Gå til innhold

Alternativt kardio til Fitnesstrening - Kampsport?


nickvaage

Anbefalte innlegg

Kjenner det er på tide å få inn noe ekstra på forbrenningbiten i treningen, og jeg fordrar ikke å løpe intervaller/langdistanse/osv 3 ganger i uken, 52 uker i året så tenke å kanskje begynne på noe annen sport ved siden av styrketreningen, hva er det å anbefale som er nokså høyt intensivt mtp at man skal få en god dose kaloriforbrenning ut av sporten?

Har i dem siste 6 mnden kjørt en 3 split, i hovedsak 5 dager i uken, og noen gang legger til en core-dag om jeg føler for å gjøre litt ekstra, før det gikk det i 2 splitt og helkropps. Fettprosenten er lav, massen er høy og jeg forlanger egentlig ikke stort enn å holde formen. Men å holde formen uten noe regelmessig kardiotrening fører til at stekepanna virkelig savner å lage noe litt mer "kaloririkt"

Type Taekwondo trening er vell kanskje mer teknikk en anstrengende, men hva med kickboxing? Eventuelt andre kampsporter dere kjenner til med høy intensitet?

Typ løping, turn og ballsport er uaktuelt :wtf:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sirkeltrening er jo et godt alternativ.

Det er jo farlig nært Crossfit :blush:

Men fra spøk til alvor, vil ikke det påvirke det som er hoved-treningen, altså styrketrening? Ettersom sirkeltrening sies jo å være en kombinasjon av styrke og kardio. Si du har bein dag 1, sirkel dag 2 og rygg dag 3 osv - vil ikke det påvirke restitueringen av muskelgruppene litt for mye?

Squash er jo ikke så dumt forslag, det kan jo bli litt intensivt om man tar i.

Hva med svømming, man kan vell få en del utbytte på forbrenningsfronten på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke sammenligne sirkeltrening med crossfit, hehe (ingen fare for rabdo med sirkeltrening).

Du skal bruke såpass lette vekter slik at du kun får i gang pumpa uten at du sliter ut musklene. Da blir det som er kardioøkt bare at du gjør noe morsommere. ^^

Har selv brukt sirkeltrening under konkurransediett, og syns det er 10x bedre enn annen kardiotrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke sammenligne sirkeltrening med crossfit, hehe (ingen fare for rabdo med sirkeltrening).

Du skal bruke såpass lette vekter slik at du kun får i gang pumpa uten at du sliter ut musklene. Da blir det som er kardioøkt bare at du gjør noe morsommere. ^^

Har selv brukt sirkeltrening under konkurransediett, og syns det er 10x bedre enn annen kardiotrening :)

Kult! Skal gi dette et forsøk, jeg får dog ikke gjort det på senteret jeg er på nå da det er alt for mye folk, ikke sjanse at utstyret du trenger er tilgjengelig slik at du kan sirkulere like fort.

Vurderer fortløpende å få byttet, men kan jo evt prøve å rette sirkeltrening mot morningen eller lignende - det tragiske med å jobbe 08-16 og bo i Oslo sentrum er at ethvert treningsenter er en pissemaurtue fra 16:30-21:00...! (n)

Jeg tar det for gitt at du satt opp sirkeltreningen selv og ikke tok det gjennom en lignende gruppetime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikkeno gruppetime dette.

Har gjort det når senteret har vært tomt på morningen og på ettermiddagen med mer folk. Har måtte byttet litt om på rekkefølgen av øvelsene underveis når ting har vært opptatt, men ikke noe man får til med et stappfullt treningssenter nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirkeltrening kan være kjempekjekt dersom du klarer å sette sammen en god økt! =)

Selv foretrekker jeg 3-4 øvelser i én sirkel. Lager heller flere sirkler og gjør med ferdig med en av gangen. Fordelen er at jeg da husker øvelsene uten å måtte stoppe opp for å sjekke "listen", eller bruke tid på å bytte utstyr. Pleier å kjøre hver sirker 4-5 ganger. 2 - 3 ulike sirkler.

Kettlebells, diverse hopp, komplekser med vektstang, hoppetau osv... mye kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kjøre en lignende sirkeltrening ved å kun benytte en Olympia stang?

Det er elendig opplagt til å ha en sirkeltrening på nesten samtlige senter i sentrum, du er garantert at noen snapper utstyret ditt mens du er på en annen øvelse.

Si om du f.eks kjører støt, knebøy, millitærpress, benk + hoppetau? På den måten trenger man i grunn kun en rack og en benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kjøre en lignende sirkeltrening ved å kun benytte en Olympia stang?

Det er elendig opplagt til å ha en sirkeltrening på nesten samtlige senter i sentrum, du er garantert at noen snapper utstyret ditt mens du er på en annen øvelse.

Si om du f.eks kjører støt, knebøy, millitærpress, benk + hoppetau? På den måten trenger man i grunn kun en rack og en benk.

