Gå til innhold

Seiglivet beinhinnebetennelse


Sirena

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk, sniker meg litt småsjenert inn her med et håp om at noen kan hjelpe. :blush:

Jeg har trent styrke i flere år nå, men det siste året har jeg slitt med en utrolig seiglivet beinhinnebetennelse i begge leggene. Uansett hva jeg gjør vil den ikke gi slipp, og det går hardt utover humøret og treningsgleden. For å ikke snakke om motivasjonen! :(

Så jeg håper at det er noen her som har erfaringer eller idéer om hvordan jeg kan få en bedre hverdag, og endelig bli kvitt dette svineriet. Jeg liker selv å tro at jeg er i noenlunde ok form, og jeg trente styrke 3-4 dager i uken. Etter jeg fikk en trasig skade i ene håndleddet for et års tid siden, gikk jeg over til å løpe mer, og det er nok der problemet startet. Jeg vet at jeg ikke tåler løpingen, så den er lagt fullstendig på hylla nå, men det tok ikke lange tiden før en kjip beinhinnebetennelse klorte seg fast i leggene mine.

Hver gang jeg får en opptur, eller det blir bedre, så klarer jeg å gjøre et eller annet som sørger for at den returnerer for full styrke. Uten at jeg helt vet hva det er som er problemet... Jeg slet ikke med dette før perioden med løping, og jeg trodde at jeg skulle kunne klare å komme meg såpass at jeg var i stand til å trene normalt igjen på kort tid, men det har absolutt ikke skjedd. Slik det er nå klarer jeg knapt 1-2 økter i uka, og hverdagen er en kamp mot smertene. Legene hjelper ikke med annet enn smertestillende og betennelsesdempende, og manuellterapi/fysioterapi har ikke hatt noen nevneverdig effekt. Egenmassasje, trykkbølgebehandling, kompresjonssokker, støttebandasjer, massasje, spesialsåler og tøyeøvelser har gjort hverdagen levelig i og med at smertene holdes i sjakk, men jeg vil bli bra. Jeg har lyst til å trene knebøy igjen (åh, som jeg savner knebøy), og jeg har lyst til å kunne bruke kroppen uten frykt for at enhver belastning på føttene skal gjøre vondt.

Er det noen som har noe peiling på beinhinnebetennelser? Forslag til hva jeg burde prøve? Egentlig prøver jeg hva det enn måtte være, for dette er ikke gøy i det hele tatt. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øvrige fot/ankelsmerter? Over/underpronasjon? Gaitanalyse?

Viktig å finne ut om tibialis anterior jobber for hardt, eller for lite. Jobber den for lite/for svak, så styrk den. Jobber den for hardt, må du finne årsaken til dette (underpronasjon f.eks).

12864256(300x300).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet mye med det samme da jeg løp mye. Eneste som hjalp da det var på sitt verste var nålebehandling. Da kunne jeg trene relativt greit resten av uka. Men det kom alltid tilbake igjen.

Det som har hjulpet meg best har egentlig vært å ta en god pause fra løpinga. Nå har jeg så smått begynt å løpe litt på mølla igjen, men bruker det foreløpig kun som oppvarming til styrkeøkta. I en periode kan det være lurt å droppe løpinga helt for å ikke provosere det mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beinhinnebetennelse i begge leggene i 2008, og har hatt det kronisk siden. Kroppen min er ikke laget for å løpe, men løping er den treningsformen jeg liker aller best... Jeg hadde et opphold på 3 mnd (til jeg ikke hadde smerter 24/7), og så begynte jeg forsiktig igjen. Jeg overpronerer veldig, og fant ut at jeg ikke kan bruke alle mulige fritidssko, men må passe på å bruke sko som gir god nok støtte og demping, også når jeg ikke trener. Og så til det som gjør at jeg i dag kan løpe 13-16 km ukentlig på asfalt: Kinesiotape! Dette er det eneste som funker for meg, og i dag er jeg helt symptomfri så lenge jeg husker å tape leggene før jeg løper ut døra :) Har ikke hatt behov for betennelsesdempende på flere år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overpronerer på begge føttene. Den ene foten er forholdsvis ille. Jeg har fått beskjed om at jeg må aktivere setet mer når jeg går, men hvordan i all verden endrer man måten man går på? o_O

Har ikke noen andre smerter, men jeg har merket at jeg har dårlig ankelmobilitet. Måtte jobbe hardt for å klare knebøy, er det kanskje en sammenheng her? Vil tippe på at tibialis anterior jobber for lite? Men dette merker jeg at jeg kan lite om.

