Gå til innhold

Overgang fra styrkeløft til crossfit, noen spm!


KingKennedy

Anbefalte innlegg

Hei!

Tidligere styrkeløfter som vil begynne med crossfit. 200 i mark, 170 i bøy, 115 i benk.

Jeg er vant med å plotte inn mine maksløft i excel ark, så får jeg beskjed om hva jeg skal gjøre. Dette har jeg merket ikke er helt slik crossfit mennesker trener!

Begynte med å følge wod på crossfit.com. Noen av de er bra og tunge, andre er enkle.

Det jeg lurer på er hvordan folk setter opp øktene sine? Har dere noen tilleggsøkter på dagene dere følger wod? Eller programmerer dere alt selv? Hvilke apper/sider har bra informasjon om wod/økter og slikt?

Kan nevnes at når jeg gjør noe så gjør jeg det seriøst, derfor er jeg ute etter en seriøs plan jeg kan trene fremover. Litteratur/forskning/planer mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Tidligere styrkeløfter som vil begynne med crossfit. 200 i mark, 170 i bøy, 115 i benk.

Jeg er vant med å plotte inn mine maksløft i excel ark, så får jeg beskjed om hva jeg skal gjøre. Dette har jeg merket ikke er helt slik crossfit mennesker trener!

Begynte med å følge wod på crossfit.com. Noen av de er bra og tunge, andre er enkle.

Det jeg lurer på er hvordan folk setter opp øktene sine? Har dere noen tilleggsøkter på dagene dere følger wod? Eller programmerer dere alt selv? Hvilke apper/sider har bra informasjon om wod/økter og slikt?

Kan nevnes at når jeg gjør noe så gjør jeg det seriøst, derfor er jeg ute etter en seriøs plan jeg kan trene fremover. Litteratur/forskning/planer mottas med takk :)

Konseptet med crossfit er at det ikke er noen plan.

"Constant variation" er hovedkjernen til Crossfit HQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Greit nok, men de øktene er ikke nok for meg. Hva gjør jeg da for å sikre fremgang/progresjon? Programmert assistance work eller random øvelser? Noe må finnes siden jeg nekter å tro at de som trener til feks crossfitgames trener bare wods og blir nummer 1 av det.

Mobilitetsarbeid gjør jeg 20 minutter av hver dag forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Greit nok, men de øktene er ikke nok for meg. Hva gjør jeg da for å sikre fremgang/progresjon? Programmert assistance work eller random øvelser? Noe må finnes siden jeg nekter å tro at de som trener til feks crossfitgames trener bare wods og blir nummer 1 av det.

Mobilitetsarbeid gjør jeg 20 minutter av hver dag forresten.

Ah. Der har du en viktig forskjell. Hvis du vil prestere i crossfit så er det ikke crossfit du skal trene.

Høres kanskje teit ut, men konseptet er tren det du vil bli god på.

Crossfit går ut på å trene alt, for å ikke spesialisere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått er det mange av de beste crossfitterne i verden som ikke trener crossfit. De trener vektløfting- og tunge styrke-økter. Så pløyer de inn litt cardio de siste månedene før konkurranse, og så konkurrerer de i crossfit. Litt som at byggere sin trening ikke består i å flekse, selv om det er det de gjør når de konkurrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...