Med en vektstang kan du kjøre en rekke komplekser. F.eks;

markløft + frivending + frontbøy + pushpress + good morning + knebøy

Frivending + utfall bakover + pushpress + knebøy + thursters + osv osv.. =)

(lette vekter, flere reps,ingen pause. Kjør flere reps på det du er sterkest i og færre på det du er svak i slik at du slipper å ta av og på vekter og dermed slipper å sette fra deg stangen før du er ferdig. Dette er bare er forslag - så du kan jo velge øvelser selv, så klart!)

Forslag på sirkel med kettlebells;

fem runder;

10 snatch (fra bakken)

15 goblet squats

20 swings

fem runder;

10 + 10 Thursters (venstre arm x 10, bytt til høyre--x10)

10 + 10 clean & jerk (enarms, bytt arm etter 10 reps)

20 utfall - du passerer kettlebellen fra arm til arm under det fremste benet.

andre sirkler;

x runder;

* gående utfall med vektskive over hodet

* 10 burpees (eller pushups, eller noe annet)

* gående utfall tilbake til start

* 10 burpees (eller pushups, eller noe annet)

Du kan også legge inn hopp i disse sirklene; splitthopp, squatjumps, box jumps sov..

(PS: jeg er ikke noe ekspert på dette. Det jeg skriver her er bare slik jeg ofte gjør det på slutten av en økt for å få opp pulsen litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye sirkeltrening på slutten av øktene mine, for å få opp puls og mer bevegelse.

Setter sammen 3-4 øvelser, kjører 3-5 runder.

Øvelser jeg bruker er:

- kettlebell power snatch

- høye kettlebell swings

- thrusters (elsker denne øvelsen)

- burpees

- forskjellige sit-ups varianter

- push-ups varianter, inkl bruk av slynge

- flyes i slynge

- box jumps

- pull-ups (ikke så ofte, da det er en viktig del av ryggøkta)

Fokuser på høy intensitet/lite pauser, ikke sammenligne vekt/øvelser med styrkeøktene.

Jeg setter opp sirkler på 7-35 minutters varighet, avhengig av hvor mye tid jeg har til overs.

Thrusters + burpees er en killer, den funker både til korte intense til laaaange spyøkter.

Jeg bruker ikke vanlige styrkeøvelser med apparater, de bruker jeg i rene styrkeøkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange typer kampsport, og får sikkert tatt en prøvetime hvis du vil..

Personlig mener jeg at svømming og sykling er den ultimate kardiotreningen :) Svømming fordi du ikke blir svett og sykling fordi det er et genialt fremkomstmiddel. Trivelig er det også når man er flere sammen, og på sykkel kommer man fort fremover og får tilbakelagt noen mil på relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange typer kampsport, og får sikkert tatt en prøvetime hvis du vil..

Personlig mener jeg at svømming og sykling er den ultimate kardiotreningen :) Svømming fordi du ikke blir svett og sykling fordi det er et genialt fremkomstmiddel. Trivelig er det også når man er flere sammen, og på sykkel kommer man fort fremover og får tilbakelagt noen mil på relativt kort tid.

Er jo det som er det eneste morsomme med kardio, at det svir i øynene fordi man svetter...? :p

Boksesekk har vi faktisk, men det blir mye som løping på mølle "Stå i ro og hamre løs" typ.

Sirkeltrening og svømming er fine alternativer så langt,

men tilbake til kampsport, hvilken kampsport er tenkelig å være mest intensiv? Med tanke på å få mest mulig utbytte i form av forbrenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksesekk har vi faktisk, men det blir mye som løping på mølle "Stå i ro og hamre løs" typ.

Sirkeltrening og svømming er fine alternativer så langt,

men tilbake til kampsport, hvilken kampsport er tenkelig å være mest intensiv? Med tanke på å få mest mulig utbytte i form av forbrenning?

Etter mine egne erfaringer så er komboen kickboksing og bryting gode, intensive aktiviteter som utfyller hverandre ganske bra. Jeg drev aktivt med kickboksing for noen få år siden, og ved siden av selve slag- og sparktreningen som krever sitt, pleide instruktørene å legge inn pushups, burpees osv. inn i øktene, så om man ikke hadde gjennomvåt skjorte, hadde man gjort noe feil. :p Har ikke holdt på så lenge med bryting, men det jeg har erfart er at det er en fysisk krevende aktivitet som gjør at jeg er helt kjørt på slutten av økta. Å stå i ro og hamre løs på sekken er helt kosher, men for å gjøre det mer interessant kan du legge det opp som en intervalløkt, bytte på hvilket bein, hvilken arm du bruker osv. Mye du kan gjøre med en sekk om du er kreativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdelen med kampsport-treninger er at om det er noen andre som organiserer den (dvs en trener som holder treningen) har du mindre kontroll over hvor intensivt det blir, altså hvor mye kardiotrening du får ut av timen.

Fordelen er at det ofte ikke føles som trening fordi det er så gøy og du rekker ikke å tenke over at du blir sliten fordi noen slår etter deg eller ligger oppå og prøver å kvele deg. Om en ikke blir mindfull av det...

Siden det er spesielt kardio du ønsker kan du sjekke ut forskjellige klubbers/sentres kickboksing og boksing-opplegg, her er det ofte noen timer spesielt innrettet mot kardio. Disse har blitt laget akkurat for folk som ønsker kardio i en litt annerledes form enn de er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...