Gå til innhold

Hjelp!!


Anbefalte innlegg

Vel, som dere sikkert ser er jeg ganske ny her inne. Mosjonerer jevnlig, skulle ha trent mye mere, men nok om det. Har vel ca 20 kg jeg trenger å bli kvitt, BMI på litt over 30...

Uansett, har vært overvektig så lenge jeg kan huske, men nå begynner det å bli nok for meg. Var derfor innom legen min her om dagen for å få litt hjelp. Har tatt noen blodprøver osv, og skal inn å snakke med noen spesialister om en måneds tid. I mellomtiden fikk jeg en 3 dagers slankekur hun sa jeg godt kunne prøve, og jeg har nå shoppa ingrediensene, tenkte å starte i morgen. Saken er at jeg er VELDIG usikker på porsjonene, det står liksom en kopp tunfisk, en kopp rødbeter... Er det noen måte man kan tilbrede dette på? Eller skal rødbetene spises rå? Har kjøpt i løsvekt, ikke sånne glass. Og hvor mye er en kopp? Det jeg får plass til i en kaffekopp? Men det jeg lurer aller mest på, er at på dag 3, til lunsj, står det EN STK cheddar ost! Kjøpte en cheddar ost, men den veier jo 200 gram! Kan det virkelig være meningen at jeg skal ete hele den? Legger ved link til kuren, http://www.portamedicus.no/ArticleDisplay.aspx?MenuId=4260&ContentId=6006

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, som dere sikkert ser er jeg ganske ny her inne. Mosjonerer jevnlig, skulle ha trent mye mere, men nok om det. Har vel ca 20 kg jeg trenger å bli kvitt, BMI på litt over 30...

Uansett, har vært overvektig så lenge jeg kan huske, men nå begynner det å bli nok for meg. Var derfor innom legen min her om dagen for å få litt hjelp. Har tatt noen blodprøver osv, og skal inn å snakke med noen spesialister om en måneds tid. I mellomtiden fikk jeg en 3 dagers slankekur hun sa jeg godt kunne prøve, og jeg har nå shoppa ingrediensene, tenkte å starte i morgen. Saken er at jeg er VELDIG usikker på porsjonene, det står liksom en kopp tunfisk, en kopp rødbeter... Er det noen måte man kan tilbrede dette på? Eller skal rødbetene spises rå? Har kjøpt i løsvekt, ikke sånne glass. Og hvor mye er en kopp? Det jeg får plass til i en kaffekopp? Men det jeg lurer aller mest på, er at på dag 3, til lunsj, står det EN STK cheddar ost! Kjøpte en cheddar ost, men den veier jo 200 gram! Kan det virkelig være meningen at jeg skal ete hele den? Legger ved link til kuren, http://www.portamedicus.no/ArticleDisplay.aspx?MenuId=4260&ContentId=6006

Tusen takk for alle svar!

Bytt lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er jo dette som kommer opp på legenes wikipedia... Som sagt, dette var et forslag jeg kunne prøve ut mens jeg venter på hu spesialisten. Men ja, skjønner skepsisen din, men etter all 5:2 hysteri osv har jeg vel minst like stor tro på dette. Hvilken instilling jeg fra før har til 5:2 er irrelevant:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt lege ja! Himmel; det der var en merkelig sammensatt diett med alt for lite av alt!

Spis skikkelig mat som kylling, karbonadedeig, skinkepålegg, fet fisk, egg, nøtter, avokado, frukt, grønnsaker, fullkorsnris/pasta, havregryn, søtpotet etc.

Og for all del ikke gå under 1500 kcal på dager du ikke trener(du trenger sikkert mer, men vet ikke alder, høyden, vekt og aktivtetsnivå, men aldri legg deg under 1500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ser mistenkelig ut som de ulike diettene som blir gitt som forbredende før en slankeoperasjon...(riksen har suppedietten osv). Synes det så ut som veldig lite mat og mange av disse matvarene holder lite på metthetsfølelsen... MEN har du rett innstilling får du det sikkert til...greit å forbrede de andre rundt deg om at du mest sannsynlig kommer til å ha et humør som svinger MYE :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mengden mat plager meg ikke. Har tidligere overlevd 14 dager på pulver, så 3 dager med dette tar jeg med knusende ro. Men det jeg lurer på, er det noen som har no formening om hvor mye en stk cheddar ost er?

Til info til dere som lurer er jeg32 år, 180 cm og 103 kg. Kommer med oppdateringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mengden mat plager meg ikke. Har tidligere overlevd 14 dager på pulver, så 3 dager med dette tar jeg med knusende ro. Men det jeg lurer på, er det noen som har no formening om hvor mye en stk cheddar ost er?

Til info til dere som lurer er jeg32 år, 180 cm og 103 kg. Kommer med oppdateringer!

regner med et stykk cheddar ost = en skive (altså fra en pakke med skivet ost, tilsvarer vel 3-4 med høvell)

er enig i det alle de andre sier her. den dietten virker helt snodig. Gå heller til en kostholds ekspert en en almen lege som har hatt om dette 1 dag på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mengden mat plager meg ikke. Har tidligere overlevd 14 dager på pulver, så 3 dager med dette tar jeg med knusende ro. Men det jeg lurer på, er det noen som har no formening om hvor mye en stk cheddar ost er?

Til info til dere som lurer er jeg32 år, 180 cm og 103 kg. Kommer med oppdateringer!

dietten sier jo at du skal veksle mellom 3 dager diett og 4 dager normalt...synes det høres rart ut at dette er en diett som en lege går god for...:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mengden mat plager meg ikke. Har tidligere overlevd 14 dager på pulver, så 3 dager med dette tar jeg med knusende ro. Men det jeg lurer på, er det noen som har no formening om hvor mye en stk cheddar ost er?