Nå har jeg hatt løpepause i ca ett år, og har ingen planer om å gjenoppta løpingen. Det er synd, for jeg likte det veldig godt, men åpenbart har ikke jeg heller en kropp som ikke er laget for å løpe.

Kinesiotape? Det skal jeg kjøpe. Har teipet leggene med vanlig teip med ujevne mellomrom, og det ga en fin smertelindring, men kanskje jeg må teipe hver gang jeg trener i tiden fremover? Den ser jo pen ut om intet annet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg veldig igjen i det du forteller. Jeg er 177cm høy, og har bein som er "for lange" i forhold til høyden. Dette betyr ( i følge en del artikler jeg har kommet over) at en ofte kan ha større problemer med knebøy ol.l. enn andre. Etter å ha jobbet med ankelmobilitet, begynt med yoga og vært hos manuellterapeut (osteopat) for å løse opp knuter/spenninger i setemuskulaturen har alt dette blitt mye lettere. Men jeg har fortsatt langt igjen :/ Jeg må tape leggene før hver løpeøkt, ellers kjenner jeg at smertene kommer tilbake. Men det er en liten pris å betale :) Sjekk prisene på kinesiotape på prisjakt.no eller lignende, er stoor prisforskjell på merker og butikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, vi er flere med samme problem. :) Jeg har tydeligvis lang femur, tok meg et par år å føle at jeg mestret knebøy. Bruker du joggesko/sko med demping hele dagen? Hvilke sko bruker du når du trener styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per i dag trener jeg bare kettlebells og slynger når jeg trener styrke, så jeg har bare brukt mine avdankede asfaltjoggesko til nå (jepp, ikke optimalt... men har fungert OK). Har merket at jeg må bruke sko med demping uansett så snart det er snakk om litt hopping på hardt underlag, så er usikker på rene vektløftersko... Tenker å investere i sko som er bedre egnet, men har ikke orket å lete i skojungelen enda :p Kjøpte et par formstøpte såler for et par år siden, og det utgjorde stor forskjell! Jeg har ustabile ankler og høy fotbue, så disse sålene gir sårt trengt støtte. Jeg trenger ikke bruke joggesko med fulldemping hele dagen lenger, men kan ikke bruke flate fritidssko over lengre tid uten ekstra dempesåler oppi (converse er f.eks. ikke mulig), eller tråkke rundt i høye hæler flere dager på rad. Etter mye prøving og feiling har jeg funnet en balanse slik at jeg er smertefri, men jeg husker at det skulle veldig lite til før smertene kom tilbake i opptreningsfasen. Mitt beste råd er å bruke kinesiotape (gjerne 24/7 i begynnelsen), og trene TIL smerte og ikke I smerte. Prøv å finne alternativer som funker. For hver gang jeg tvang meg gjennom treningsøktene i smerte ble det litt verre, og jeg måtte bruke over ett år på å trene meg opp igjen etter langt opphold....:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overpronerer på begge føttene. Den ene foten er forholdsvis ille. Jeg har fått beskjed om at jeg må aktivere setet mer når jeg går, men hvordan i all verden endrer man måten man går på? o_O

Har ikke noen andre smerter, men jeg har merket at jeg har dårlig ankelmobilitet. Måtte jobbe hardt for å klare knebøy, er det kanskje en sammenheng her? Vil tippe på at tibialis anterior jobber for lite? Men dette merker jeg at jeg kan lite om.

Nå har jeg hatt løpepause i ca ett år, og har ingen planer om å gjenoppta løpingen. Det er synd, for jeg likte det veldig godt, men åpenbart har ikke jeg heller en kropp som ikke er laget for å løpe.

