jo selvfølgelig om utseende i denne settingen ;)

Jeg synes ikke fettprosenten min er høy, men jeg ser likevel veldig utrent ut mår man ser underkroppen min bakfra og jeg liker feks ikke å gå med jeans fordi det da blir en "bulk" under rumpa..

Jeg har blitt satt på en kosthold som innebærer at jeg skal ligge på rundt 1800kcal (180g protein, 150grove karbs og 35g fett) - høres dette greit ut for å nå målet mitt? Jeg vil ikke miste for mye muskelmasse i målet om å redusere fettet.

Jeg trener forøvrig styrke 5-6 dager i uka +en dag intervalltrening.

Beklager om inlegget mitt ble litt rotete, eller at jeg ikke fikk fram poenget ordentlig! Takk for at du orket å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Har for første gang fått målt fettprosent etc med et slikt apparat og ble ganske overrasket.

Jeg har vært ganske slapp kostholdsmessig de siste mnd (snop mange ganger i uka, samt litt ugunstig fordelig på makroene innimellom), samt at jeg i feb-april var ganske nedsatt treningsmessig pga en skade i hånda.

Jeg har trent styrke i litt under 1 år, og har som mål å stille i fitness om en 2-3 år.

I dag ble jeg målt til 64,6 kg, 29.9kg muskelmasse og 10.7kg kroppsfett (tilsvarer 16.5 i fettprosent).

Jeg har da en basalforbrenning (tror det heter det) på 1534kcal.

Av de 10.7kg kroppsfett som hersker i kroppen min befinner ikke mindre enn 5.1kg av dette på min "trunk", som skjemaet så pent kaller det, og hhv 1.8 kg per fot. Lite på overkroppen med andre ord!

Og det er her jeg sliter.. ALT fettet legger seg på ræva, og på bakside lår og det ødelegger mye estetisk. Ja for det handler jo selvfølgelig om utseende i denne settingen ;)

Jeg synes ikke fettprosenten min er høy, men jeg ser likevel veldig utrent ut mår man ser underkroppen min bakfra og jeg liker feks ikke å gå med jeans fordi det da blir en "bulk" under rumpa..

Jeg har blitt satt på en kosthold som innebærer at jeg skal ligge på rundt 1800kcal (180g protein, 150grove karbs og 35g fett) - høres dette greit ut for å nå målet mitt? Jeg vil ikke miste for mye muskelmasse i målet om å redusere fettet.

Jeg trener forøvrig styrke 5-6 dager i uka +en dag intervalltrening.

Beklager om inlegget mitt ble litt rotete, eller at jeg ikke fikk fram poenget ordentlig! Takk for at du orket å lese :)

Hvor høy er du? Hvilke andre aktivteter enn styrke 5-6x i uken+1intervall gjør du? aktiv jobb? alder?

Hvordan trener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du? Hvilke andre aktivteter enn styrke 5-6x i uken+1intervall gjør du? aktiv jobb? alder?

Hvordan trener du?

Jeg er 173 høy og 27 år gammel og jeg har en aktiv jobb som kokk. Ellers har jeg også barn som krever sitt av aktivisering, så hverdagsaktiviteten min tror jeg skal være ganske grei.

Jeg har nå et treningsprpgram satt opp av en PT online, og programmet er delt opp i 4 uker: uke 1 = 15reps og 2-3sett, uke 2: 12 reps og 3 sett, uke 3: 8reps 3-4 sett og uke 4: 6reps og 4 sett.

Dag 1: Forside lår/rumpe, Dag 2: Rygg, mage, armer, (her kjører jeg markløft og får med rupma da også) Dag 3: Intervall + skuldre, Dag 4: Bakside lår+rumpe, Dag 5: Bryst, skuldre, armer og øver rygg.

Jeg trener nesten hver dag, så jeg begynner ikke med en ny uke på en fast dag i uka, om du skjønner. Jeg skulle sikkert hatt en dag med fullkropp i uka i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er helt normalt for jenter å ha et større fettlager på baksiden av lårene. Jeg har lav fettprosent men har fortsatt masse fett i dette området. Du slipper ikke unna det med mindre du er heldig med fettfordelingen. Dette fettet er faktisk helt nødvendig for at kroppen din skal fungere hormonelt optimalt. Om du deffer deg så kraftig ned at dette forsvinner så kan jeg love deg at du både mister mensen og andre biologiske "drivkrefter" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er helt normalt for jenter å ha et større fettlager på baksiden av lårene. Jeg har lav fettprosent men har fortsatt masse fett i dette området. Du slipper ikke unna det med mindre du er heldig med fettfordelingen. Dette fettet er faktisk helt nødvendig for at kroppen din skal fungere hormonelt optimalt. Om du deffer deg så kraftig ned at dette forsvinner så kan jeg love deg at du både mister mensen og andre biologiske "drivkrefter" :p

Hei og takk for svar!

Ja jeg vet vi jenter har større fettlager her, men jeg synes mitt er litt vel i overkant stort. Mener du at det ikke vil være bra å redusere fettprosenten mer nå? Jeg ser helt normal ut ellers, og hadde ikke trodd at fettprosenten min skulle være noe under 20 egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Ja jeg vet vi jenter har større fettlager her, men jeg synes mitt er litt vel i overkant stort. Mener du at det ikke vil være bra å redusere fettprosenten mer nå? Jeg ser helt normal ut ellers, og hadde ikke trodd at fettprosenten min skulle være noe under 20 egentlig.

Poenget mitt er at det er dette fettet som slipper sist, så om du prøver å få dette vekk så vil du "over all" ende opp med noe uheldig lav fettprosent til å fungere optimalt biologisk.

Men for all del, om det er noe du ønsker så er det jo bare å hive seg rundt. Men av personlig erfaring (7 uker ut fra siste konkurranse) så er det pyton å gå rundt med for lav fettprosent (holdt formen i 4 uker etter konk), så da vil jeg heller ha litt ekstra flesk på stumpen :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du har trent styrke såpass kort tid og heller har en lav vekt enn høy, syns jeg faktisk IKKE du bør ligge i underskudd - men heller vedlikehold/moderat overskudd med fokus på å bygge muskler.

Og angående jeans: det der ER jævla vanskelig, men bare ha tålmodighet, prøv mange ulike modeller, evt spør de som jobber i butikken om hjelp (for det problemet du nevner er helt normalt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har trent styrke såpass kort tid og heller har en lav vekt enn høy, syns jeg faktisk IKKE du bør ligge i underskudd - men heller vedlikehold/moderat overskudd med fokus på å bygge muskler.

Og angående jeans: det der ER jævla vanskelig, men bare ha tålmodighet, prøv mange ulike modeller, evt spør de som jobber i butikken om hjelp (for det problemet du nevner er helt normalt!)

Tusen takk for oppmuntrende ord ang bukseproblemet! Kanskje det e håp for meg også ;) Eneste buksene jeg klarer å gå med nå er disse (som jeg egentlig sverget på aldri å kjøpe) Freddy-jeans'a....

Ja jeg har det best med meg selv når kaloriinntakrt ligger i vedlikeholds/byggingsmodus, så jeg er glad for tilbakemeldingene jeg har fått så langt her inne. Kanskje fettet slipper litt likevel når jeg får bygd litt mer hamstrings/glutemusklatur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...