Til info til dere som lurer er jeg32 år, 180 cm og 103 kg. Kommer med oppdateringer!

Hvor mye veide du etter 14 dager på pulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

97 kg, fra 108. Skal legges til at jeg har vært oppe i 114.Det er vel ca 2 år siden... Så har det sneket seg på igjen. Så ja, jeg skjønner jo at jeg må endre livsstilen, men det er veldig greit å få en liten kickstart. Har nettop spist "lunsjen" på dag en, og enn så lenge går det veldig greit. Vann, kaffe og snus gjør underverker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg si at det kostopplegget trådstarter har fått utlevert lukter veldig Aamerika, da de er ett av veldig få land i verden som måler ting i volum, i motsetning til mengde. 1 kopp eller 1 cup er 2,3 desiliter.

Å spise veldig lite kcal tre dager i uka og normalt resten, kan absolutt gi resultater, da du lett havner i et skikkelig kaloriunderskudd, men problemet med et slikt opplegg er at det legger veldig lite føringer for hva du skal gjøreeller hvordan du skal tenke når dietten er over.

Mange før deg som har prøvd seg på... nokadietten eller rikshospitalets suppekur eller slimfast eller bendelormdietten, eller hva de nå heter, og såfort de har rast ned i vekt og sagt seg fornøyde,så har de gått tilbake til gamle vaner, og så har kiloene kommet løpende tilbake. Dette fordi de ikke har fått nok oppfølging rundt hvordan gjøre vektnedgangen varig over lang tid.

Leger har, i løpet av sitt mange mange mangeårige utdanningsløp, kanskje fire eller fem timer om ernæring. Problemet er bare at man antar de er eksperter på alt som skjer i kroppen , cuz they leger and shit.

Linken du fikk, gir ihvertfall meg klare ideer om hvor lite jeg ville hørt på den linken hvis jeg ville gått ned i vekt på en varig og sunn måte.

Jeg vil heller anbefale deg å ta kontakt med kliniske ernæringsfysiologier(jeg håper det er hva du mente når du sa du skulle møte eksperter senere), da disse har tusen ganger mer utdanning innen sammenhengen mellom kosthold,helse mestring og etablering av gode vaner for å spise og leve bedre, enn vanlige allmennleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn, da var dagens tre måltider fortært. So far so good! Takker for svar til mine spørsmål. Skal oppdatere etter hvert om hvordan det går. Jeg tror det er klinisk ernæringsfysiolg jeg skal til om en måned, så det blir spennende å se hva hun sier når jeg viser denne dietten:P Skjønner at dere er skeptiske alle sammen, og jeg er fullstendig klar over at en slankekur er en sak, det er etterpå det blir vanskelig.

MEN, i alle fall, nå som jeg er god og mett må jeg bare si at enn så lenge er dette ubeskrivelig mye bedre enn å gå på allevo-shake o.l. som jeg har prøvd tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste dag for denne gang idag, får se i morgen om vekta motiverer til å ta dette neste uke og. Idag er jo den mest utfordrende dagen, med en brødskive egg til frokost, 5 ritz med cheddarost og et lite eple til lunsj, og tunfisk med grønsaker til middag. Hødepunktet er jo vaniljeis og honningmelon til dessert, selvfølgelig. Eller, det er kanskje akurat der jeg tar feil, høydepunktet er vel ikke maten, men vekta. Mulig det er hele problemet mitt. Synd at mat er godt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste dag for denne gang idag, får se i morgen om vekta motiverer til å ta dette neste uke og. Idag er jo den mest utfordrende dagen, med en brødskive egg til frokost, 5 ritz med cheddarost og et lite eple til lunsj, og tunfisk med grønsaker til middag. Hødepunktet er jo vaniljeis og honningmelon til dessert, selvfølgelig. Eller, det er kanskje akurat der jeg tar feil, høydepunktet er vel ikke maten, men vekta. Mulig det er hele problemet mitt. Synd at mat er godt:p

Hva skal du spise i morgen og de neste dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da er det 4 dager med NORMAL kost. Tenkte jeg starter med en skål havregrøt med litt mager kesam, så tar jeg det derfra. Noen tips til god, normal og sunn kost?

Har jo selvfølgelig gått ned noe i vekt, 99,5 stod det på vekta idag, så det er jo 3,5 kg på 3 dager. Blir spennende å se over helgen, om jeg har holdt meg sånn relativt stabil. Isåfall blir det en kur til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da er det 4 dager med NORMAL kost. Tenkte jeg starter med en skål havregrøt med litt mager kesam, så tar jeg det derfra. Noen tips til god, normal og sunn kost?

Har jo selvfølgelig gått ned noe i vekt, 99,5 stod det på vekta idag, så det er jo 3,5 kg på 3 dager. Blir spennende å se over helgen, om jeg har holdt meg sånn relativt stabil. Isåfall blir det en kur til.

-3,5 er neppe reelt. Vil tror 1 - 1,5 er maks det er mulig å gå ned på 3 dager. Resten er sannsynligvis vann.

Synes matvarene du nevner i din forrige post er helt greie som normal sunn (slanke)kost, med unntak av frukt som inneholder endel "lettspiste" raske karbohydrater. Dersom du er restriktiv med frukten og heller spiser mye grønnsaker for å bli mett bør dette gå bra. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...