Kinesiotape? Det skal jeg kjøpe. Har teipet leggene med vanlig teip med ujevne mellomrom, og det ga en fin smertelindring, men kanskje jeg må teipe hver gang jeg trener i tiden fremover? Den ser jo pen ut om intet annet. :lol:

Nettopp. Tibialis anterior jobber sammen med tibialis posterior, flexor hallucis og digitorum for å holde kurven i fotbladet. Ved overpronasjon vil disse mer eller mindre være utkoblet, og alt for mye stress vil bli lagt på tibialis anterior når den løfter fotbladet fra et ugunstig utgangspunkt.

http://teamdoctorsblog.com/wp-content/uploads/2012/03/Supportive-Cuff-Muscles-Medial-Lateral.jpg

Nøkkel til bedring: Ankelstabilisering, spesielt musklene som supinerer foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Tibialis anterior jobber sammen med tibialis posterior, flexor hallucis og digitorum for å holde kurven i fotbladet. Ved overpronasjon vil disse mer eller mindre være utkoblet, og alt for mye stress vil bli lagt på tibialis anterior når den løfter fotbladet fra et ugunstig utgangspunkt.

http://teamdoctorsblog.com/wp-content/uploads/2012/03/Supportive-Cuff-Muscles-Medial-Lateral.jpg

Nøkkel til bedring: Ankelstabilisering, spesielt musklene som supinerer foten.

Når jeg leser dette så gir det mening. Jeg merker f.eks. at jeg kan "tippe" når jeg står helt vanlig. Altså at jeg plutselig merker at anklene ikke er på korrekt plass, og vips så mister jeg balansen.

Hvordan forbedrer jeg dette? Må jeg bare fortsette med mobilitetstreningen? Enn styrketreningen da? Ehm, det er ikke meningen å mase, men jeg har lenge forsøkt å finne ut hvordan jeg skal "fikse" anklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser dette så gir det mening. Jeg merker f.eks. at jeg kan "tippe" når jeg står helt vanlig. Altså at jeg plutselig merker at anklene ikke er på korrekt plass, og vips så mister jeg balansen.

Hvordan forbedrer jeg dette? Må jeg bare fortsette med mobilitetstreningen? Enn styrketreningen da? Ehm, det er ikke meningen å mase, men jeg har lenge forsøkt å finne ut hvordan jeg skal "fikse" anklene.

1: Bruk storetåa di når du går. Dessverre er det alt-for-støttende skotøyet vårt med på å fjerne behovet for god fotfunksjon. Gå mer barbeint, og involver storetåa di i ankel- og fotstabilisering.

2: Gjør ankelspesifikke øvelser (se video). Viktig at bevegelsen kommer fra ankelen, og ikke bare fotbladet, slik som pasienten i videoen gjør.

Det er ikke uvanlig at ankelproblemene sitter sammen med andre stabiliseringsproblemer, slik som hofte/korsygg, knær og nakke. ...Derfor er jeg ikke helt for å isolere problemet.

Dette er selvsagt bare generelle råd, ettersom jeg ikke har sett på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke uvanlig at ankelproblemene sitter sammen med andre stabiliseringsproblemer, slik som hofte/korsygg, knær og nakke. ...Derfor er jeg ikke helt for å isolere problemet.

Seriøst? Jeg sliter med nakken også. :eek: Problemene startet på ca. samme tid. Om det skyldes anklene mine så er det du sier omtrent en åpenbaring, tanken hadde ikke engang falt meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Jeg sliter med nakken også. :eek: Problemene startet på ca. samme tid. Om det skyldes anklene mine så er det du sier omtrent en åpenbaring, tanken hadde ikke engang falt meg inn.

Vanskelig å si om det ene skyldes det andre. I min erfaring starter problemene ofte med hofta og pusteteknikk... Forgrener seg derifra til dysfunksjonelle bevegelsesmønstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg fikk tips av en fysioterapeut å tøye under fotbladet så ble jeg kvitt seig beinhinnebetennelse.

Teorien er at om en er stram under fotbladet så dras det i muskulaturen i leggen og det blir for stramt på fremsiden av leggbeinet.

Om det er kjempe vondt å stå å rulle fotbladet ditt over en vinflaske e.lign. da er du veldig stram der. Å tøye det vondeste eller stå på en fotrulle, det har hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...