Gå til innhold

Fra 3-splitt, men til hva??


Kardola

Anbefalte innlegg

Jeg har trent av og på (definitivt mest av) i ca 10 år nå og testet ut litt forskjellig. Jeg trener nå en 3-splitt som ser slik ut:

1. Bryst/triceps

2. Rygg/biceps

3. Bein/skuldre.

Ikke noe revolusjonerende altså. ;)

Men, jeg kunne tenke meg å prøve noe annet, rett og slett fordi det går treeegt å øke i de forskjellige øvelsene. Føler at det skjer veldig lite fra uke til uke. Jeg får jo bare trent hver muskelgruppe èn gang pr uke og merker at det fort går 3-4-5 uker mellom hver gang det er mulighet for økning. Jeg trener til failure mesteparten av tiden, men klarer man ikke det man skal en gang (får som regel hjelp på de 2-3 siste reppene), er det jo ikke noe poeng i å øke.

Jeg har tidligere trent fullkropp, men sliter litt med at jeg er helt gåen etter å ha trent knebøy, markløft og benkpress, og da blir det ganske lite futt i kroppen når man også skal trene skuldre og armer.

Derfor tenkte jeg å høre hva dere tenker. Burde jeg bare kjøre på med fullkropp 3 ganger i uken og f.eks kun ha èn øvelse pr muskelgruppe (knebøy, markløft, benkpress, skulderpress, etc), burde jeg fortsette med 3-splitt, eller har dere noen andre gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må vi snakke om hvor mye jeg løfter da? :D

Jeg trener med 70kg i benk, 80kg mark og 80 kg bøy.

Jeg tør påstå at teknikken er god i alle øvelsene jeg bruker. Jeg er veldig opptatt av å trene riktig og løfter heller vekk 10 kg på en øvelse, kontra å begynne å jukse med teknikken. Er jeg usikker på en teknikk spør jeg en av PT`ene på senteret, kikker litt på videoer på YouTube etc, for å utføre de riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du kan ha veldig mye styrke å hente på å legge over fra en tre-spllitt til et fullkropp-program; når man benker like mye som man marker er det som regel et veldig godt tegn på at her er det uutnyttet potensiale for meir stål i bein og rygg og ræv og armer.

Opprett deg en loggbok her på forumet, prøv deg en runde på Starting Strength ,Stronglifts eller Greyskull Linear, og hold oss oppdaterte om hva som skjer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tidligere kjørt en to-splitt med suksess. Bryst/Triceps/Skuldre og Rygg/Bein/Biceps. For øyeblikket føler jeg at jeg god progresjon med helkropp der jeg kjører den 3 ganger i uka. Basen er de tre store og militær eller Arnold-press ettersom hva jeg føler for. Så tar jeg 2-3 støtteøvelser på andre muskelgrupper. For eksempel dag 1: 2-3 ekstra rygg øvelser, dag 2: 3-4 bein/bryst øvelser, dag 3: 2-3 ekstra triceps/biceps/skuldre øvelser. Hvilke øvelser er litt lystbetont/tilgjengelighetsbetont.

Tror nok at enkelte hardcore løftere rister på huet av en sånn type ad-hoc trening, men kos for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener fullkropp 4 dager i uken, funker veldig bra! Da har jeg to dager med knebøy, benkpress og roing + litt støtteøvelser og to dager med markløft, skulderpress og pullups+diverse støtteøvelser. Slik slipper jeg bøy og mark på samme dag men får allikavel trent gjennom hele kroppen 4 ganger i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...